Sv: Varg misstänks ha skrämt hästar ur hage
Skulle bli mycket förvånad om en varg tog en vanlig häst(undantaget föl eller liten en, det kanske kan hända även om jag tror det är sällsynt) på ljusa dagen!
Klart man kan ha hästarna ute.
Vi har både björn och varg ikring knutarna, inte en dag på 10 år har jag vart nervös över att mina hästar ska bli tagna, trots att vi är passerstation åt björn både vår och höst, den passerar varje år till och från sitt ide.
Varg har jag stått öga mot öga med vid min ridväg och det var mäktigt, men inte blev jag rädd, kände mig aldrig hotad, den bara tittade på mig, sen vände den sakta om och gick åt andra hållet i lugn takt.
Magiskt var det!
På sommarbetet har vi rovdjursstängslat, vilket känns skönt såklart, björnslagsmål hördes förra sommaren över tjärnen, det ekade ordentligt, två hannar som slogs om något. Såg dom aldrig.
Men hemma så har jag sett björnen flera gånger, det jag slås av är att den var så liten, mycket mindre än de grizzly jag föreställde mig!
Så i de allra flesta fall tror jag inte att man behöver vara rädd för varg och björn, kommer de för nära i bostadsområdet så är det säkert något fel och då ska de ju tas bort, för djurets skull, inte för människans!
Nej, låt våra rovdjur vara i vår gemensamma skog, tillåt kontrollerad jakt bara om det behövs.