Varför torrfoder?

Hellas

Trådstartare
Jag har fram till alldeles nyligen gett mina hundar torrfoder men har nu gått över till färskfoder (nordic). Allteftersom tiden gått har jag mer och mer funderat över varför man ger torrfoder. Det är ju enkelt och har fördelar när det gäller förvaring. Men vilka andra fördelar finns det egentligen?

Jag förstår att frågan verkar banal, men jag undrar verkligen. En orsak till att jag gav torrfoder var att det hade sagts att det var bra för tänderna (vet fortfarande inte om det stämmer). Kan man konstatera några andra fördelar som har att göra med hundens välbefinnande? Givetvis finns det bättre och sämre sorter av både torrfoder och färskfoder, men kan det "bästa" torrfodret vara bättre än det "bästa" färskfodret? I så fall, på vilket sätt? Jag vet ju att många väljer att ge de högklassiga torrfodren, t.ex. Standart och undrar alltså vad det är som fäller avgörandet.

Det vore väldigt intressant att höra era åsikter kring detta. Vad har legat till grund för ert val att utfordra på det ena eller andra sättet?

Sv: Varför torrfoder?

Smidigt, med största sannolikhet jämnare innehåll. Det kan vara problem med hygienen i färskfoder även om den blivit klart bättre.
Har tidigare när jag hade slädhundar kombinerat slakteriavfall med torrfoder o vet hur svårt det är att uppskatta innehåll när det inte går att köra analys på varje parti.
PL

Senast ändrad:

Jag ger 50/50 torrfoder och färskfoder. Anledningarna till att jag ger torrfoder är dels att det är hemskt praktiskt vid resor samt om någon ska passa hundarna så slipper de hålla på att väga maten. Mig veterligen finns det inte heller någon form av "veterinärfoder" hos färskfodertillverkarna?

Tack för ditt svar! Det skulle vara intressant att höra färskfodertillverkarnas kommentar till frågan om innehållet är mer ojämnt än i torrfodren.

Jag skrev inte i mitt ursprungliga inlägg varför jag har valt att prova färskfoder. Skälen kan väl sammanfattas ungefär såhär:
- Hundarna bajsar mindre, fastare och i princip luktfritt. Inte minsta fis har jag hört eller känt sedan vi gick över.
- Förnuftsmässigt tänker jag att hundar är gjorda för att äta rå mat som inte har upphettats och därmed förlorat värdefulla vitaminer.
-Många hävdar att hundar mår bra av de bakterier som finns i färsk mat.
-Risken för magomvridning är enligt flera källor mindre än om man ger torrfoder. Nu är ju inte mina någon riskras, men jag vill vara på den säkraste sidan :)
-Hundarna tycker det är mycket godare, och jag vill att maten ska vara ett glädjeämne för dem.
- Jag tycker inte att det är särskilt mycket mer besvärligt än torrfoder annat än om man ska resa bort. Det har därför inte varit något avgörande argument mot att gå över till färskfoder.

Hur hundarna bajsar o fiser har mer med kolhydratinnehåll att göra än med färskt eller torrfoder.
Tillsätter inte din färskfodertillverkare vitaminer??
Förruttnelsebakterier är oftast inte särskilt farligt för hundar men ruttet kött är inte särskilt roligt att hålla på med.
PL

Jämnheten har att göra med hur stora partier man hanterar o hur väl delpartierna blandas.
Jag har jobbat mycket med slakt o utfodrat med tonvis med slaktavfall så jag vet hur mkt fetthalten varierar mellan olika backar.
PL

Härsket fett pga dålig hantering av råvaran har med leverskador som följd har varit ett problem med högfettsfodren.
PL

Jag fodrar med torrfoder av ett par anledningar.
* Har ont om utrymme för en frys. Har en stor ras, vilket gör att jag måste ha större förvaringsutrymmen.
* Jag reser ofta bort längre perioder, det blir rätt otympligt att släpa med flera korvar med färskfoder som måste hållas fryst på resan.

Har sedan många år utfodrat med färsk mat, men använder torrfoder som belöning och aktivering.
Det finns inte så många foder som har ett innehåll som stämmer överens med hur jag vill utfodra, så hemmablandat är enklast.
Då kan jag balansera precis som jag vill och fördela energin bäst till de olika hundarnas behov.
Med tanke på studien om att en viss del hemlagat eller matrester till den dräktiga och digivande tiken stärker immunförsvaret hos valpar, så tyder det ju på att torrfoder ofta är lite för rena för våra asätare. (Obs! Endast animaliska råvaror vid hemlagat och rester är det som stärker immunförsvaret.)

Jag anser även variationen vara bra för hunden. Den är inte skapt för att äta exakt samma sammansättning dag efter dag.
Både hundarna (och katterna) och jag trivs med den färska utfodringen.
Det är en helt annan matglädje vid skålarna.

Jag tror inte att det är ett stort problem i dagsläget. Tillverkarna tog bort fodren med högst fettinnehåll o som sagt har hygienen förbättrats.
Symptomen har hängiga hundar med förhöjda levervärden.
PL

Jag tror att det finns för- och nackdelar med såväl färskfoder som torrfoder.

Torrfoder sväller i magen. Även de som anses höra till de bättre fodren innehåller ofta väldigt många onödiga ingredienser (varför ska min hund äta maskros och lakritsrot i fodret?). Många gånger för hög andel kolhydrat. Å andra sidan är det oftast hygieniskt, lätthanterligt och uppfyller kraven på vettig mängd kalcium i fodret (eftersom köttmängden är mindre blir inte mängden fosfor i fodret så hög och behöver därför inte kompenseras med mer kalcium).

Färskfoder vet jag inte om jag kan lita innehållsförteckning och näringsinnehåll, precis som P_L är inne på. Dock vet jag att t.ex. Nordic inte använder slaktavfall utan alltid använder samma delar till djuret (t.ex.oxhalsputs) till sina produkter. Däremot har Klass medgivit att de blandar in upp till 10% fläskkött i sitt foder trots att det inte står i innehållsförteckningen. Jag har även funderat över kalciumhalten (både mängd och kvot) i färskföder. Enligt VoH uppgår kalcium i deras foder till 1% samtidigt som det håller en vettig Ca/P-kvot. Men jag kan inte förstå hur det går till. Med så mycket kött borde fosformängden bli väldigt hög. En annan nackdel är miljöaspekten med så mycket kött i hundmaten.

Min äter just nu torrfoder (allergifoder pga allergiutredning) och färskt kött (varierar periodiskt eftersom vi allergiprovocerar). Men tidigare åt hon 50% torrfoder och 50% färskfoder (Vom og hundemat).

Jag ger mina Standart. Det tar mindre plats och är betydligt smidigare när jag måste lämna bort hundarna. Jag är inte så inläst på färskfoder eftersom jag tyvärr inte ha en större frys så det har aldrig riktigt kommit på tal, men av svaren att döma i tråden verkar det ju vara en del frågetecken om innehållet (förutom Nordic?).

Jag kör på torrfoder (Standardt).

Anledningen till att jag ger just torrfoder är främst för att det är praktiskt.
Jag har INTE plats för en frys eller så, och bara litet frysfack i kylskåpet. Mina hundar äter hos andra ibland, framförallt vid tävlingar. Jag gillar att lätt kunna använda torrfodret som belöningsgodis eller stoppa maten i toarullar för att de ska få en liten "utmaning" för att få tag på maten.

På torrfodret hälls det alltid lite vatten, för det ska tydligen bli snällare mot magen då. Sedan gillar jag att de får tugga lite eftersom de blir dåliga i magen om de får tugga för mycket på tuggben.

I övrigt har mina hundar tät, glänsande päls och hårar inte så mycket annat än på våren. De pruttar extremt(!) sällan och det luktar inte ens speciellt mycket eller illa. De skiter lite, mörkt, fast och nästan luktfritt. Trampdynor är bra osv. Kort sagt verkar de må jättebra på torrfoder och äter med god aptit, därför har jag ingen anledning att fundera på att byta till något annat.

Ont om frysen säger ni? Ni som bor i Skåne kan beställa även en "korv" av nordic eller vom och hundemat mat mot 25 kr hemkörning hos ett företag ;) Själv köper jag några korvar varannan vecka samtidigt som det finns mycket plats i frysen för vår mat ;)

Jag har bytt till färskfoder för ett år sedan och är mer än nöjd ;)

Det är ju jättebra att du får plats med det men min frys är redan full av min egen mat och matlådor. Den består av tre mindre backar och inte mer. Nu bor jag förvisso inte i Skåne men oavsett frysmöjligheten är det fortfarande smidigare för mig med torrfoder.

Ont om frysen säger ni? Ni som bor i Skåne kan beställa även en "korv" av nordic eller vom och hundemat mat mot 25 kr hemkörning hos ett företag ;) Själv köper jag några korvar varannan vecka samtidigt som det finns mycket plats i frysen för vår mat ;)

Hur många sådana korvar kan du beställa och fortfarande ha "mycket plats i frysen" till människomat om du har en frys som är 40x30x35cm? Och hur länge räcker en sådan korv till två 20kg-hundar?

(Inte för att jag bor i Skåne, men jag är ändå nyfiken, eftersom såna korvar tydligen ska ta lite plats?)

Kul med så många svar! Det verkar ju helt klart vara så att många hundar mår jättebra av att äta torrfoder, kanske särskilt det med lågt kolhydratinnehåll.

Jag har tänkt en del på det där med bakterier och immunförsvaret. Jag tillhör dem som tror på tanken att det är bra för immunförsvaret att utsättas för bakterier och att det minskar risken för allergi. Om det är så, borde det ju vara bra för hunden att äta i alla fall en viss del färskfoder.

500 g korvarna är samma str som risgrynsgröt och refill sylt och sådant i mataffären. Mina 2 hundar på 17 kg ( fast vinthunden äter dubbelt så mycket mer ) äter ca 40 korvar på en månad vilket tar upp ½ fryslåda drygt. Då har jag en stor helfrys med djupa lådor. Dina damer skulle nog klara sig på 1 krov på 2 dagar dvs 1 korv per dag för båda dina hundar. ( eftersom jag vet du har berättat de är lättfödda ) Du skulle ändå behöva 14 korvar för 2 veckor.

Jag tillsätter benmjöl då min ena hund lätt får svamp annars. SÅ ja för honom räcker inte VoHs kalciummängd.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 902
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 306
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Vår 4-åriga hund som varit vår i 2,5 år har atopi. Allt började på en höst då han kliade och tvättade sig för ofta för att det skulle...
Svar
10
· Visningar
2 696
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 515
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka