Varför så mycket tjafs?

Cornelia

Trådstartare
Har funderat över detta när jag läser här.
I stort sett alla trådar på detta forum utmynnar i tjafs, elakheter, anklagelser osv.
Varför visar folk inte vanligt hyfs här?
Har själv blivit "smittad" ett par gånger och tagit i mer än jag borde, men numera slutar jag alltid delta i en tråddiskussion så snart jag märker att tjafset startar. Det leder absolut ingenstans, det går ju inte att övertyga en människa om något genom att kalla henne/honom dum i huvudet!
Fram för seriösa, vänligt hållna diskussioner i stället, som ger något och som man kan hämta kunskap ifrån!

Sv: Varför så mycket tjafs?

Jag instämmer med dig, det är trist när diskussioner urartar till sandlådenivå :(
Jag tror dock inte Buke är specifikt när det gäller just denna sak. På ett internetforum så tenderar det ofta bli så att användarna blir lite stöddigare än vad de annars skulle vara IRL. Det är ett faktum, men givetvis inte ngt man bör acceptera.

Om alla gick till sig själv och funderade över hur man själv skulle önska att bli bemött, och sedan bemötte andra på samma vis så skulle mkt av hätskhet och påhopp försvinna. Dock så finns det alltid personer som ser internetforum som sitt eget lilla utrymme för att hävda sig själv. Dessa kan man förmodligen inte göra ngt åt, det bästa man kan göra är att ignorera dem och inte låta sig dras med i kontroverser.

Kort sagt; Vill du förändra världen, starta med dig själv :)

Precis, och jag tror också att det skulle gå att hämta mycket mer nyttig kunskap härifrån om diskussionerna hölls i vettiga tonlägen. Det finns mycket kunskap i Hästsverige, men det finns också mycket okunskap!
Diskussioner som bara handlar om att hävda sig själv och se till att andra får på nöten, de hamnar i sandlådan som du skrev.

Jo, det kan nog stämma. Man skapar en tråd och tror att man ska få medhåll, eller medömkan, eller vad det nu är man vill ha. Och så får man inte det. Och det är väl så diskussioner ska gå till, man får inte medhåll hela tiden. Men det kan ju ändå hållas på ett vänligt plan, man behöver inte säga till folk att de inte borde syssla med hästar, att de inte fattar något, att de inte är läskunniga osv osv.

Det beror ju på, jag kan tycka det finns folk som borde syssla med något annat.
Det finns oxå folk som inte verkar vara läskunniga oxå..

Men håller med dig om att det ibland blir lite väl hårt och taskigt.
Men det är ju så att det sitter en hel del självrättfärdiga personer bakom tangenterna som själva såklart aldrig gjort fel.. :grin:

Håller med dig. Det finns trådar som jag inte ens klickar på för jag anar att det lätt blir tjafs bara av att se rubriken.

Tror redan att de som svarat här och satt fingret på spiken så att säga. Jag kan lägga till en sak till som anledning till att det blir som det blir. Man tolkar olika. Någon som skriver med bara stora bokstäver kanske skrev så för att vara tydlig eller understryka något när någon läser det och tycker att personen skrikit och tycker att det är otrevligt. Alla är kanske inte så tydliga i sina formuleringar och detta leder också till missförstånd. Alla har inte skrivandets gåva så att säga. :grin: Ibland hade det kanske varit bättre att vänta en dag med att starta den där nya tråden och så hunnit tänka lite mer på hur man skulle skriva...(av egen erfarenhet)

Men det är himla skönt att se denna tråd och förstå att man inte är ensam om att vara less på den ibland trista känslan i trådarna. Vissa är himla trevliga!

Ja visst är det så att vissa är jättetrevliga, det är väl därför man envist håller på och läser och skriver här ....
Sen är det väl också så att man vågar vara kaxigare när man sitter vid tangentbordet än man hade vågat ansikte mot ansikte!

Det finns extremt många träningsmetoder, man rider för olika tränare och mixar olika delar, man får ihop sin personliga träningsmetod.
Sedan kommer uppfattningen om att "jag är bäst" och min träningsmetod är "den enda rätta".
Folk i Sverige har svårt för att säga "OK, jag hade fel, vi gör på ditt sätt istället".
Det är här alla krockar sker och det är därför allt tjafs uppstår - ingen vill ge sig.

.....och snart mynnar väl denna tråd ut i gnäll över hur tjafsiga och elaka alla ANDRA är! :grin: Jag SKOJAR (och det där sista var inte menat som SKRIK).

Jag håller med dig TS! Låt oss anstränga oss lite för att tolka andra positivt.

Ett av mina favorit-citat:
Världen är full av idioter - en mer än man tror!!!!

Sen tror jag att det blir "sura" miner för att folk hela tiden missuppfattar och omforulerar TS fråga....

"Tex. JAG tycker inte det är tjafs.... HUR kan du tycka det?"

Då börjar man att förklara det och vips så har det blivit en annan syn på det hela;)

Men det finns ju trådar som BARA har posivtivitet i sig:) :)

Man alla måste ju få sina åsikter;) Men det är inte samma sak som att tala om vad som är rätt eller fel;)

Jag är för mer positivitet och mindre tjafs;)

// Karin

Håller verkligen med dig! Det är väldigt tråkigt. Verkar som att folk som inte har något liv tillbringar ohälsosamt mycket tid på sajten och idiotförklarar andra, samt allt de skriver eller ägnar sig åt. Vissa är helt klart värre än andra.

Nej jag öppnar inte heller många av trådarna som jag anar att dessa personer intresserar sig av... att smutskasta de andra som skriver i tråden. Oerhört trist. Skulle önska att dessa blev bannlysta här på sajten. Och önskar även alla andra ett forsatt trevligt, lärorikt hästår där vi alla med öppna sinnen och goda föresatser lär av varandra och våra hästvänner!

Håller helt med om att det är fruktansvärt mycket tjaffs och anklagelser här..
Så fort man svarar någon och ger tips, blir man påhoppad och ställd mot väggen typ " vad menar du med det, det är helt fel" sånna där grejjer..
Så tråkigt att det ska vara så.. Säg bara det man själv tycker, strunta i vad de andra skrivit.. Orka kommentera när folk svarat och delat med sig av sin kunskap, även fast man inte tycker på samma sätt själv.

Jag håller inte med. Jag tycker att bukes trådar i regel håller god stämning och sakliga diskussioner. :) Är otroligt tacksam att folk hjälps åt att göra buke till en trevlig plats. Och att det hålls mycket högre kvalite på diskussionerna än på de flesta andra djurforum.

Instämmer.

Många här beter sig som att dom aldrig diskuterade med människor i verkligheten och därför inte har utvecklat förmågan att se saker ur olika människors synvinkel. Om tio personer står och tittar på ett paket på bordet som sedan ska beskrivas så får man troligast tio olika beskrivningar också, varav alla tio med största sannorlikhet är riktiga. Vi är alla olika och ser saker på olika sätt, men här på buke accepteras inte det minsann. Här gäller likriktning! "Är du inte med mig så är du mot mig!" - och så är tjafset igång.

Har tröttnat nåt grymt på denna dadda-hink-och-spade-inställning och därför är jag mycket sällan här och läser då oftast bara, eftersom det sällan är nån mening att skriva nåt. Alla har ju rätt och måste därmed trycka ner alla andra i skiten, oavsett om dom har befogenhet eller ej. Jag lider med vissa nykomlingar som får detta bemötande och förstår dom fullkomligt om dom aldrig mer skriver en enda rad. En okunnig som frågar om råd (till exempel) borde väl snarast få beröm, inte kritik, för att de vågat säga "jag kan inte, hjälp mig"?

Enligt mig så ligger lösningen till detta problem i administratörernas händer. Innan ni blir högröda och börjar jaga upp er så vill jag förklara...
Om det i varje forum fanns en nålad tråd med regler i början, om oseriösa trådar togs bort, om inlägg utan relevans/poäng togs bort, om användare som uppenbart inte håller sig i skinnet/postar inlägg som har nån innebörd fick en varning och sen blev avstängda om dom inte skärpte sig mm mm mm... Då tror jag att vi skulle kunna få fram många givande och utvecklande diskussioner. Det mesta på buke är rätt ok men den halv-risiga stämningen genomsyrar så mycket här att jag personligen knappt tycker det är värt att vara här. Jag väljer mycket noga vad jag läser och hoppar oftast vidare direkt jag dyker på några besserwisser-fjortisar (även vuxna såklart) som förstör annars bra trådar och frågeställningar.

Ingen behöver svara. Jag vet redan att många inte håller med osv... Vill även klargöra att många många inlägg och trådar är mycket bra och givande. Tack till er som håller er till ämnet och försöker ge även andra en chans till egna åsikter.

----------------------------------------

Tydliga regler och rättvisa men ben-hårda administratörer skulle jag vilja se. Det funkar ypperligt på andra forum och buke är näst intill "laglöst" så länge man inte bryter mot Svensk lagstifting.

Exempel på regler i i-netforum tagna från annat forum:

NETIKETT

Läs, och visa respekt för andra människors uppfattning.
Den som bryter mot någon av netikettreglerna kan få en tillsägelse. Flertalet tillsägelser som inte hörsammas kan resultera i en varning.

-Rubriken ska visa vad diskussionstråden handlar om
-Inlägg ska hålla sig i närheten av ämnet för gällande forum
-Håll er till ämnet i tråden

REGLER

Den som bryter mot reglerna riskerar en varning, i vissa fall bannlysning.
En varning plockas bort efter sex månader.

En varning = Avstängd från forumet i en vecka.
Två varningar = Avstängd från forumet i en månad.
Tre varningar = Permanent avstängd från forumet.

-Missbruk av multipla konton är förbjudet
-Grova personangrepp, trakasserier och hot är förbjudet
Grova personangrepp riktade mot andra användare är förbjudet, liksom trakasserier, hot eller förtäckta hot. Detta gäller både i inlägg och PM och kan leda till avstängning. Att använda signatur eller avatar för att angripa en användare betraktas som trakasserier.
Att använda nedsättande uttryck i debatten framställer möjligen skribenten som en sämre debattör, men är tillåtet. Upprepade sådana inlägg kan dock tillsammans resultera i en tillsägelse eller varning.

KVALITET FRAMFÖR KVANTITET

F-------- Forum ställer krav på kvalitet och läsvärde. Medlemmar som motarbetar den fria debatten i forumet, genom att publicera inlägg med för låg kvalitet och bristande debattunderlag blir bannlysta. Förkortningen KFK står för "kvalitet framför kvantitet".

-------------------------------------------------

Man blir faktiskt ledsen när man startar en tråd och får en massa negativa svar som klankar ner på en. De som inte kan svara på frågor som man ställer behöver väl inte svara..

Tror inte heller att folk skulle vara så IRL, förhoppningsvis inte!

*Knapplån*

Underligt, att det är så mkt snack om tjafs och dålig stämning här på forumet. När INGEN av er användare i den här tråden, nämnvärt, eller alls har använt den här knappen
report.gif
så att vi moderatorer KAN

• varna
  • korttidsbanna
  • långtidsbanna
  • permanentbanna

användare som inte sköter sig. Detta är något som vi faktiskt GÖR!

Liksom, stängar av multipla nick i den mån, vi hinner med och upptäcker.

Så fram med era rapporter nu, så vi moderatorer får se hur dåligt vi sköter våra forum.

Använd
report.gif
flitigt.

Men tänk på att vi kanske inte har samma syn på saken som ni har. Är det många av er, som redan har gått i ordstrid med andra diskutanter. Då kan det vara så, att vi hellre friar än fäller. Då det är bukefalosreglernas budord i många av reglerna, när det är luddigt. "Hellre fria än fälla".
Vi moderatorer, har ett liv utanför bukefalos. Vi har hem, familj, jobb, skola och husdjur, som ska skötas precis som alla andra dödliga här på forumet.

Vi kan inte sitta 24/7 och öppna varenda tråd och läsa vartenda inlägg. Även om jag har gjort det nu tre nätter i rad, då jag sovit en timme per natt ungefär pga förkylning.

Tack för er förståelse

Tack på förhand för kommande
report.gif

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

som nu flyttar denna tråd, till sin RÄTTA plats. Nämligen FRÅN Hästhantering TILL Bukefalos-Hjälp

Senast ändrad:

Men det folk anmäler för är mig veterligt enbart om nån tror att man försöker utöva smygreklam, vilket jag personligen har blivit anklagad för (i mitt tycke helt orättvist). Har aldrig hört om att någon blivit varnad för att han/hon häver ur sig otidigheter.
Däremot har jag hört många IRL säga "ja, Buke, där är så mycket tjafsande och elakheter, man får leta om man ska hitta trådar som verkligen innehåller något".

Så visst finns det arbete för er moderatorer här, fram för hyfs och vettigt språk!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
18 540
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Avel Då den förra tråden blev stängd så startar jag en ny. Kopierade brevet från ASRP styrelse. " Öppet brev till alla ridponnyentusiaster...
2
Svar
25
· Visningar
3 590
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar