Varför torra hovar?

eldione

Trådstartare
Vet endel hästar som får torra hovar under sommaren, vad beror det (oftast) på? Torr sommarhage?
Finns det något logiskt i att det skulle bero på att hästarna går ute dygnet om och att hästen kan få torra hovar av att gå i lösdrift?:crazy:

Sv: Varför torra hovar?

Torrt väder? Vattna lite runt om vattenkaret så får de stå lite där, nån minut illafall om dagen.

Morgondaggen brukar fukta upp hovarna annars och min häst har bäst hovar på sommaren eftersom hon får gå barfota 1-2 månader efter att vinterskorna dras av.
har sommarhovarna skor på sig?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama