Varför har vissa isländsk stång?

S

Svalan

Inte för att jag är dum eller något sådant, men det är faktiskt så att jag undrar varför man egentligen har isländskt kandar/stångbett på vissa hästar.
Är det för att de är starka i munnen eller? Jag har tydligen hört att det ska vara så.

Sv: Varför har vissa isländsk stång?

Jag använder stång på min häst ibland, absolut inte för att han är "stark" eller "svår" på något sätt! Han är mycket lydig.
Jag använder stången enbart för att kunna förfina hjälperna och för att hästen gillar det.

Det är först när hästen är lydig och okomplicerad på vanligt bett som man ska prova skarpare bett.

Jag har aldrig ridit med stångbett, och vill inte göra det heller för jag är lite hård i händerna. Jag tycker att det ser rätt läskigt ut men om man använder det rätt så är det nog ingen fara.

Nej, jag skulle inte använda isländskt stångbett för att hästen är "svår" eller "stark". Tycker snarare att det är svårare att rida på stång, och att man måste ha en rätt så välutbildad häst för att klara det.

Anledningen till att rida på stång är dels att många hästar (min, bland annat) får en bättre resning och hållning bara av att ha ett tyngre bett i munnen (är ju mer "metallskrot" i ett stångbett), och dels att man kan rida med betydligt mindre hjälper och ge hästen en större frihet, vilket en del hästar gillar.

De flesta som använder stång gör det inte hela tiden, utan tränar med det ibland, samt använder det på tävling när man vill ha "det lilla extra".

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
1 039
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
1 042
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.