Varför använda per kg ts istället för per kg foder? m.m.

Ajabaja

Trådstartare
Lite frågor om analyser och foderstaten nu då...

Man får ju oftast två kolumner med analyssvaret, i den ena anges värdena i per kg foder och i den andra per kg ts. Varför måste man använda per kg ts? Blir inte det bara krångligare än nödvändigt?

Hur många procent blir 130 g socker? Jag räknar det till 0,13% men alla pratar om att bra är om det ligger under 6% så det låter ju inte rimligt det jag har räknat?

Om man googlar för träningspålägg i % så varierar det för lätt träning mellan 25%-45%. Hur många procent skulle ni lägga på för en ponny som tävlas elitnivå hoppning & rids ca 1 timme om dagen i alla gångarter? Och samma sak för en shettis som körs ca 1 timme om dagen i d-ponny hastighet mest trav (skrittas fram och av inom den timmen oxå)?

Tack!:bow::bow:

Sv: Varför använda per kg ts istället för per kg foder? m.m.

Per kg ts kan du jämföra olika partier utan att räkna om beroende på olika ts.

130 gram av 1000 gram är 13%.

Kg/TS används mycket när man räknar foderstater till kor!

Senast ändrad:

delvis kl
per kg ts använder man ju för att kunna jämföra olika blött foder, som hösilage, att jämföra utan att tänka på hur stor del vatten som är i alltså.
När man köper så tittar man ju per kg ts för att veta värden och jämföra mellan olika partier som då kanske är olika torra.
När man räknar foderstaten så kan det kanske vara lättare att se på kg foder vad som behövs i mängd.

Jag brukar ta prov från fältet och då stämmer oftast inte torrsubstansen. Så jag kollar själv upp TS i balarna och använder per kg TS för att räkna ut värden per kg foder.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Skickade in årets grovfoderanalys till ett nytt labb, som anger mineralerna per kg/ts. Finns det något sätt att räkna ut vad dessa blir...
Svar
2
· Visningar
1 103
Foder & Strö Hej! Jag och min häst bor i Hamburg. Har nu efter många om och men lyckats få gårdsägaren att skicka in prover för grovfoderanalys, och...
Svar
2
· Visningar
1 268
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama