L

liljekonvall

Börjar redan känna mig tjatig här men jag vill ha alla era råd,tips o kunskaper för att jag älskar min hund o vill att hon ska må så bra som möjligt.Är det farligt för hunden att bada ute såhär års?Nu uppmuntrar jag självklart inte detta men jag har två favoritställen jag brukar åka till där det är folktomt till 98%,viltstängsel mot vägen o öppen yta så jag ser hundarna långt om de kutar iväg en bit.Här brukar jag släppa dem lösa så de får springa av sig ordentligt ibland när jag själv har lite mindre ork för att jobba med dem.Men det finns ju vatten....Hon rusar ut i vattnet,simmar,upp 10 sekunder o i igen..Likadant när vi hälsade på mormor som har en damm i trädgården.Kommer hon åt en vattenpöl eller snö bara stormtrivs hon.Jag brukar allti torka henne noga o massera en stund när detta inträffat.Hon har ju så väldigt mycket päls.Den är inte så lång men allt underhår.....Vad gör man?Har vart o tunnat ut pälsen idag(hon blev jättefin:love:),har sänkt värmen inne samt låter balkongen stå öppen så mycket jag bara klarar av själv,men ändå flämtar hon mest hela tiden,sover på svalaste stället hon hittar o om nätterna hör man henne byta ställe flera ggr.Hur gör ni med era hundar som har en massa päls.Misstänker att det blir jäkligt jobbigt för henne i sommar:( Hon gick en del i hundgård innan jag tog hem henne(för ca en månad) så tror ni att hon vänjer sig o anpassar sig mer till innetemperatur efter fällning?

Sv: Varm hund

På sommaren kan du raka mage och längst ner på tassarna (där hundarna svettas) så blir det svalare för hunden. Däremot skulle jag personligen inte göra det nu på vintern, men du kanske kan tunna ut maghåret lite så hon kan få lite svalka när hon ligger mot golvet?

Vad har du för hund? *nyfiken*

Så länge inte hunden ligger i för länge och torkas/frotteras direkt efteråt är det nog ingen fara. Dock finns risk för vattensvans som kan göra ont för hunden. Har inte råkat ut för det själv, så jag vet inte så mycket om det. Men hundar som badar kallt kan få någon slags kölds"knäpp" i svansen så den blir stel, nästan förlamad och värker.

Finns det inte dynor man kan kyla ner precis som det finns värmedynor..?

svettas hundar? Har för mig att det enda sättet för en hund att kyla ner kroppen är genom att flämta med tungan.;)

Ts det finns speciella kyltäcken som man kan låta hunden ligga på. Och så länge det är pluss grader ute är det inte livsfarlig för jycken att bada lite om du ser till att den blir torr efteråt.

Om du vill kan du klippa ner jycken ordentligt med. Inte raka då utan bara så att den har normal lång päls. kanske inte så snyggt då men funktionellt och så slipper man få in en massa skit med pälsen:)

Vad jag har lärt mig svettas hundar på två sätt, tungan och en fläck precis ovanför den "stora" trampdynan...

Ja det är möjligt. Nåt jag missat tydligen då?:)

Hunden är en blandras av schäfer,golden o labradorÄr väl därför vattnet lockar så.Jag tackar för tipsen.Det där kyltäcket har jag aldrig hört om men ska genast kolla upp,vore perfekt för henne

Golden jag hade slängde sig i vattnet, på vintern om hon hittade öppet vatten eller en stor vak, direkt i plurret, gick inte att hejda henne. Hon blev aldrig sjuk av detta. Fick sitta i en varm bil hem och sedan bli torkad ordentligt hemma. Men detta är ju så typiskt golden, ju skitnare vatten dessto roligare.

Låt hunden bada om den vill. Dom vet bäst själva vad dom tål. Mina schäfrar har varit/är badtokiga och gärna hoppat i bland isflaken på vintern.

Vi sover för öppet (på glänt) fönster och därunder ligger hundarna. Du kanske kan sänka temperaturen ännu mer i bostaden?

Under sommarens varmaste dagar brukar vi spola hundarna med vatten. Dom njuter av det, sedan är dom svala tills dom torkat och så spolar vi igen.

LIA

Ja?

Vanligt på väl bepälsade hundar som inte hinner torka ordenligt mellan baden. Kliande varande eksem som växer sig stora. Pälsen rakas, såren tvättas och hunden hålles borta från vatten ett par veckor tills det är borta.

Jag badar inte mina golden mer än max 4ggr/v och ser till att det torkar ordenligt däremellan.

Håller man hunden blöt hela tiden måste ju risken för detta öka? Har sett det mycket på schäfer, leonberger som jag har haft i närheten.

Beror kanske på typ av päls också.

Nu ska vi inte överdriva. ;)
Vi badar dom inte med shampo osv, bara spolar av med slang dagtid. Som jag skrev så torkar dom innan vi spolar igen. Dessutom har dom ju resten av dygnet att torka på.

Unghunden älskar att fara omkring i diken, så nu har han julafton hela tiden. Dyngsur från morron till kväll, och det verkar gå bra.

Dom är väl pälsade. om man säger så, men just i ljumskarna är det mindre med hårväxt, så dom torkar bra där.

LIA

Hunden är en blandras av schäfer,golden o labradorÄr väl därför vattnet lockar så.Jag tackar för tipsen.Det där kyltäcket har jag aldrig hört om men ska genast kolla upp,vore perfekt för henne

Jag tror nog inte att hon borde ha några större problem med värme, de hundar som har värmeproblem är de som är plattnosade, typ boxer etc.

Du kan nog hålla 20´c hemma utan att behöva oroa dig för hennes hälsa ;)

Jo det har vart två fukteksem på henne i vardera ljumske,men jag har hittat bästa boten....En bomullstuss med lite desivon på.Borta på två dagar.Då hon inte bara badar utan även är blöt för det mesta av allt regnande ute så brukar jag göra detta på kvällen efter sista rundan.Jag vill tacka alla för råden jag fått och hoppas att jag själv hjälpte någon

Jag tror inte det är för kallt att bada så länge det inte är minusgrader. Dock låter jag inte min hund bada på vintern för kylan.
Sen på sommaren rakar jag hans tassar och mellan tassen och trampdynorna ( under tassen). Plus på nosen och en bit på magen. Nu har jag en sådan ras som man kan raka nosen på.
Men jag har märkt att han klarar värmen bättre genom att ha kortare tassar och rakad mage. Det viktigaste med långhåriga hundar på sommaren är att man har pälsen genomkommad noga så att det inte är några tovor i kroppen. En hund med tovor få¨r det plågsamt på sommaren då det blir väldigt varmt och hunden inte får luft.

Ja?

Vanligt på väl bepälsade hundar som inte hinner torka ordenligt mellan baden. Kliande varande eksem som växer sig stora. Pälsen rakas, såren tvättas och hunden hålles borta från vatten ett par veckor tills det är borta.

Jag badar inte mina golden mer än max 4ggr/v och ser till att det torkar ordenligt däremellan.

Håller man hunden blöt hela tiden måste ju risken för detta öka? Har sett det mycket på schäfer, leonberger som jag har haft i närheten.

Beror kanske på typ av päls också.

Hur undviker man att hunden blir blöt så här års? Har två beardisar som är ute från 06.30-18 (minst). Är väl inne på logen några timmar, men där hinner de knappast torka. Har aldrig märkt några problem med huden på dem ... Hittills. Men det kanske beror på vilken ras hunden är. Kan ju knappt blöta dem in til skinnet när jag ska schamponera dem.

Senast ändrad:

Mina hundar badar ute året runt... Bor 300 meter ifrån Emån och alla är vattentokia -> Försök förhindra det :angel: Dessutom, om man därefter är ute och går, hunden rör på sig etc, så är det ingen större fara. Mina kan vara ute 2-3 timmar efter ett bad i iskallt vatten på längre turer. Inomhus går de och lägger sig och självtorkar. Aldrig haft problem med detta. Vattensvans är dock en liten risk, men inget jag råkat ut för. Tänk därför på att hålla koll på om hunden verkar få ont, om hon får bada. Vill inte säga hur andra ska göra, utan det är upp till var och en. Jag tycker att hellre en lycklig hund med liten risk för trubbel än en varm en som bara vill till vattnet ;)

Det finns en mängd kylsaker att köpa. Bäst fungerar s k kylfiltar, säljs på t ex hundutställningar och via nätet. Dessutom finns det snusnäsdukar med kylande medel i, även ryggsäckar som kan fyllas med kallvatten (bamsesbollar.se tror jag). Dock är dessa ingen större hit faktiskt, har provat men är inte imponerad. Bäst är nog att låta hunden vara ute i det svala i trädgård eller på balkong.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka