Varför växer inte pälsen??

milly

Trådstartare
Min häst verkar inte få någon sommarpäls där hon vart klippt och då klippte jag henne vid nyår! och hon började inte fälla förrän nu för 2-3veckor sen.

Jättekonstigt! Det är fortfarande lika kort där som när jag klippte henne. Så har det aldrig vart förut! (har klippt henne varje vinter och då även senare ibland typ i mars/april).

Det har växt några långa FJUN bara som sticker ut lite här och var.

På överkroppen har hon håren kvar (hon är spårklippt) och där fäller hon och det ser helt normalt ut. Dock började hon fälla VÄLDIGT sent i år!

Sv: Varför växer inte pälsen??

Tror inte du behöver oroa dig. Mina tycks inte få riktig fart på sommarpälsen förrän vårfällningen är nästan helt färdig.

jaha, okej.

Hoppas att det kommer då för jag får ha täcke på henne så länge. Det blir ju ganska kallt på nätterna fortfarande.

Det har aldrig nånsin vart såhär förut, och inte har hon fällt såhär sent förut heller. Jag fattar ingenting. :crazy:

Du kan ju ge lite b-vitamin för att hjälpa henne med fällning/ny päls.

Vet inte vart du bor men här har vädret varit ganska shizofrent, först blev det plötsligt jättevarmt och all snö och is smälte på typ två dagar för att sen bli lite kallare igen, en av hästarna i stallet ser faktiskt också lite "tussig" ut..

Fodret? Har hon en bra (läs uträknad) foderstat där ffa mineral- och vitaminbehov tillgodoses?

Till Mimmi81:
Hon får kontinuerligt B-vitamin i form av b-jäst SAMT att veterinären gav henne en spruta i förra veckan.
Och ja, vädret här har väl också vart lite konstigt. (Eskilstuna)

Till mirage:
Ja hon har en uträknad foderstat och får allt vad hon behöver.

Liknande trådar

Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 081
Senast: skiesabove
·
Hästvård Har 3,5-åring som fäller/sätter päls helt knasigt i år. Har gått på lösdrift hela sitt liv och gör fortfarande. För tre veckor sedan...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Morran
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 960
Senast: linnsan
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 074
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka