Sv: Varför är det sån statusskillnad???
Som flera skrivit: det är stor skillnad i ridbarheten mellan de olika raserna.
Det de har gemensamt är att travträningen oftast lett till häst som är van att springa i full fart, och kan bli stressade när de inte får springa.
Gemensamt är också att de ofta är ganska hårda i munnen efter travträningen.
Vbl-travarna har många gånger svårt att över huvud taget hitta galoppen, de har vinklar i bakben/kors som inte lämpar sig för samling.
De har många gånger gångartstrassel och taktproblem med mycket laterala rörelser som kan försvåra (egentligen samma karakteristika som gör islandshästarna populära för sina gångarter).
Kbl-travarna har vinklar som många gånger lämpar sig särskilt för samling och bärkraft. De har sällan problem att hitta galoppen även om den förstås inte är bärig från första dagen. De har sällan lateralt rörelsemönster med pass.
Jag har båda typer.
När min kbl-travare var riden i två år, kunde han debutera i LA dressyr med strax under 60% (det resultatet är inte rapporterat till TDB men fanns). När han var riden i 4 års tid, debuterade han MSV C dressyr med som bäst 59.78% och har gått godkänd LA:4.
Mitt vbl som är riden ca två år (OK, lite kortare) är inte i närheten av godkänd LC vilket nog beskriver skillnaden i ganska konkreta termer.
Den kbl-travare jag haft för inridning sedan i midsomras, klarar svårare övningar än vbl trots att kbl är riden ett halvår och vbl i 1½ år. Bättre på samling, stadigare trav. Vbl har lite bättre galopp men det beror också på att jag jobbat galoppen väldigt lite på kbl.