VARFÖR Vill hon inte SKOS !?

O

Otis

Godkväll!
Hoppas någon kan hjälpa mig härinne... är tok deppad då min lilla häst fullkomligt EXPLODERAR och faktiskt blir farlig att hantera när hon ska skos...
Idag skulle hon få nya dojjor, verkade lugn och slö (står på bete men rids dagligen) jag Rastade henne ungefär 1 timma med lite löshoppning och ridövningar (dressyr) och hon var som vanligt fantastisk så jag tänkte att " det blir nog en lätt skoning idag" - Eller húr??? Det första hon gör bara hovslagaren lyfte ena frambenet var att skicka ut honom på luftfärd samt stegra sig och "panika" så det luktade brännt i hela stallet... sprattel sprattel!
STACKARS HOVIS!
Jag ville testa om hon i sitt nu stressade tillstånd skulle "bete" sig om jag bankade på skorna med hammaren och höll fast hoven mellan låren och bankade loss, men hon stod som ett ljus den lilla apan...´( Vi har ÖVAT ju för att hon skulle bli lite lättare/van vid ljudet och känslan av att sitta fast med benet som vi inbillat oss att hon reagerade på = lurade...:confused:
För att få behålla hovslagaren intakt beslöt jag faktiskt bums att ringa vår veterinär och ge henne 1ml Domosedan.... TRIST men man kan ju inte riskera livhanken på utomstående.
Plötsligt går det inte heller att spruta hästen utan hon blir vansinnig och försöker fly, går omkull vid en stegring och skrapar upp has och huvud samt ena ballen bak - va faaan!? Sen går det inte att närma sig utan hon sticker ut ur stallet trasslar in sig med ena frambenet i grimmskaftet och stegrar vidare... Hämta KNIIIIV!
Ja ja hon fångas, sprutas av mig utan ett knyst, GIVETVIS på fel ställe - men jag är ju fasen inte veterinär, och det som sades var ju bara att träffa en muskel... hmmm halsen innehåller muskler och massa annat ... hmmm Kotpelaren bla.... ja ja hon blev slö, skoddes och har nu vaknat med en trolig huvudvärk då skynnet sitter i taket i stallgången - SUCK!
SNÄLLA ALLA GE MIG RÅD! Hur får jag henne att lita på ANDRA!?
Svaret är väl givet - låt andra pyssla... men det gör jag ju redan, får väl lära mig sko själv? SUCK!
// Otis:(

Sv: VARFÖR Vill hon inte SKOS !?

Har du testat att byta hovslagare? Så har vi fått göra och det går sååå mycket bättre. Viktigt med en hovis som förstår sig på rädda hästar och som är beredd att smöra lite först. Nu säger jag inte att din nuvarande hovis är elak, men kanske är det någon kemi-grej som din häst reagerar på?
Har hovis fått tid att öva med hästen i lugn och ro, precis som du gjort? Kanske skulle hovis ta hästen på en prommis först, sedan stryka hela hästen i lugn och ro tills hon slappnar av, innan han sätter igång...

Lycka till!

Måste du sko henne? Om du rider henne dagligen så verkar hon fungera utan skor,eller?

Ja det låter som om hon har svårt att lita på andra. Det verkar ju som om att det är hela "att bli skodd-situationen" som hon blir rädd av. Skulle kanske funka att icensätta det med nån som agerar hovslagare och att du står vid hennes sida prescis som att hon skulle bli skodd på riktigt. Börja smått med att ni bara står där och klappar henne lugn, gå bara vidare när hon är helt avslappnad, blir hon stressed avsluta och börja om nästa dag, hon måste få tid att smälta och reflektera det som hänt. Tänk också på att denna övning kan ta flera månader, beroende på hur frekvent det görs. Men det e det ju värt i längden:)

Lyckta till!!

Rent spontant - du låter så frustrerad att jag har svårt för att tro att du själv var lugn under hela det händelseförlopp du beskriver....

Ju mer du själv hetsar upp dig desto mer stressad blir hästen.

Har hon haft skor tidigare? Har det varit lika svårt att sko varje gång? Samma hovslagare?

Att ge lugnande är ingen bra lösning, det innebär ju att du måste tillkalla veterinären varenda gång hästens ska skos.

Immer

kl

Ibland kan det räcka att ge lugnande bara EN gång. Eftersom hästen inte vet att den är drogad kommer den ha en avslappnad och behaglig upplevelse i bakhuvudet nästa gång den ska skos.
Vi fick göra så med en trasporträdd häst en gång när vi skulle till veterinären. Efter det trodde han att man blev så slö och lugn av att åka transport så han ställde sej med huvudet hängande så ort han gick in i fortsättningen. *konstigt-jag vet!

Men annars så kan jag tipsa om bomull i öronen. Trycker man i det hårt så att den inte flyger ur så brukar de bli lite lugnare.

Lycka till!:)

Byt hovis.

Sen skulle jag använda lugnande en period om det behövs. Vi har en shettis på ridskolan som skos med lugnande för allas säkerhet.

Sen kanske du ska hålla i grimskaftet istället för att binda upp henne?

Hade precis samma problem med min dam, dom sa att hon knappt gick att sko när jag köpte henne, fick då tag på en underbar hovis som även är NH tränare, nu står hon som ett ljus, helt lös när hon skos.

Är du säker på att hon inte tidigare blivit sömstucken av en hovslagare?
Jag fick tag på en idiot till hovlsagare som jag inte visste att han inte var utbildad. Jag tror att han stack henne under skoningen (och vilken skoning sedan, jag visade bilderna för veterinären som blev väldigt ledsen över vad hon såg!) efter det är hon alltid lite nervös när hovslagaren kommer.

Men det blir bättre för varje gång. :)

Om hästen är lugn när du hanterar henne och stojig när någon annan gör det låter det som att hon har svårt för andra människor. Kan hovis komma ut och bara klappa en gång? Eller räkna med nästa gång att det tar lite extra tid och låt hovis klappa och mysa tills hästen är lugn.

Jag hade liknande problem med min 3åring som aldrig haft skor. Det går finfint när jag lyfter upp hovarna och bankar, men hovis kom och ryckte upp hoven och hon blev rädd. Inte så konstigt, han kunde väl iaf sagt hej innan? Han är avskedad nu iaf.

Om hon är lugn när du håller så kanske ni kan prova att du håller benet och hovis verkar/skor.

Annars är väl lugnande ett bra och säkert alternativ.

Och en bra hovis förstås! Min häst, som alltid varit snäll att sko blev illa behandlad av en ny hovis och blev väldigt stökig. Jag bytte förstås (inte skodde han så bra heller) men det tog ungefär ett år innan hon blev okomplicerad att sko igen.

Kan tillägga som utomstående att hovslagaren i fråga är super. Väldigt lugn, sansad och omtyckt av alla hästar jag sett h*n med.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka