- Svar: 227
- Visningar: 10 262
Efter att en varg förföljt två ridande ekipage vid en ridtur känner familjen sig hotade och har ansökt om skyddsjakt. Detta nekas av Länsstyrelsen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänkte exakt samma sak när jag läste detta. För mig känns det bara som vanligt hederligt varghat där man letar efter en orsak till att få döda djuret."Lantbrukarnas riksförbund i Värmland, LRF, ställer sig också bakom familjen och menar att det finns stor risk för ytterligare angrepp, vilket Värmlands Folkblad har rapporterat."
Vaddå ytterligare angrepp? En nyfiken varg följde efter dem, inga angrepp öht.
Finns en hel del som tycker det ska bedrivas skyddsjakt på djur som följer eller bara uppehåller sig i skogen när människor är där."Lantbrukarnas riksförbund i Värmland, LRF, ställer sig också bakom familjen och menar att det finns stor risk för ytterligare angrepp, vilket Värmlands Folkblad har rapporterat."
Vaddå ytterligare angrepp? En nyfiken varg följde efter dem, inga angrepp öht.
Finns en hel del som tycker det ska bedrivas skyddsjakt på djur som följer eller bara uppehåller sig i skogen när människor är där.
Just nu är det en älg här som inte flyr för livet när svampplockare är i skogen och har börjats benämnas som farlig av folk trots den inte följer efter folk.
Inte lika mycket nyhetsvärde att rapportera om en älg som en varg gissar jag på.
Just denna familjen har miniatyrhästar och det var en av dom som blev ”jagade” men mamman red en större hästJag vet inte vilken som hade oroat mig mest, nyfiken varg eller nyfiken älg. Förmodligen älgen. Flera vargar tillsammans hade däremot varit obehagligt! Men en ensam varg som bara är nyfiken känns mest spännande!
Men jag kan samtidigt förstå att om man inte ens har kunskap att läsa av vanliga hundar så blir vargen mycket svår att läsa av och förstå om den bara är nyfiken eller om det finns en risk för angrepp.
Jag har ingen erfarenhet av varg men jag hade nog blivit orolig om jag mött en ensam varg om jag hade hund med mig. Med häst känns det ändå hyfsat tryggt då det känns som betydligt mindre risk att vargen ger sig på en stor häst än en hund.
Just denna familjen har miniatyrhästar och det var en av dom som blev ”jagade” men mamman red en större häst
Ja men i deras ögon så jagade den. Och därför vågar dom inte släppa ut hästarna i hagen om ingen vakar/är hemma eller låta barnen gå ut utan att pappa går med beväpnad.Jagade stod det väl inget om? Det var väl en varg som följde efter dem? Vilket inte nödvändigtvis är samma sak. Det kan lika gärna vara en nyfiken ungvarg som inte hade för avsikt att angripa.
Oj. Det är väl lite väl dramatiskt kan jag tycka. Onödigt att skrämma upp ungarna på det viset också.Ja men i deras ögon så jagade den. Och därför vågar dom inte släppa ut hästarna i hagen om ingen vakar/är hemma eller låta barnen gå ut utan att pappa går med beväpnad.
Nu var ju varken du eller ngn annan här med på ridturen så du dömer deras upplevelse lite väl.Oj. Det är väl lite väl dramatiskt kan jag tycka. Onödigt att skrämma upp ungarna på det viset också.
Jag kan förstå att de var rädda men tycker det är överdrivet. Även en lös, nyfiken hund hade sprungit efter något som springer så här dras det väl stora växlar för att det var en ensam varg.Nu var ju varken du eller ngn annan här med på ridturen så du dömer deras upplevelse lite väl.
Ja men i deras ögon så jagade den. Och därför vågar dom inte släppa ut hästarna i hagen om ingen vakar/är hemma eller låta barnen gå ut utan att pappa går med beväpnad.Visa bifogad fil 126047
Hörde att spannmålsbönder sparar mycket pengar på att ha varg i närheten som håller efter klövviltet. Men det vågar de ju inte säga högt.Varghatet är ganska stort här tyvärr (jag bor i samma kommun) vargen äter ju upp älgen och rådjuren så det är mindre att jaga…
Det är bara en enda varg som varit synlig så det är ingen större risk att den tar människor som dom tror.
Det skulle jag säga är helt osant. Vart hörde du det?Hörde att spannmålsbönder sparar mycket pengar på att ha varg i närheten som håller efter klövviltet. Men det vågar de ju inte säga högt.
Med tanke på källan till denna artikel får man nog ta varenda ord med en nypa salt. Jaktjournalen är väl typ för vargfrågan vad nya tider är för flyktingfrågan .. Och med en jägare i familjen som damen verkar ha eftersom få andra familjer har gevär, så är det väl inte helt otänkbart att de är ganska färgade av varghat eftersom de just valt att använda sig av en sådan källa också.
Jodå. Jag har läst den. Tycker det är en färgad skittidning rent ut sett. Men jag är å andra sidan inte varghatare eller jägare som känner mig hotad av vargen heller.Jag tycker att Jaktjournalen brukar vara ganska sakliga i sin rapportering. Att de bevakar vargfrågan på ett annat sätt än t ex kvällstidningar är väl ganska självklart.
Men du kanske har läst tidningen mycket och har en annan uppfattning?
Att jämföra dem med Nya Tider är lite osmakligt tycker jag.