Varför beter sig hunden såhär?

Harbor

Trådstartare
Vi har en mycket rar Engelsk dvärgterrier flicka ( 11mån) som nästan aldrig skäller. Idag gick vi till hundparken för att kasta frisbee, eftersom vi var ensamma och hade en trevlig stund. Efter stund kom det en 9 månaders labrador dit och jag gömde frisbeen i fickan så att hundarna skulle kunna leka. Min hund var väldigt ilsken på den andra, (som var tredubbelt större:laugh:) skällde oavbrutet och försökte hoppa på den hela tiden. Jag har aldrig sett henne göra så förut.
Hon har dock blivit värre och värre fixerad på sina leksaker och gör inget annat än vill jaga efter dem om man låter henne. Hemma kan vi t.ex inte mera ha leksaker och bollar ens framme eftersom hon aldrig slutar att bära fram dem, gnäller och lämnar oss inte ifred en sekund, tills vi tar bort dem och gömmer dem.
Tror ni hon helt enkelt VAKTADE frisbeen som jag gömt i fickan mot den andra hunden? Har ingen annan förklaring.

Sv: Varför beter sig hunden såhär?

Hon kanske bara inte tyckte om den. Det går inte att svara på utan att känna hunden.

Sluta kasta saker till henne utan att hon får jobba för det först. Det är otroligt stressande för hundar att bara jaga, jaga, jaga.

Jag har också en boll'ahollic ;). Han älskar bollar och kongar, men han får jobba för att få leka med dom. Spår, sök, lydnad osv osv.

Hon är inte skendräktig? (Tänker på gnäll och bära runt på-biten)

Hon kanske bara inte tyckte om den. Det går inte att svara på utan att känna hunden.

Sluta kasta saker till henne utan att hon får jobba för det först. Det är otroligt stressande för hundar att bara jaga, jaga, jaga.

Jag har också en boll'ahollic ;). Han älskar bollar och kongar, men han får jobba för att få leka med dom. Spår, sök, lydnad osv osv.

:bow: :bow: Bra skrivet! Mååånga fler borde få upp ögonen för detta otroligt vanliga problem!

kl

Känner din hund och labradoren varandra? Annars hade jag nog i första hand tagit det som stress och oro över att det kommer en främmande hund fram till er mitt i allt. I andra hand hade jag försköt lugna ner hunden och till nästa gång se till att hunden får en uppgift med frisbeen.

Vad är en engelsk dvärgterrier? Jag tror det handlar om ren osäkerhet, förmodligen för att din hund är liten (?) Min chihuahuablandning visar tydligt att hon är liten när större hundar kommer fram.

Dessutom så tycker jag inte att man släpper ihop en labbevalp att "leka" med en dvärghund. Speciellt inte när dom inte känner varandra.

Håller med om det som sagts tidigare. Min lilla mopsflicka beter sig precis som din när stora hundar som vi inte känner väl kommer fram. Hon gör det inte för att hon är tuff eller agressiv, utan för att hon blir osäker och inte vill ha den stora hunden nära. Det tycker jag att man som ägare ska respektera. Tänk dig själv om en människa på tre meter kom fram till dig och ville börja tumla runt som om ni vore jämnstora. Du hade nog blivit ganska rädd och illa till mods. Det finns dessutom en högst reell skaderisk för din lilla tös. Detta särskilt som den andra hunden var en valp, vilket typiskt sett innebär mindre kontrollerad lek.

Jag håller hårt på regeln att mina små hundar bara får leka med ungefär jämnstora hundar. De kan ibland få hälsa på stora hundar som jag vet är snälla och om det är tydligt att båda hundarna vill, men jag tillåter inte lekande.

Vad är en engelsk dvärgterrier? Jag tror det handlar om ren osäkerhet, förmodligen för att din hund är liten (?) Min chihuahuablandning visar tydligt att hon är liten när större hundar kommer fram.

Dessutom så tycker jag inte att man släpper ihop en labbevalp att "leka" med en dvärghund. Speciellt inte när dom inte känner varandra.

http://vovve.net/Raser/English-Toy-Terrier/kennlar.asp

Tror inte hon var rädd. När hon är osäker och rädd brukar hon krypa ihop med svansen mellan benen eller försöka springa bort. Är i och för sig inte utbildat hundproffs. Menar ni att nu för tiden så får man inte leka med hundarna genom att kasta bollar osv åt dem att hämta? Vår hund älskar det. Var finns det litteratur eller fakta på internet om detta? Skulle gärna vilja läsa om detta.

En snabb sökning på Google senare:

Gammal buketråd

Hundsteg

MBV

Jag har bara skumläst artiklarna/länkarna. Jag kan inte minnas vart jag läste det första gången dock. Men det är känt sen länge att man inte bara ska kasta saker eftersom det frigör massor med stresshormon i de flesta fall, jag vet dock hundar som säkert skulle klara det, men det är ett fåtal.

Tror inte hon var rädd. När hon är osäker och rädd brukar hon krypa ihop med svansen mellan benen eller försöka springa bort. Är i och för sig inte utbildat hundproffs. Menar ni att nu för tiden så får man inte leka med hundarna genom att kasta bollar osv åt dem att hämta? Vår hund älskar det. Var finns det litteratur eller fakta på internet om detta? Skulle gärna vilja läsa om detta.

Ja, det gör min hund också i vissa situationer. Men just med andra hundar som kommer fram och som hon blir osäker av, ja då bröstar hon upp sig och försöker jaga bort den andra hunden. Hon visar sig tuff, men bakgrunden är osäkerhet. Hon vill inte ha den andra hunden där. Din beskrivning låter väldigt likt hur min tjej beter sig. Så jag tycker absolut inte att du ska utesluta att hon blir osäker.

Det är jättevanligt att folk tror att hunden äälskar att springa efter bollar, trots att hunden egentligen blir manisk och stressad.

Bättre är, som andra sagt, att låta hunden jobba för bollen.

Aha en toy terrier, jag fattade inte heller vad det var för hund först.

Hunden har ett otroligt nyanserat språk och man måste skilja på rädsla, nervositet, osäkerhet, stress och alla nyanser och intensiteter dessa finns i. När du blir rädd visar du det inte alltid på samma sätt, och samma sak är det med hunden.

"Nu för tiden" får man absolut kasta saker och leka med hunden, men man bör också ge hunden en uppgift (att den ska hämta tillbaka t.ex.) för att inte stressa. Det finns helt enkelt mer forskning och mer kunskap om hur hunden fungerar än vad det fanns för 10-20-30 år sedan. En glad hund kan fortfarande vara stressad - skilj på positiv och negativ stress.

Gällande lek mellan hundar - jag har också små hundar och låter dem inte leka med större raser förrän de är fullt vuxna. Valpen får bara leka med våra egna hundar och med hundar i hans egen storlek eller mindre. En stor hund kan i lekens yra t.ex. lägga tassen över ryggen för hårt på den lilla och skada den illa.

Mina tips på grundläggande böcker som jag tycker är bra (det finns många fler men det här är några av mina favoriter):

Kontaktkontraktet - Eva Bodfäldt
Inkallning är så mycket mer - Memea Mohlin
Lydnadsboken - Memea Mohlin
Klickerträning för din hund - Cecilie Køste, Morten Egtvedt
I samspråk med hunden - Lugnande signaler - Turid Rugaas
The culture clash - Jean Donaldson
Genetics and the Social Behavior of the Dog - Scott & Fuller

Andra beteendeböcker i min bokhylla:
Hundens språk och tankar - Per Jensen
Hundens språk och flockliv - Lars Fält
Etologiboken - om hundars beteende - Ingrid Tapper
Lexicon i hundspråk - Anders Hallegren

Böcker jag är nyfiken på men inte har köpt själv än:
100% vardagslydnad - Arne Aarrestad
Bra relation - Kenth Svartberg
Stress in Dogs - Learn How Dogs Show Stress and What you Can Do to Help - Martina Scholz & Clarissa von Reinhardt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka