Varför rida avd. B?

Miljon

Trådstartare
Förutom det uppenbara, att hästen är unghäst eller det är en överårig ryttare på ponny.
Jag har sett att på lokala - regionala ponnytävlingar häromkring, är runt hälften av de startande i avd. B ponnyer som är 7 år och äldre, med ryttare som är unga nog för att få tävla "på riktigt". På hästtävlingar är det någon enstaka per dag, så det verkar inte alls lika vanligt där.
Jag är inte så insatt, varför väljer man att rida avd. B då? Vill man "bara" rida en skolrunda finns det ju inget som hindrar en från att göra det i avd. A tänker jag... Vad finns det annars för anledningar?

Jag har haft grava nervositetsproblem efter ett längre uppehåll (var stencool som yngre, så jag fattar inte vad som hänt)
Kom överens med tränis om att bara rida avd.B hela våren, för att bara kunna åka in, rida en runda, lasta och åka hem. Det har gjort under för mig! Och det är såklart ett stort plus att startavgiften är billigare. Nu känns det som om rutinen börjar komma tillbaka sakta men säkert, och då kan jag förhoppningsvis känna mig redo att starta avd.A i höst :)

Jag hade lite olika anledningar när jag red den gula i avdelning b förra året trots att hon var tio år.
Hon hade ingen tävlingsrutin och behövde få rundor i kroppen.
Det är billigare och jag föredrar att bara hoppa en grundomgång tills rutinen satt sig. Färre språng.
Samt att jag oftast red min andra häst i avdelning a och är det inte många starter blir det en jäkla hets när man åker själv på tävling.

jag red min 10+ storhäst i avdelning b väldigt många gånger, billigare och då vi sällan kom runt felfritt så var det ingen skillnad mot om vi startat avd a ;). sen är det trevligare att få en CL rosett än en 20 placering ;). är man inte så duktig så får man ju tävla mot sig själv istället :p,

har dock gått över till att bara bara på p&j, billigare och smidigare än riktig tävling :)

Om man har en unghäst som aldrig startat får man lov att starta den i avd A? Hur ser reglerna ut egentligen?

Om man har en unghäst som aldrig startat får man lov att starta den i avd A? Hur ser reglerna ut egentligen?

Inte en ostartad unghäst som är upp till och med 6 år, då är det avd. B som gäller.

4- och 5-åringar får alltid bara startas i avd. B (eller avd. A när avd. B inte finns p.g.a. bedömningen, oftast 90 och LD) medans 6-åringar får starta avd. A efter minst två felfria ritter på lokal tävling eller högre, på som minst samma höjd i avd. B. Men "bara" upp till 125/LA+5.

Förutom det uppenbara, att hästen är unghäst eller det är en överårig ryttare på ponny.
Jag har sett att på lokala - regionala ponnytävlingar häromkring, är runt hälften av de startande i avd. B ponnyer som är 7 år och äldre, med ryttare som är unga nog för att få tävla "på riktigt". På hästtävlingar är det någon enstaka per dag, så det verkar inte alls lika vanligt där.
Jag är inte så insatt, varför väljer man att rida avd. B då? Vill man "bara" rida en skolrunda finns det ju inget som hindrar en från att göra det i avd. A tänker jag... Vad finns det annars för anledningar?
Kan vara att de vill kvala till en högre klass. I avd B är det färre hinder än i en tvåfashoppning vilket gör att det blir lättare att kvala.

Jag kan rida avd B dels för att det är billigare (och jag rider inte som om jag stulit hästen och kommer ändå inte att placera mig i avd A) och för att det ibland passar tidsschemat bättre.
Med två barn och avig make så får jag inte tillbringa hela dagen på tävlingsbanan utan får jag mina båda starter före 11 så är jag glad.

Toppen bra att rida avd B när man har en häst som bara behöver rutin och inte ridas mot klockan! Sen som någon har skrivit, det är oftast billigare:)

Jag är vuxen med rejält rutinerad häst å jag vill ändå oftast rida avd B.
Trots att jag har en hel del tävlingsrutin blir jag äckelnervös och det känns helt enkelt bättre i huvudet att rida avd B då och få "tävlingen" till en rolig grej med mina kompisar istället för värsta prestationsångesten.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Hoppning Finns det nån särskild anledning till att man rider utan bakskydd i hoppning? Förutom "det behövs inte" då självklart. Började fundera...
Svar
3
· Visningar
1 813
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 103
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar