Varför korrigeras inte astigmatismen?

Philosophia

Trådstartare
Jag har precis varit hos optikern som bara svarar undvikande på min fråga om korrigering av astigmatism. Jag nämnde att jag de senaste åren har fått höra att jag har en liten astigmatism (0,75) som kan korrigeras om jag besväras av den och att jag misstänker att den är ett skäl till varför jag inte ser så bra som jag borde, utan att jag får ett litet dubbelseende i form av oskarpa kanter och att det gör att jag på håll har svårt att t.ex. se skillnad på Y och V.

Trots det så svarar han undvikande att den kan korrigeras om jag får besvär av den, men han låter mig t.ex. inte prova linser eller glas med korrigering och han skriver inte ut värdet på mitt synintyg. Det enda han skriver ut är kurva och sfär.

Är det någon som är optiker här som kan tänkas ha en susning om varför han inte tycker att astigmatismen bör korrigeras? Eller är han kanske bara särdeles tjurig?

Ni som har astigmatism, får ni det korrigerat?
 
Jag har precis varit hos optikern som bara svarar undvikande på min fråga om korrigering av astigmatism. Jag nämnde att jag de senaste åren har fått höra att jag har en liten astigmatism (0,75) som kan korrigeras om jag besväras av den och att jag misstänker att den är ett skäl till varför jag inte ser så bra som jag borde, utan att jag får ett litet dubbelseende i form av oskarpa kanter och att det t.ex. gör att jag på håll har svårt att t.ex. se skillnad på Y och V.

Trots det så svarar han undvikande att den kan korrigeras om jag får besvär av den, men han låter mig t.ex. inte prova linser eller glas med korrigering och han skriver inte ut värdet på mitt synintyg. Det enda han skriver ut är kurva och sfär.

Är det någon som är optiker här som kan tänkas ha en susning om varför han inte tycker att astigmatismen bör korrigeras? Eller är han kanske bara särdeles tjurig?

Ni som har astigmatism, får ni det korrigerat?

Klart att jag får det korrigerat (har på båda ögonen) och 0,75 tycker jag låter som tillräckligt mycket för att korrigera, speciellt om du upplever problem. Jag säger byt optiker... han verkar inte ha koll.

Edit: Särbon har också astigmatism som de korrigerar för och den är mindre än min.
 
Klart att jag får det korrigerat (har på båda ögonen) och 0,75 tycker jag låter som tillräckligt mycket för att korrigera, speciellt om du upplever problem. Jag säger byt optiker... han verkar inte ha koll.

Edit: Särbon har också astigmatism som de korrigerar för och den är mindre än min.

Eller hur, visst låter det märkligt! Allt optikern verkade vara intresserade var att få sälja, trots att jag uttryckligen var där för synundersökning. Linser beställer jag på nätet eftersom jag prioriterar att byta ofta och samt köper linser med hög genomsläpplighet pga torra ögon. De är väldigt dyra när man köper den hos optikern jämfört med nätbutik. Möjligtvis kan det vara därför som optikern var ovillig att lägga in värdet på mitt synintyg, men det känns ju lite oprofessionellt i så fakl.

Glasögon pratade jag om att byta hos optikern. Men den enda båge som jag gillar är den jag har och optikern har inte brillor från Ray-Ban. Att bara beställa glas gick inte. Allt både optikern och personen i kassan tjatade om var att jag kunde få tre glasögon för priset av två, eller om det var två för ett. Sälja, sälja, sälja.
 
Eller hur, visst låter det märkligt! Allt optikern verkade vara intresserade var att få sälja, trots att jag uttryckligen var där för synundersökning. Linser beställer jag på nätet eftersom jag prioriterar att byta ofta och samt köper linser med hög genomsläpplighet pga torra ögon. De är väldigt dyra när man köper den hos optikern jämfört med nätbutik. Möjligtvis kan det vara därför som optikern var ovillig att lägga in värdet på mitt synintyg, men det känns ju lite oprofessionellt i så fakl.

Glasögon pratade jag om att byta hos optikern. Men den enda båge som jag gillar är den jag har och optikern har inte brillor från Ray-Ban. Att bara beställa glas gick inte. Allt både optikern och personen i kassan tjatade om var att jag kunde få tre glasögon för priset av två, eller om det var två för ett. Sälja, sälja, sälja.
Antagligen säljer de med provision.

Byt till annan seriösare kedja.
 
Eller hur, visst låter det märkligt! Allt optikern verkade vara intresserade var att få sälja, trots att jag uttryckligen var där för synundersökning. Linser beställer jag på nätet eftersom jag prioriterar att byta ofta och samt köper linser med hög genomsläpplighet pga torra ögon. De är väldigt dyra när man köper den hos optikern jämfört med nätbutik. Möjligtvis kan det vara därför som optikern var ovillig att lägga in värdet på mitt synintyg, men det känns ju lite oprofessionellt i så fakl.

Glasögon pratade jag om att byta hos optikern. Men den enda båge som jag gillar är den jag har och optikern har inte brillor från Ray-Ban. Att bara beställa glas gick inte. Allt både optikern och personen i kassan tjatade om var att jag kunde få tre glasögon för priset av två, eller om det var två för ett. Sälja, sälja, sälja.

Jag antar att det var en av de billigare kedjorna? Tyvärr men jag upplever att man får det man betalar för... jag gick tidigare hos Synsam och var väldigt nöjd (förutom med priserna då...) och går nu hos Synoptik eftersom de har bättre erbjudanden (halva priset på glasen under november!). Båda ställena har en enormt trevlig personal och inte ett pip om man bara vill ha undersökningen. De försöker heller inte sälja på en de dyra bågarna utan försöker verkligen hjälpa en att hitta bågar man gillar och passar i (jag och särbon är lite kinkiga i det avseendet.. vi är inte så modernt lagda).

Särbon och jag går hos samma optiker (hans första glasögon var på Synsam och nu de tredje på Synoptik). Hans andra par provades ut av en lokal optiker upp hos honom och var väldigt billiga... de fungerade skit. Nu när han fick tredje paret sa han direkt: "Oj, de känns som de första!" Dvs de funkade på en gång (vi har progressiva glas).

Edit: Min optiker glömde tom tala om att jag fick halva priset på ett andra par bågar om jag beställde samtidigt! Inget sälja där :D Hon kom på det när vi började diskutera terminalglas.
 
Jag antar att det var en av de billigare kedjorna? Tyvärr men jag upplever att man får det man betalar för... jag gick tidigare hos Synsam och var väldigt nöjd (förutom med priserna då...) och går nu hos Synoptik eftersom de har bättre erbjudanden (halva priset på glasen under november!). Båda ställena har en enormt trevlig personal och inte ett pip om man bara vill ha undersökningen. De försöker heller inte sälja på en de dyra bågarna utan försöker verkligen hjälpa en att hitta bågar man gillar och passar i (jag och särbon är lite kinkiga i det avseendet.. vi är inte så modernt lagda).

Särbon och jag går hos samma optiker (hans första glasögon var på Synsam och nu de tredje på Synoptik). Hans andra par provades ut av en lokal optiker upp hos honom och var väldigt billiga... de fungerade skit. Nu när han fick tredje paret sa han direkt: "Oj, de känns som de första!" Dvs de funkade på en gång (vi har progressiva glas).

Edit: Min optiker glömde tom tala om att jag fick halva priset på ett andra par bågar om jag beställde samtidigt! Inget sälja där :D Hon kom på det när vi började diskutera terminalglas.

Det var hos Specsavers, men jag har upplevt att jag tidigare fick väldigt god hjälp av en annan optiker på samma ställe - även jag uttryckligen bara ville ha ett recept på glasögon pga att de inte hade några bågar som jag gillade eller bara kolla ögontryck. Framförallt har undersökningen varit väldigt noggrann med koll av ögontryck och ögonbottenfotografering, vilket är bra för mig som måste kolla ögontrycket årligen pga pappa med glaukom.

Nej, det får nog bli en sväng till Synsam istället (min närmsta Synoptik är tyvärr både dålig och superdyr).
 
Det var hos Specsavers, men jag har upplevt att jag tidigare fick väldigt god hjälp av en annan optiker på samma ställe - även jag uttryckligen bara ville ha ett recept på glasögon pga att de inte hade några bågar som jag gillade eller bara kolla ögontryck. Framförallt har undersökningen varit väldigt noggrann med koll av ögontryck och ögonbottenfotografering, vilket är bra för mig som måste kolla ögontrycket årligen pga pappa med glaukom.

Nej, det får nog bli en sväng till Synsam istället (min närmsta Synoptik är tyvärr både dålig och superdyr).
Säger som övriga; byt optiker! Det där är inte okej. Vill man sälja borde man ju dessutom vara väldigt intresserad av att hjälpa kunden med nya linser?
Jag är kund hos samma kedja, har aldrig haft problem, kanonbra och hjälpsamma optiker dessutom trots att går till olika ställen i princip varje gång. Vad gäller priser, har du kollat upp deras abonnemang? Ingen aning om hur de skiljer sig mot övriga näthandlar, men jag får linser hem i brevlådan regelbundet och en gratis synundersökning per år ingår.

Byta bort din griniga optiker tycker jag ju dock du ska göra oavsett. 😉
 
Astigmatismen borde väl korrigeras, precis som alla andra synfel? Jag har bara lätt astigmatism som synfel.

Säger som flera andra: byt optiker.

Precis, jag kan förstå resonemanget om det ligger precis på gränsen för vad som kan korrigeras och jag inte lider av det. Men jag berättade att jag jobbar med text, sitter vid datorn och läser massor. Jag får besvär i form av att ögonen känns ansträngda och onda och att jag ser suddigt, inte kan följa texten, osv. Men han verkade mest vara fixerad vid om jag hade huvudvärk.
 
Jag har precis varit hos optikern som bara svarar undvikande på min fråga om korrigering av astigmatism. Jag nämnde att jag de senaste åren har fått höra att jag har en liten astigmatism (0,75) som kan korrigeras om jag besväras av den och att jag misstänker att den är ett skäl till varför jag inte ser så bra som jag borde, utan att jag får ett litet dubbelseende i form av oskarpa kanter och att det gör att jag på håll har svårt att t.ex. se skillnad på Y och V.

Trots det så svarar han undvikande att den kan korrigeras om jag får besvär av den, men han låter mig t.ex. inte prova linser eller glas med korrigering och han skriver inte ut värdet på mitt synintyg. Det enda han skriver ut är kurva och sfär.

Är det någon som är optiker här som kan tänkas ha en susning om varför han inte tycker att astigmatismen bör korrigeras? Eller är han kanske bara särdeles tjurig?

Ni som har astigmatism, får ni det korrigerat?
Undrar om det inte är det jag har.. jag tycker ju att jag ser ungefär lika bra med glasögon som utan. Kan läsa längre texter och så utan problem och har faktiskt gått i månader utan glasögon när jag glömt att de finns.

Anledningen till att jag sökte för det var att mina ögon, eller främst det ena, blev trött ibland. Lösningen var att korrigera ett litet fånigt fel som inte brukar behöva korrigeras. Idag använder jag glasögon framförallt när jag är/riskerar bli hjärntrött (ju mindre störningar desto lättare för hjärnan) eller ska läsa böcker. Visst behövs de men det skadar inte att vara utan.

Så, jo, man kan få glajjer med så små synfel. Låter märkligt att du inte får hjälp med det.
 
Det var hos Specsavers, men jag har upplevt att jag tidigare fick väldigt god hjälp av en annan optiker på samma ställe - även jag uttryckligen bara ville ha ett recept på glasögon pga att de inte hade några bågar som jag gillade eller bara kolla ögontryck. Framförallt har undersökningen varit väldigt noggrann med koll av ögontryck och ögonbottenfotografering, vilket är bra för mig som måste kolla ögontrycket årligen pga pappa med glaukom.

Nej, det får nog bli en sväng till Synsam istället (min närmsta Synoptik är tyvärr både dålig och superdyr).
Specsavers ger jag inte mycket för. De försökte få det till att jag behövde läsglasögon för några år sedan, men eftersom jag inte hittade några bågar hos dem så gick jag till en annan optiker (och den första optikern försökte i princip hindra mig genom att säga att bättre bågar inte fanns). Den andra optikern gjorde en ny synundersökning och höll på rätt länge men fick ändå inte fram samma värden som Specsavers. Jag var med andra ord inte i behov av läsglasögon då. Slutsatsen är att de bara ville sälja. Eller så var det en dålig optiker.
 
Precis, jag kan förstå resonemanget om det ligger precis på gränsen för vad som kan korrigeras och jag inte lider av det. Men jag berättade att jag jobbar med text, sitter vid datorn och läser massor. Jag får besvär i form av att ögonen känns ansträngda och onda och att jag ser suddigt, inte kan följa texten, osv. Men han verkade mest vara fixerad vid om jag hade huvudvärk.
De frågade mig också om jag har huvudvärk och verkade förvånade över att jag inte hade det. Dock frågade de även om de symptom som du nämner. Verkar som att den optikern fastnat på huvudvärken fast att det kan förebyggas.
 
Precis, jag kan förstå resonemanget om det ligger precis på gränsen för vad som kan korrigeras och jag inte lider av det. Men jag berättade att jag jobbar med text, sitter vid datorn och läser massor. Jag får besvär i form av att ögonen känns ansträngda och onda och att jag ser suddigt, inte kan följa texten, osv. Men han verkade mest vara fixerad vid om jag hade huvudvärk.

Det kan ju också vara så att du behöver terminalglasögon. Nu vet jag inte hur gammal du är men jag är ju 46 år och borde ha haft progressiva glasögon för kanske 3-4 år sedan och förmodligen terminalglas nästan lika länge. Men jag är lite snål och envis... :angel: När optikern kollade ålderssynen så sa hon att de flesta står inte ut så länge som jag hade gjort :laugh:

Edit: Men eventuella terminalglas är ju något optikern ska ta upp, det är ju därför de frågar hur man jobbar osv.
 
Det kan ju också vara så att du behöver terminalglasögon. Nu vet jag inte hur gammal du är men jag är ju 46 år och borde ha haft progressiva glasögon för kanske 3-4 år sedan och förmodligen terminalglas nästan lika länge. Men jag är lite snål och envis... :angel: När optikern kollade ålderssynen så sa hon att de flesta står inte ut så länge som jag hade gjort :laugh:

Edit: Men eventuella terminalglas är ju något optikern ska ta upp, det är ju därför de frågar hur man jobbar osv.

Exakt, jag kan ju bara spekulera i vad jag behöver. Mina nuvarande brillor är medvetet svagare för att fungera bra vid läsning och framför dator, så terminalglasögon har jag testat (och nu är styrkan för svag på ena ögat) och jag tyckte inte att det löste oskärpan i texten. Så min tanke är att det kan vara astigmatismen ändå.

Progressiva ver jag inte om jag behöver än. Visst har jag fått det svårt att läsa mikroskopiskt liten text på nära håll, men jag upplever det inte som jättebesvärande.
 
Jag har precis varit hos optikern som bara svarar undvikande på min fråga om korrigering av astigmatism. Jag nämnde att jag de senaste åren har fått höra att jag har en liten astigmatism (0,75) som kan korrigeras om jag besväras av den och att jag misstänker att den är ett skäl till varför jag inte ser så bra som jag borde, utan att jag får ett litet dubbelseende i form av oskarpa kanter och att det gör att jag på håll har svårt att t.ex. se skillnad på Y och V.

Trots det så svarar han undvikande att den kan korrigeras om jag får besvär av den, men han låter mig t.ex. inte prova linser eller glas med korrigering och han skriver inte ut värdet på mitt synintyg. Det enda han skriver ut är kurva och sfär.

Är det någon som är optiker här som kan tänkas ha en susning om varför han inte tycker att astigmatismen bör korrigeras? Eller är han kanske bara särdeles tjurig?

Ni som har astigmatism, får ni det korrigerat?

Jag har astigmatism och är lite översynt, men det är pga astigmatismen som jag fått glasögon, då översyntheten är så pass liten att den inte påverkar mig så mycket. Låter märkligt att inte astigmatismen korrigeras, ögat går ju runt och spänner sig hela tiden annars.
Jag går hos Synsam.
 
Jag vet inte hur min syn skulle kunna korrigeras utan att astigmatismen korrigeras?? Jag var astigmatiker redan som nioåring och min närsynthet var liksom roblem nr 2 i ordningen. Om inte min astigmatism korrigerades skulle min värld vara en ständig sned uppför eller nedförsbacke.

Det låter som du varit hos en väldigt oseriös optiker.

Jag har i större delen av mitt liv gått till en optiker som haft sin rörelse som familjeföretag i många år, hör alltså inte till någon av de större kedjorna. Men jag gjorde ett snedsteg förra året och knallade in på smarteyes och köpte mig ett par bågar som jag är supernöjd med. Undersökt av riktig optiker som är mycket professionell, så dem är jag supernöjd med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp