Varför så mycket tjafs?

Sv: Varför så mycket tjafs?

Det anmäls av många orsaker, och det anmäls rätt mycket. Jag hade gärna sett mer anmälningar (trianglar) än det som inkommer, det skulle nog innebära ett bättre klimat (enligt många utom strulpellarna).

På "mina" forum raderas/korrigeras oftast för att jag själv uppmärksammat något, men jag hade gärna sett att fler anmälde det de tycker behöver granskas närmare.

Det är betydligt mer än en typ av rapporter som kommer in, det kan handla om allt från kränkningar till otydligheter. Och så klart; smygreklam.

*Knapplån*

Underligt, att det är så mkt snack om tjafs och dålig stämning här på forumet. När INGEN av er användare i den här tråden, nämnvärt, eller alls har använt den här knappen
report.gif
så att vi moderatorer KAN
Du ska läsa tråden så att det är för lite tjafs. Man vill lyfta fram tjafset. Dom vill ju egentligen ha MER tjafs, därav används inte knappen.

Kan vi inte få en popcorn-knapp att trycka på :idea:. När man trycker på den så öppnas en lucka på skärmen och ut potioneras 100g nypoppat popcorn :d. Man får bara 3 tryck på knappen per tjafstråd, sen är det slut. Når tråden upp i 1000 inlägg så får man ett bonus tryck och ytterligare ett bonus vid 2000 inlägg

Jag håller inte med. Jag tycker att bukes trådar i regel håller god stämning och sakliga diskussioner. :) Är otroligt tacksam att folk hjälps åt att göra buke till en trevlig plats. Och att det hålls mycket högre kvalite på diskussionerna än på de flesta andra djurforum.

Jag håller helt med dig.
Jag känner inte alls igen det som beskrivs i denna tråd. Jag tycker att det är mkt bra stämning här. Det finns många som kan mkt om det som diskuteras och det är bra att kunna ställa frågor och diskutera det som man tycker är viktigt.
Jag tycker dessutom att moderatorerna gör ett jättebra jobb. De få gånger jag har tryckt på triangeln till ett inlägg så har det nästan alltid hänt någonting ganska snabbt. (Jag är faktiskt förvånad över att det fungerar så pass bra och tar alltid buke som ex på en nätplats där det fungerar bra)

Men det är möjligt att det beror på vilka delar av forumet man läser.

Du ska läsa tråden så att det är för lite tjafs. Man vill lyfta fram tjafset. Dom vill ju egentligen ha MER tjafs, därav används inte knappen.

Kan vi inte få en popcorn-knapp att trycka på :idea:. När man trycker på den så öppnas en lucka på skärmen och ut potioneras 100g nypoppat popcorn :d. Man får bara 3 tryck på knappen per tjafstråd, sen är det slut. Når tråden upp i 1000 inlägg så får man ett bonus tryck och ytterligare ett bonus vid 2000 inlägg

Du skulle må då va?

Nej du, fri tillgång till julpepparkakor åt forumdeltagarna anbefordrar jag. Mina damer på Klassisk ridkonst, har skött sig med den äran över jul och nyår så jag har kunnat vårda min förkylning, så det till och med har blivit nåt influensaliknande nu... Det du. Jag har med andra ord till och med kunnat lämna datorstolen... Iofs, har jag haft laptopen med mig till stallet i alla fall, för säkerhets skull.

Vill du ha lite förkylning, så delar jag med mig. :idea:

*KRAM*

Men det folk anmäler för är mig veterligt enbart om nån tror att man försöker utöva smygreklam, vilket jag personligen har blivit anklagad för (i mitt tycke helt orättvist). Har aldrig hört om att någon blivit varnad för att han/hon häver ur sig otidigheter.
Däremot har jag hört många IRL säga "ja, Buke, där är så mycket tjafsande och elakheter, man får leta om man ska hitta trådar som verkligen innehåller något".

Så visst finns det arbete för er moderatorer här, fram för hyfs och vettigt språk!

Det finns ingen svart lista, där vi kommer hänga ut alla som får varningar via PM, gula kort, eller röda kort. Några av de som brukar få kort och sedermera blir bannade, brukar däremot SJÄLVA tala om det vitt och brett på forumet... :devil: Men i övrigt, är det bara vi moderatorer och den "lappade" som vet vad, hur och varför denne har blivit "åthutad".

Så det är bara att börja triangla Cornelia, jag läser alla rapporter. Men som jag sa, det är inte säkert att vi bedömer saken på samma sätt som ni.

Mvh

IngelaH

Mvh

IngelaH

Det är en balansgång det där..... Det ska ju också vara energi i ett forum. Det skulle bli skittråkigt om det inte fanns olikheter att diskutera och om det inte slängdes in lite brandfacklor då och då!

Men jag håller med om att vi inte alltid anstränger oss för att tolka saker positivt och ibland drar trådar iväg med (ibland ganska taskiga) spekulationer om TS.

Jag tycker att moderatorerna gör ett schysst jobb med att städa! :bow:

En hel del sker här utan att alla användare får reda på det.
Trådar och inlägg med påhopp och otrevligheter raderas, användare får gula och röda kort korttids-bannas eller bannas på längre tid. De längre banningarna sköts av mig.

Vi har valt att normalt inte gå ut offentligt med banningar och "kortningar". Det går dock se på en användare om personen är bannad för tillfället.

"Men det folk anmäler för är mig veterligt enbart om nån tror att man försöker utöva smygreklam, vilket jag personligen har blivit anklagad för (i mitt tycke helt orättvist)".
Detta är inte sant. Fördelen när det kommer anmälningar om reklam är att det sällan är någon tvekan om att det är reklam.

Se nu till att anmäla de inlägg som du och andra anser vara påhopp eller tillräckligt otrevliga så vi uppmärksammas på dem.

Vissa saker kanske inte är över gränsen enligt oss, men de kan plussas på gamla övertramp eller sådant som varit nära gränsen. Vilket kan leda till röda kort eller avstängning längre fram.

Dock är det så att om man startar en tråd här så äger man inte den. Man kan inte styra över vilka svar man får. Många kanske inte håller med, det får man faktiskt tåla. Andra kanske inte förstår eller tolkar det hela annorlunda, då får man försöka förklara mer. Men man får också räkna med att tråden kanske leder fram till ett mer generellt diskuterande runt ämnet, där trådskaparens inlägg bara blir en liten del i diskussionen.

Som ny användare på forumet kan det även vara bra att försöka läsa in sig på vad det är för ställa man hamnat på och hur det sociala spelet fungerar innan man kastar sig in i diskussionerna.

Samtidigt är det viktigt att alla gamla användare försöker visa förståelse för nya användare som kanske inte känner till allt ännu, det är viktigt att vara snäll och vänlig, vilket jag anser att de flesta faktiskt är.

Sedan finns det vissa användare som ofta eller kanske bara ibland är griniga, lite förståelse för detta får man nog även ha.

De regler, som du och alla bukefalos medlemmar fick godkänna genom att bocka i en ruta, att ni/vi läst forumets regler och ska följa dem. De reglerna står under

Cookies, regler & FAQ , längst ner till höger på alla forumssidor, bredvid kontaktuppgifterna till sidans grundare.

Reglerna gäller som följer...

Bukefalos och forumets regler

Trots att administratörer och moderatorer på Bukefalos.com kommer att försöka hålla alla oacceptabla inlägg borta från forumet är det omöjligt att granska alla inlägg. Alla inlägg uttrycker den enskilde författarens åsikter. Varken Bukefalos, de som administrerar Bukefalos.com eller Jelsoft Enterprises Limited (utvecklare av vBulletin) kan hållas ansvariga för innehållet i något inlägg.

Detta är de regler man går med på att följa i och med att man registrerat sig som användare och skriver på forumet.

Följ alltid svensk lag. Inlägg får inte innehålla uppmaningar till brott eller beskriva olagliga aktiviteter. Undvik material som kan anses vara stötande. Detta gäller för all typ av text du skriver in samt för länkar och bilder.

Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten.

För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.

Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.

För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar.

Om du ser trådar eller inlägg på forumet som du anser bryter mot dessa regler eller på annat sätt är olämpliga skall du tipsa moderatorn för forumet genom att klicka på Rapportera-ikonen i det berörda inlägget. Gör gärna detta även om du är osäker på om inlägget bryter mot reglerna, du hjälper moderatorerna att hitta inlägget och de kan sedan ta ställning till om det behöver åtgärdas.

Administratören och moderatorerna på Bukefalos.com reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga en tråd av vilken anledning som helst.

Bukefalos har även rätt att stänga av användare som bryter mot dessa regler. Användarens IP-nummer lagras i samband med att inlägg skrivs för att säkerställa detta.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Som ny användare på forumet kan det även vara bra att försöka läsa in sig på vad det är för ställa man hamnat på och hur det sociala spelet fungerar innan man kastar sig in i diskussionerna.

"När du kommer som ny till en skola skall du första dagarna ha på dig mycket neutrala kläder för att kunna känna av och lära dig vad som är inne på just denna skola. Sedan bör du klä dig i liknande kläder som de andra eleverna innan du försöker bli vän med nån, passa in eller fråga om vägen till kemin."
:grin:

Ledsen, jag förstår vad du menar och håller med om det mesta som det ursprungliga inlägget innehöll men asså allvarligt...? Ok, när det gäller nåt ämne som kan "tolkas fritt" eller missuppfattas men när det är en faktafråga som det finns ett "facit" till tycker jag inte överhuvudtaget att nån ska behöva "känna av läget". Man frågar (kan jag göra såhär/är det rätt att ge detta/hur läker en sena) och bör väl kunna vänta ett svar, eller? Att få nåns åsikt om hur dålig man är som inte redan vet allt är val knappast givande för varken Bukefalos eller frågeställaren? Som jag skrev tidigare så lider jag med alla nya stackare som blir sågade vid fotknölarna så fort dom sticker ut hakan. Man kan säga samma sak på en miljon olika sätt, så varför välja ett otrevligt och snäsigt istället för ett vänligt och vägledande?
Forumen finns väl för att man ska kunna fråga och diskutera saker, inte för att vissa über-Bukefalister ska kunna ha en klubb för inbördes beundran där alla oliktänkande blir utfrysta eller totalsågade?

Nej, nu ska jag sluta gnälla. Buke är bra på många sätt men många här har ett beteende som om dom vore svartsjuka pms-brudar med skavsår. (nej, inte alla. nej, allt är inte fel. nej, jag menar inte allt jag skrivit exakt bokstavligt osv osv...)

Första dagen i skolan kanske man inte skall börja med att ställa sig på en stol i matsalen och förklara för alla vilken förträfflig människa man är och att alla andra på den här nya skolan verkar vara ganska korkade.
Självklart kan man göra det om man anser sig vara en sådan person då får man dock räkna med att en och annan inte håller med och att man får räkna med att bemötas på ett tuffare sätt än man annars skulle ha gjort.

Likaså kanske man skall försöka ta reda på vilket beteende som ogillas extra av lärare, vaktmästare eller andra elever om man inte är den typen som skiter i sådant och är beredd att ta eventuella straff.

Om man är juste mot de man träffar är de betydligt större chans att de är justa tillbaka. Vissa rötägg finns det alltid men så är det här i livet det bästa anser jag är att försöka bry sig så lite som möjligt om dessa om det går, då det oftast enbart är slöseri med kraft.
Men anmäl gärna direkt det passerar gränsen för vad som kan accepteras.

Du hänger nog med på vad jag egentligen menade.

----

Menar inte att låta dryg och uppkäftig, är dålig på att uttrycka mig på nåt annat sätt bara.

*kl*

Jag tycker ändå att det fungerar bra här. Visst finns det trådar där jag aldrig själv skulle skriva men som jag ändå kan läsa för man vet att det blir bråk. Ibland är det lite roligt att läsa *elak*

Men jag tycker överlag att i alla fall JAG blivit trevligt bemött och har stött på många trevliga bukefalister även om vissa kan vara lite 'övertända' ibland. ;)
Saken är ju också att det ÄR svårare att tolka varandra bara via det skrivna ordet och det är lätt att missförstå och sen blossar något upp som egentligen är onödigt då de som skriver i grunden är eniga.

Tycker också att det fungerat bra när jag trianglat inlägg, då har de försvunnit för det mesta så jag tycker att moderatorerna för det mesta gör ett väldigt bra jobb! :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
18 540
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Avel Då den förra tråden blev stängd så startar jag en ny. Kopierade brevet från ASRP styrelse. " Öppet brev till alla ridponnyentusiaster...
2
Svar
25
· Visningar
3 590
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar