Varför????

boccia

Trådstartare
Min ena katt (kastrerad hona, 1½ år) har börjat kissa och bajsa på parkettgolvet. Förut har hon alltid gått på lådan, men nu har hon suttit flera gånger på golvet i matsalen istället, varför??
Kattlådan rengörs 3 ggr/dag (har 2 katter), har samma märke på sanden som jag alltid haft....
Har försökt med både vitpeppar och citronella (som jag hört ska verka avstötande på katter båda sorterna) för att få henne att INTE sätta sig där, men det hjälper inte...
Fler ideer om hur jag kan stoppa henne från att göra såhär?

Sv: Varför????

Är det en särskilt fläck hon sätter sig på hela tiden eller är det lite varstans? Om det är på samma ställe hela tiden kan du prova att tejpa fast aluminiumfolie där, katter brukar inte gilla att gå på det. En "taggig dörrmatta" kan också funka.

Har du provat att ha en låda till? Hon kanske har bestämt sig för att hon vill ha en kisslåda?

Är hon frisk? UVI gör ofta att katter börjar kissa utanför lådan.

det enda som hjälpte för oss var att hitta nya hem till dom....:(
men i deras nya hem är de lyckliga och gör inte inne iallafall

Det är samma plats. Har 2 lådor till dem redan, och det har aldrig varit några problem förut, ena lådan använder båda katterna, den andra är det bara hon som går på. Tänkte oxå på UVI, men det förklarar ju inte varför hon även bajsar på golvet...:(
Ska till vet. o kastrera min hankatt imorron, tänkte höra med dem oxå (kanske t.o.m. ta med henne när jag ändå åker dit). Idag har hon, peppar peppar, inte suttit på golvet (ännu....):)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 339
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 550
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
2 234
Senast: annie_cool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama