Varför just kissa på toagolvet?

Lilla

Trådstartare
När jag fick en av mina katter var hon tre år. Hon kissade inne, överallt men det visade sig att hon löpte och slutade helt när hon började äta ppiller och har efter det inte gjort ifrån sig på fel ställe en enda gång. Hon är åtta år nu. Nu kan jag inte svära hundra på att det är hon då vi har en sjuårig steriliserad hona. Men hon har ALDRIG gjort ngt på annan plats än lådan trots att hon bott i hop med den andra som kissat överallt och alltid gått på lådan även om det har hunnit blivit mkt på lådan om vi har varit borta. Men hur som helst så har en, troligtvis den lilla som är åtta börjat kissa på mattor och handdukar och sånt som ligger på golvet på den toaletten där lådan står. (Lådan står i badkaret) Hon har gjort detta så fort vi har fglömt ngt på golvet. Men varför har hon börjat nu? Och varför just bara där????
 
Sv: Varför just kissa på toagolvet?

Det kan vara symtom på att katten är sjuk. Katten får för sig att det gör mindre ont att kissa på mjuka material. Ta henne till veterinär, alltså till en veterinär som begriper sig på katter, och be att få henne ordentligt undersökt. Inte bara klämma lite utan blodprov, ultraljud och sterilt urinprov för undersökning i mikroskåp och odling.
 
Sv: Varför just kissa på toagolvet?

Men om hon har ont varför kissar hon bara på det enda stället?
 
Sv: Varför just kissa på toagolvet?

Det är lätt hänt att katterna ser det som ligger på golvet på en toalett som en "filial" till kattlådan. Jag tycker inte det är något problem, eftersom det bara är att låta bli att lägga saker på golvet som inte ska vara där.
 
Sv: Varför just kissa på toagolvet?

Nej det är inget problem men man undrar ju eftersom det inte hänt på hela tiden hon bott där hon bor nu.
 
Sv: Varför just kissa på toagolvet?

Kan hon ta sig upp i badkaret för att gå på lådan då?
Kanske det blivit en ond cirkel - hon kissar där det luktar kiss. Ni kan prova tvätta bort kisslukten med ättiksprit.
Har hon ont nånstans? Urinsten? UVI?
 
Sv: Varför just kissa på toagolvet?

Ja det har hon gjort i flera års tid och hon bajsar ju på lådan.
 
Sv: Varför just kissa på toagolvet?

En del rengøringsmedel och æven tvættpulver innehåller amoniak och amoniak luktar kiss. (Amoniak ingår i urin.) Det kan vara en førklaring. Jag tvættar mina klæder med Ocean tvættpulver. Amoniakfritt, allergi och miljøvænligt och till och med billigt om man køper en stor førpackning.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför just kissa på toagolvet?

Ska genast fråga mamma om hon bytt tvättmedel till mattan eller skurmedel till golvet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
756
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 762
Senast: Rhinos
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 380
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Hejsan, Snälla ge mig råd på hur jag ska göra. Jag har en 10 årig katt som hatar min 5 månaders valp. Eller ja hatar kanske är att ta...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbur bil
  • Det bästa med ”din” ras
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp