Varför krafsar katter över maten?

T

Tispe

Jag har alltid trott att katter krafsar på golvet bredvid matskålen för att markera att "maten smakade skit".Nu var det en kollega till mig som påstod att det inte är sant utan att de krafsar för att markera att de är mätta men vill spara maten(att deras instinkt är att gräva över den för förtäring vid senare tillfälle.). Jag undrar dock om det kan vara sant då det väl snarare vore hundbeteende att äta gammal mat medan katter väl föredrar färskt och fräsht?Så någon här inne som tror sig veta hur det egentligen är med det där krafsandet-vad står det för?

Sv: Varför krafsar katter över maten?

Jag har hört att det är för att gräva ned "bytet" till senare men jag är inte säker. :confused:

Jag är helt säker på att det är för att gömma väldoftande mat till ett senare tillfälle. Vår katt gör så när hon får särskilt god mat och inte orkar äta upp. Lite meninglöst när maten står på ett linoleumgolv kan man tycka, men för henne känns det uppenbarligen som en vettig åtgärd.

Aha!Då får jag kanske sluta känna mig förolämpad när äldsta katten gör på det viset.....:rofl:

och sen när dom kommer för att äta det igen - då glömmer dom ju att "gräva upp" det :eek:
:D

KL

Sådär gör min också. Och när han ska lägga sig på något mjukt ställe, tex soffan, krafsar han lite först går runt ett varv och lägger sig där. Är inte det lite mer hundbeteende egentligen?

min ena katt brukar göra så,hon gör bara så efter hon nosat på maten o inte verkar tycka om den sen så krafsar hon..:smirk:....

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 489
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 231
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama