Jag hänger inte RIKTIGT med i resonemanget!
Jo om jag på ngt sätt skulle TJÄNA pengar på mitt hästeri, men inte annars.
Och jag är ju hobbyryttare.
Mitt resonemang att vilja köpa en så ung häst som möjligt är att då har inte förra ägaren hunnit "fixa" så mkt med den.
Jag vill inte min häst ska gå tester hit och dit, jag anser det för tufft för hästen, och vill slippa det.
Jag anser att många av ren okunnighet "gör sönder" sina hästar alldeles för tidigt!
Och jag vill ha min häst LÄNGE! Och har hittills trots att jag tävlar aktivt aldrig haft en förslitningsskada på ngn av mina hästar!
Och trots min "försiktighet" gick min nuvarande 10-åriga häst till riksfinal i kvalitetstävlan när han var 4 år.
Men jag åkte aldrig, tyckte det var för tufft för honom...
Dessutom är ju en häst man haft från början lättare att forma som man vill, än en som ngn annan redan format.
Jag tycker det är KUL med unghästar!
Och tycker det är ok att inte kunna rida från början. Jag kan ju pyssla med så mkt annat!
Träna visning, lasta osv.
OCH jag har unghästvana både med hantering och inridning.
Givetvis så skulle jag ju med jämna mellanrum KONTROLLERA hur min häst mår på en lösdrift!
Finns det folk som INTE gör det?!
Så det skulle knappast hinna gå så långt att jag fick "ett nervöst spjälstaket" innan jag ingrep!
Och jag har upplevt att stå i "fel" stall!
Har fått min VUXNA häst mentalt kraschad pga misshandel från flera håll, så jag VET hur det är!
Usch och fy f-n säger jag!
Men det har i allafal lett till att jag är ENORMT mkt mer kritisk, OCH vet ÄNNU mer vilka "tecken" jag ska leta efter!
Dessutom ska jag numera om jag inte personligen känner stallägaren och de som ska hantera mina hästar, har REJÄLA referenser innan jag stallar upp på ett nytt ställe!
Oavsett det vore lösdrift eller "vanlig" uppstallning!