• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare IIvruus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 284
I

IIvruus

Hej!
Idag när jag plockade ut min häst ur hagen och kände igenom henne var hennes kronranden på hennes högra bakben liite ljummen. Jag blev lite orolig eftersom för ca 10 dagar sedan åt hon 7,5 dl torr betfor av misstag, dagen efter kollade en vetrinär på henne och konstaterade att det var lungt inget hade hänt.

Nu är jag lite orolig, tror ni att det är något farligt? Eller är det inget att oroa sig för?

Sv: Varm hov?

Med torr betfor är största risken foderstrupsförstoppning. Menar du att du är rädd att det ska vara fång?

Kolla om hon har förstärkt puls i kotan på den hoven. Knacka med en hammare på hoven och se om hon reagerar. Jag tänker om det kunde vara en hovböld...

Det var en tjej i stallet som sa att det kunde vara fång, men jag tyckte inte att det verkade som det. Det lustiga är att det bara är liite varmt, kan det vara jag som inbillar mig? För hon är inte stapplig i gången och han har inte svårt att vända.

Jag kan prova när jag åker ut till stallet och kancka med en hammare.

Hästar "blöder igenom" (har alltså ökad cirkulation) i varje ben någon/några gånger per dygn, och har därför alltså ofta ett varmare ben.

Känn efter några timmar igen, en lite ljummen hov behöver inte betyda något.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 675
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 110
Senast: MiniLi
·
Hästvård Idag när jag tog in mina hästar, var båda deras höger/ hovar lite lite varmare än de andra. Alltså en av dem har en varm vänster hov...
Svar
4
· Visningar
880
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej. Jag har en häst som vart lite underlig i bakbenen det senaste. För ett tag sen var hon varm i vänster bakben från hasen och ner...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka