Varken butta eller finadyne finns att få tag i, hur påverkar det egentligen?

Alexandra_W

Trådstartare
Valacken brukar få en kur butta vår och höst när leran är som värst, för att skona hasen. I oktober var vi på hälsokoll hos vet och fick då recept på finadyne att hämtas ut när leran kom. Att det var finadyne var för att butta ju inte gick få tag på.

Nu har leran kommit och idag skulle jag hämta ut finadynet. Jomenvisst, fanns ju inte ett apotek inom 10 mils radie som hade det, djurapoteket på SLU gav beskedet att det SKULLE kommit idag men tillverkaren nu istället säger december. Buttaleverans låg strax innan jul.

Ringde sen apotekets 0771-nummer av pur nyfikenhet och bad dem kolla om NÅGOT jävla apotek nånstans hade - svar negativt.

SÅ bara rycka tag i hemmavet, som satt med apoteket i telefonen och slog i fass och försökte med både det ena och det andra och hela tiden fick svaret 'finns inte'. Det blev tillslut Quadrisol, så pållen sitter ju inte i sjön.

Men hur påverkar det här egentligen? Att Finadyne är slut borde ju ha en koppling till att butta inte kunnat levereras så länge. Och nu vet jag inte om det var 'permanent' slut eller bara tillfälligt, men det gick inte på apoteken här få tag i cronyxin (samma substans som finadyne, men i injektionsform).

och då väcktes ju två frågor hos mig. För det första, finns det lägen/åkommor där det inte fungerar speciellt bra att försöka ersätta med annat NSAID-preparat men med annan verksam beståndsdel ( t ex Quadrisol), och vad sjutton händer då? Och om man drar situationen till sin spets är ju frågan om man kan hamna i ett läge där det är slut på 'allt' inom en grupp ( t ex NSAID)? Vems ansvar är då det?

/Fundersam Alexandra (som tydligen idag haft en otrolig förkärlek för mediciner som inte går att få tag i.. Gammelhundens livräddare (paraflex.comp) har slutat tillverkas. Så för att lösa det problemet fick jag & vet klura och fundera och dona och nu får hunden tre olika tabletter istället för att få samma effekt och verkan som PF, hemmabyggt PF mao.. Men riktigt rolig dag har jag haft..inte..)

Senast ändrad:
Sv: Varken butta eller finadyne finns att få tag i, hur påverkar det egentligen?

Hehe jag har en hel förpackning (30 påsar eller något?) Finadyne hemma som jag inte gör något med. :angel: Har den kvar sedan i somras då Owes tänder kollades och han fick Finadyne som smärtlindring.

Sv: Varken butta eller finadyne finns att få tag i, hur påverkar det egentligen?

Håll hårt i den..eller skicka hit den :angel:

Jag håller hård i minna påsar Butta:angel:
Har cirka 40 påsar..

Är det sant? Är det slut överallt?
En tjej här i stallet ska ju be veterinären att skriva ut Finadyne i morgon. Då får hästen alltså inte det då.
Sa dom när det skulle komma till apoteken?

Alexandra_W skrev:
Håll hårt i den..eller skicka hit den :angel:

Grejen är att jag inte har någon häst att använda det på, Owes mage tål varken butta eller finadyne. :p Så jag har NOLL användning av det. :D

DÅ kan du skicka några till mig med:o ;)

orion_x skrev:
DÅ kan du skicka några till mig med:o ;)

Mjaaa, man vill ju inte riktigt släppa det nu när man inte vet när det kommer finnas tillgång igen (även om jag inte kan använda det på den ena hästen just nu).

Fanns inte ens Metacam? Det använder vi istället för Finadyne då hästen slutade äta av finadynen. Metacam har jag en hel apotekspåse full här hemma :devil: :D

Jag fick Naproxen utskrivet idag, det ska visst vara typ samma sak. Har haft det förut.

Jodå, Metacam finns, men jag ville helst inte ha det (så dyrt). Så det blev Quadrisol. (Jag hade helst sett att det blev Pronaxen jag men vet tyckte det fanns bättre preparat i det här fallet)

Fnörp, mamma har tydligen gett bort 10 påsar så jag har bara 6 kvar hemma. :( Och dem säljer jag helst inte - än i alla fall.

Enligt min kompis så har företaget som tillverkar butta gjort konkurs.

Så hon fick det jag hade över efter shettisens fång. Både butta och Finadyne.

Varför ska man vara egoistisk och spara när det just nu finns andra som behöver det bättre.
Tycker man borde försöka samla ihop det som finns och dela ut till de som behöver det mest!

/M

*lånar*

Nu har shettisen sträckt sig i ett framben så nu rök tyvärr mina påsar i alla fall. :crazy:

Madelene skrev:
Enligt min kompis så har företaget som tillverkar butta gjort konkurs.

Så hon fick det jag hade över efter shettisens fång. Både butta och Finadyne.

Varför ska man vara egoistisk och spara när det just nu finns andra som behöver det bättre.
Tycker man borde försöka samla ihop det som finns och dela ut till de som behöver det mest!

/M
Hur f*n kan dom gå i konkan så mycket butta som används!:o

Var det inte dom som paketerade som hade gått i kk?

då ska man hålla hårt i finadyne-paketet man har stående alltså.....

Korven skrev:
Hon skriver ju tillverkar?

JA??

Tillverka och paketera är ju inte samma sak.
Som jag förstod det så var det dom som paketerar som gått i kk.. inte dom som tillverkar medicinen.

jag har en heldel hemma, av båda, som jag inte behöver då hästen inte ens tål att se på förpackningarna utan att få en allergisk reaktion. har du fått tag på något än?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar

• Tvättstugedrama