Varför är vissa katter mer benägna att gå ut ?

KisseNova

Trådstartare
Jag har 2 bestämda damer , Astrid & Cecilia.

Astrid är huskatt på uppskattningvis 2-3 år. Det är inga problem at ha balkongsdörren öppen bara man ställer för ett kompostgaller. Hon går och kikar lite men nöjer sig med det. Inga tecken på att vilja gå ut även om jag givetvis passar på henne utifall att. Springer däremot gärna ut i trapphuset om hon får.

Cecilia är en Helig Bira på snart 1 år och mycket nyfiken på vad som finns ute. Försöker gärna smita ut på balkongen om man öppnar dörren. Får alltid stänga in henne när jag har öppet ut till balkongen. Springer inte ut i trapphuset om dörren är öppen utan nöjer sig med att sitta innanför på dörrmattan.

Jag har haft katt innan men det är först nu som jag har 2 katter samtidigt vilket gör att jag reflekterar hur olika det kan vara.

Sv: Varför är vissa katter mer benägna att gå ut ?

Samma hos mig, har 3 katter (bor dock på gård o inte i lägenhet).
Två honor på 18 resp 2 år och en hane på 2 år, alla 3 är bondkatter/blandraser av nån sort och kastrerade.

Nelly (hona 18år) går sällan ut men gillar att sitta i föntret när det är öppet, om det är soligt väder går hon ut ett par minuter men inte mer. Hon var utekatt på heltid innan vi fick henne så antagligen njuter hon bara av att vara inne på äldre dar.

Molly (hona 2år) går gärna ut men är ganska rädd och mesig av sig så stannar sällan ute länge. Går ej gärna ut om det är dåligt väder.

Mikey (hane 2år) är ute i ur o skur oavsett tid o årstid. Flyger ut som ett skott när jag stiger upp och släpper ut honom och kommer hem på kvällskvisten. Ibland kommer han in och äter under dagen men gå sedan ut igen, ofta ser man inte skymten av honom på flera timmar.

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·
Övr. Katt Mamma har börjat tröttna på sin katt. Han är velpellen själv. Springer ut och in konstant om dagarna. Alltså ut, och sen ska han in...
Svar
7
· Visningar
1 415
Senast: KossaMu
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 030
Senast: hastflicka
·
D
Övr. Hund Hej Jag har för ett par månader sedan tagit mig an en amstaffmix på tre år, alltså omplacering. Den förre ägaren hade låtit honom...
2
Svar
25
· Visningar
2 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka