Varför växer hovarna fortare på sommaren?

Sv: Varför växer hovarna fortare på sommaren?

Människohår och naglar växer oxå fortare på sommaren. Jag skulle gissa att dethar med ljuset att göra, som sätter igång nån process i kroppen...hormoner kanske oxå är med och leker...
tror inte att det har med rörelse att göra

Det finns flera olika studier om det här, jag orkar inte redogöra för alla. Kort sagt kan man säga att det är för att blodet tar en lite annan väg på vintern för att inte kyla ner hästen (det går inte lika långt ut i hoven som på sommaren) och därför kommer det inte ut riktigt lika mycket näring i hovarna.

Ska se om jag hittar hemsidan där det står om det...

http://www.uq.edu.au/~apcpolli/ Han har gjort många studier, kanske om det här?
http://library.vetmed.fu-berlin.de/hochschulschriften/2000/162.html på tyska, men där är den studien jag syftade på.

Jag tycker att hovarna i år har vuxit alldeles extremt fort.Mycket mera än de brukar.Pratade om det med vår hovslagare och han tror att det beror på det eviga regnandet som har gjort betet kraftigare än vanligt.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
631
Senast: BoYo
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Elo
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
897
Senast: Lejd
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 168
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka