Varför knakar mina fötter?

sthu

Trådstartare
Det knakar i varje steg jag tar. Fotlederna är det nog. Tårna knakar också.
Varför?
Kanske ännu viktigare, är det farligt och kan jag göra något åt det?

Det knakar i varje steg jag tar. Fotlederna är det nog. Tårna knakar också.
Varför?
Kanske ännu viktigare, är det farligt och kan jag göra något åt det?

Att det knakar i fötterna kan bero på trycket i leden förändras när du rör foten. Detta kan leda till att små gasbubblor bildas och sen spricker. Detta orsakar ett knakande/knäppande ljud som kallas kavitation.
Senor i foten kan också glida över ben eller andra strukturer och skapa ett knakande eller poppande ljud. Detta är oftast ofarligt men kan ibland vara kopplat till överbelastning eller stramhet i senorna.
Om knakandet i fötterna inte är kopplat till smärta eller andra besvär, är det oftast inget du behöver oroa dig för.

När man går hos kiro så knäpper och knakar det och det är tydligen gaser i lederna då som orsakar ljuden, kan vara nåt liknande med andra leder kanske?

Det hoppas jag verkligen inte :rofl:

Tillbaka till tråden:
Det gör ont precis när det knakar, inte annars.
Jag fick höra vid något tillfälle att det kan vara muskler som knakar, dvs att de är spända/korta/vaddetnuvar. Jag är inte proffs på ämnet men kan det vara muskler borde man ju med lite rörelse, stretch och massage kunna få det att minska. Det går ju att prova åtminstone.

Jag fick höra vid något tillfälle att det kan vara muskler som knakar, dvs att de är spända/korta/vaddetnuvar. Jag är inte proffs på ämnet men kan det vara muskler borde man ju med lite rörelse, stretch och massage kunna få det att minska. Det går ju att prova åtminstone.
Hmm, hur stretchar man fotleden?
Jag har sjukgymnastikövningar(för vaden) där jag böjer foten år olika håll med gummiband. Upplever att det snarare knakar mer av det.

Hmm, hur stretchar man fotleden?
Jag har sjukgymnastikövningar(för vaden) där jag böjer foten år olika håll med gummiband. Upplever att det snarare knakar mer av det.
Hm, jag är osäker 🙈 googlade snabbt och fick träff på bl.a Naprapatiska institutet.

Jag har rätt mkt värk i leder, upplever att omega 3 och kollagen+ magnesium för musklerna hjälper. Att det liksom känns mindre svullet och ont. Om det hjälper dig eller om det är placebo på mig, veta jag inte 😅 men tänkte jag kunde nämna det iaf. Hade också försökt stretcha och ta upp det nästa gång du är på behandling. Ibland hänger ju saker ihop på det mest otippade sätten.

Jag har rätt mkt värk i leder, upplever att omega 3 och kollagen+ magnesium för musklerna hjälper. Att det liksom känns mindre svullet och ont. Om det hjälper dig eller om det är placebo på mig, veta jag inte 😅 men tänkte jag kunde nämna det iaf. Hade också försökt stretcha och ta upp det nästa gång du är på behandling. Ibland hänger ju saker ihop på det mest otippade sätten.
Jag går inte på någon behandling längre. Ska träffa ortopeden igen nu i december, för vaden, vet inte om han kan nåt om knakande fötter.

Jag har bara ont just när det knakar, inte annars och ingen annanstans
Hm, jag är osäker 🙈 googlade snabbt och fick träff på bl.a Naprapatiska institutet.
Jag får googla lite bättre helt enkelt :D

Mina leder knakar ofta. Ibland är det som att jag måste knaka i dem för att de ska fungera ordentligt. Vilka leder har varierat genom åren. En tid knastrade det ibland i de översta kotorna i ryggraden. Böjde jag huvudet framåt knakade det till och sedan kändes allt bra. Det var som om jag ”slirade på kopplingen” men sedan fått i växeln. Så kan det också vara i mina knän.

En tid gick jag hos en osteopat. Där slutade behandlingen ofta med, att det knäppte till i ryggraden, när olika spänningar släppte. Jag är inte läkare och kan inte uttala mig generellt, men för mig har knakningar betytt, att något har ändrats till det bättre.

Liknande trådar

Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
957
Senast: Niyama
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
3
· Visningar
384
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Min man var ut för en allvarlig olycka på jobbet i mars, han förlorade alla tår på en fot, knäckte fotleden, spräckte en kota i ryggen...
2
Svar
20
· Visningar
1 772
Senast: Snowball
·
Kropp & Själ Jag har problem med att vissa fingrar "fryser" fort, det är underligt nog mestadels 1 på varje hand. Pekfingret på vänster, långfingret...
2
Svar
21
· Visningar
678
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar