Varför sparkar hon i väggen?

Zewz

Trådstartare
Min ponny, ett sto på 15 år, har helt utan synlig orsak börjat slå vilt i väggarna på natten.
Hon har aldrig lyft en hov tidigare, mot varken folk eller något annat.

Hon står i ett stall med en häst till, tre boxar. Jag bytte box så att hon inte stod vägg i vägg med det andra stoet, men hon fortsatte slå. Hon bankar så att stallägaren vaknar på nätterna. Ihärdigt i någon timme. Vägarna blir fula, bakskorna sitter snett... :crazy:
Varken jag eller stallägaren förstår något alls. Hästarna går ute mellan 10 och 12 timmar om dagen och hon rids nästan dagligen. Dragit ner på kraftfodret, men ingenting hjälper.
Någon som har någon idé? :confused:

Ska ta av bakskorna någon dag nu, men då sparkar hon väl sönder sig istället... :(

Sv: Varför sparkar hon i väggen?

Finns en häst i vårt stall som också slår i väggarna på natten.
Han hatar att stå inne, men det har han alltid gjort, verkar konstigt att din helt plötsligt har börjat slå om den inte har gjort så förr?

Aldrig nånsin. Fattar ingenting. Hon har stått i det här stallet i drygt ett år nu, hon började slå för några månader sen.
I förra stallet stod hon inne mer än hon gör nu, men sparkade aldrig i väggarna där.

Får se om det hjälper att ta av henne skorna. Erbjöd mig att sätta upp gummimattor på väggarna i hennes box, men det tyckte inte stallägaren jag skulle behöva göra.. :rofl:
I mitten på maj släpper jag ut tokan på bete, kanske ska försöka se mig om efter nån lösdrift till hösten. Hon har kronisk bronkit med. Inte nog med elände :smirk:

Usch då, låter inte kul.
Kan hon vara irriterad av nåt i boxen kanske?

Jag vet inte vad det skulle kunna vara.
Kikade utanför fönstret om hon kanske hört något djur eller något, men hittade inget. Stallägaren trodde inte heller att vilda djur letade sig in på gården. Och inne i boxen vet jag inte vad det skulle kunna vara.

Kanske är en stalltomte som retar henne? :rofl:

Hade en sådan häst i stallet i höstas. Ett gammalt ponnysto som helt plötsligt började sparka på nätterna. Det blev värre och värre och efter åtskilliga klinikbesök konstaterades att hon förmodligen hade fått något slags förhinder i tarmen, vi såg efter ett tag att hon bärjade sparka innnan hon skulle bajsa.

Fanns tyvärr inget att göra, hon fick avlivas.

Betyder inte att din häst behöver ha samma sak, men det kan vara bra att kolla upp.

Oj, det lät verkligen inte kul :(
Hoppas verkligen inte det är så illa, men ska absolut kolla upp om hon fortsätter.

Något MÅSTE ju vara fel, har väldigt svårt att tro att hon bara skaffat sig en ful ovana... :confused:

Kanske ska prova att byta boxgranne?
Magproblem?

Som jag skrev tidigare finns det bara en häst till i stallet, och jag flyttade henne en box så att det är en tom box mellan dem nu.

Inga magprobem vad jag vet. Men det kan ju lura mycket under ytan.
Funderar på om hon kanske får något problem med tarmen när hon stått stilla ett tag...? Det är oftast runt tre, fyra på natten som hon börjar leva rövare.

Zewz skrev:
Aldrig nånsin. Fattar ingenting. Hon har stått i det här stallet i drygt ett år nu, hon började slå för några månader sen.
I förra stallet stod hon inne mer än hon gör nu, men sparkade aldrig i väggarna där.

Får se om det hjälper att ta av henne skorna. Erbjöd mig att sätta upp gummimattor på väggarna i hennes box, men det tyckte inte stallägaren jag skulle behöva göra.. :rofl:
I mitten på maj släpper jag ut tokan på bete, kanske ska försöka se mig om efter nån lösdrift till hösten. Hon har kronisk bronkit med. Inte nog med elände :smirk:

Kronisk bronkit, i kombination med vantrivsel i stallet...
Jag tycker som du...unna henne lösdrifts-stall.

Hon kanske har ont nånstanns? Oftast finns det anledningar till varför dom har börjat med någonting.. Har själv varit med om liknade..

Jo, jag har också funderat på det. Men då verkar det konstigt att hon bara visar det en timme nån natt nu och då?

När stallägaren då vaknar, och går ut till stallet står hon och kikar som om ingenting hänt.

Jag funderade också över det där med bronkiten. Kanske har hon svår att andas och får panik för det? Men hon har inte visat några symtom sen oktober nu, och har svårt att tänka mi att hon skulle få problem med det nattetid, i ett väldigt bra stall luftmässigt.

Men jo, en flytt är ändå i åtanke, då ska jag försöka hitta en lösdrift. Först bete naturligtvis, det ska bli jätteskönt.

Ni har inte råttor i väggarna? Tidigare fanns det en häst i mitt stall som hatade råttor, kom dom fram i boxen o inte var tillräckligt snabba undan så trampade han ihjäl dom.
Hoppas att det löser sig för dej och hästisen.

Nej, den vägg som hon sparkar mest i är en enkelvägg, alltså inget utrymme för råttor inuti.
Dessutom har hon inget emot möss (i alla fall). Smet in en liten i hennes box engång, hon kikade länge o väl, nosade lite på den, sen struntade hon i den.

min ponny stod inne på nätterna hos de förra ägarna och var helt lugn i stallet, när hon kom hit stod hon inne den första tiden o nu går hon på lösdrift, har haft henne inne ett par nätter när det har varit riktigt busväder o hon blir galenm, sparkar o slår, hon vill bara ut ut ut!!

Men den har ju varit inne hela tiden...
Men jag skulle iaf försöka få tag i en lösdriftsplats åt henne, om ni kan utesluta att det inte är ngt med magen.

Verkas som hon orolig på något sätt. Kan kanske försöka att komma på om något har hänt? :confused: Någon förändrig, i dagsrutninerna. Annars kan du testa att sätta upp gummi på väggarna för nattensömnens skull. Öppet fönster eller dy lik. Lycka till.

Ingting som förändrats. Allt är väldigt lugnt och rutinmässigt.
Aldrig haft några problem innan med vare sig nervositet eller magprobem eller något annat som skulle kunna spela in.

Nämnde ju gummi på väggarna, och det kanske är bra för att dämpa ljudet, skona hovar/väggar, men om hon ändå sparkar är det ju nåt som är fel... :confused:
Jag fattar inte..
Ska höra med stallägaren, hon ska nog ta ut vet. o vaccinera sin nån gång snart, kanske ska passa på och låta någon kika på henne då... Annars får jag ta ut någon vet. själv. Kanskse har vet nån idé, svårt att veta vad man ska kolla efter annars.

Du kan ju kolla så hon inte har fått fotskabb, det är inte så ovanligt nu för tiden (speciellt om det är en ponny med mycket hovskägg). Då kan de stå och sparka i väggarna. (fast då borde hon kanske sparka vid andra tillfällen också).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 731
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästhantering Någon som har ett bra tips hur man ska kunna få en häst att sparka så otroligt i boxen? På bara ett par månader har hon sparkat ett par...
Svar
19
· Visningar
4 569
Senast: Pudlan
·
K
Hästhantering Hejsan! JOo det är så med min medryttarhäst att han är ganska bråkig i boxen. Han brukar lägga öronen platt bakåt och försöker bitas...
Svar
13
· Visningar
2 039
Senast: KiiiWiii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama