Vårgräs och Krafft Protein

E

Egonson

När börjar vårgräset egentligen växa?
Vi ger ett hö med en Smrp/MJ kvot på 3, samt Krafft Protein.
När börjar man våga sänka på KP'n och samtidigt känna sig säker på att hästen får sitt proteinbehov täckt av gräset?

Luddig fråga.. Men, men, jag hoppas ni förstår vad jag syftar på :cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vårgräs och Krafft Protein

När hela marken i hagen är täckt av grönt gräs, DÅ skulle jag våga ta bort proteintillskottet.
Gräset börjar växa så snart det är plusgrader i marken, men det är ju bara enstaka grässtrån som kommer upp då = ger inget större tillskott. Tittar man utanför hagen så ser man hur mkt det växer. Men, som sagt, det bör nog vara så mkt gräs att hästen får en viss mättnadskänsla av det innan man bryr sig om att förändra den vanliga foderstaten - anser jag..
 
Sv: Vårgräs och Krafft Protein

Ok. Tack för svaret :bow: Låter bra det du säger. Gräset har ju bara skickat upp några få strån än så länge så det lär väl inte räcka på låååånga vägar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 161
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 261
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 017
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 285
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp