varför kastar han med huvet?

NaTTa

Trådstartare
Ja, som i rubriken:

varför håller hästen på att kasta med huvet upp och ner i boxen??

och ibland när jag är ute och riden när han börjar att blir trött gör han det med.

/Natta

Sv: varför kastar han med huvet?

När en häst kastar upp huvudet (ex vis så som en del travare gör) utlöses endorfiner i kroppen på den vilket gör att den får ett "rus" i olika stor skala. Därför kan man se hästar göra så när det ex. vis gör sig illa eller snubblar till. Dessa endorfiner gör att smärta lindras för en kort sekund och ger hästen lite "paus" i något som är obehagligt, jobbigt eller smärtsamt. Hästar som har mycket(ofta) ont får gärna vanan att göra så i tid och otid men jag upplever att hos hästar inte har ont längre brukar beteendet minska.

Min häst hade det beteendet i början när vi köpt honom, men slutade i och med att han blev bättre i sin kropp. Beteendet kom sen tillbaka vilket ledde till att vi förstod att han fått ont igen, någonstans. Hans kastande med huvudet var svårt att koppla till någonting, mer än när han blev irriterad/störd, och vi hittade inget fel. Men det visade sig att det fanns stora problem som inte syntes på andra sätt.

Men om en häst energiskt kastar upp och ner med huvudet, nickar energiskt i boxen är det irritation eller frustration. Tex att kompisen intill får godis:mad:

Mina har gjort det tex för att visa irritation om jag går fram med mat eller godis till annan än dem själva:cool: som en uppmanande irriterad gest för att visa missnöje.

Tex om hästen står i stallgången och jag hämtar ett äpple så nickar hon irriterat snabbt tills jag är framme hos henne, otåligt, och för att ingen annan ska få det.

En del kan göra det av irritation när man spänner fast täcken mm om de inte gillar saker som sitter fast på kroppen.

Efter att man ridit när hästen ska slappna av däremot tror jag det är irritation pga kanske hård hand som hållit för fast tex. De nickar när de kommer "loss". Det är för mej inte samma slags nickning alls som den korta snabba irriterade i boxen, när hästen vill visa att den har synpunkter.

Efter ridning kan det handla om tex smärta eller att den som sagt känenr att den "suttit fast".

.

Efter att man ridit när hästen ska slappna av däremot tror jag det är irritation pga kanske hård hand som hållit för fast tex.

Efter ridning kan det handla om tex smärta eller att den som sagt känenr att den "suttit fast".

men jag vet att jag inte har hård hand, för att vi brukar mest bara skritta på långa tyglar och oftast så använder jag westergrimma...

Om han gör det när du rider kan det bero på
*tänderna
*fel bett (kanske inte trivs i westerngrimman?)
*hård hand
*dåligt anpassad sadel
*eller andra kropsliga fel

I vilka situationer gör hästen det i stallet?

jag har också funderat över det. Vi hade en ponny i min gamla ridskola som jämt och ständigt kastade med huvudet när vi red.

Oj, sa jag ngt som upprört? :o
Inte meningen isf. Jag delade endast med mig av lite fakta och mina erfarenheter. Min häst kastar också med huvudet vid missnöje, men främst under perioder då han har ont. Det betyder inte att det gäller alla.

Oj, sa jag ngt som upprört? :o
Inte meningen isf. Jag delade endast med mig av lite fakta och mina erfarenheter. Min häst kastar också med huvudet vid missnöje, men främst under perioder då han har ont. Det betyder inte att det gäller alla.

Var är/var det din häst har ont någonstans då?

det verkar inte bero på att han har ont..rider ibland utan sadel ibland med bett eller inte och han kastar med huvet när han blir trött/vill hem

Ben och rygg, ja eg lite överallt beroende på. Ett problem ledde till felbelastning som ledde till spänningar. Så det var olika.

Samma här. Jag red utan varken sadel eller huvudlag övht. Jag har inte ens grimma när jag rider.

Min häst kastar med huvudet av frustration i boxen. Han har i två perioder haft ganska långa boxarrester och då blev det dessvärre en del.

Jag vet en häst jag red förut som gjorde det för att hon va het och stressad, när hon musklade sig och kom till ro slutade hon mer eller mindre med det.

Vet dock en annan häst som gör det ibland men för honom känns de som om de är ett "ticks"... sjukt men kan de va så?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka