Varför aldrig jämställda OS?

PolitisktKorrekt

Trådstartare
OS i Sotji drar igång på fredag. Och jag tänker mig här att detta är ett utmärkt tillfälle för Gudrun Schyman eller Sjöstedt att föreslå att vi slopar dam- och herrklasserna inom idrotten!?
För kvinnor kan ju precis lika bra som männen, eller? Kvinnor är ju minst lika bra "brandhen" som män. De anser att de klarar uppgiften lika bra och att de är fysiskt lika starka i det yrket. Inom polisen och brandkåren har de fysiska antagningskraven sänkts för kvinnor för att de ska kvala igenom testerna.
Så varför tävlar inte alla mot alla inom idrotten? Tänk er en situation där damer möter herrar i tex hockey, fotboll, boxning, rugby osv? Eftersom det inte är någon skillnad rent fysiskt på en brandman/kvinna så borde väl skillnaderna vara lika minimala inom idrotten?

Sv: Varför aldrig jämställda OS?

För kvinnor kan ju precis lika bra som männen, eller? Kvinnor är ju minst lika bra "brandhen" som män.

i och för sig om man skulle tävla i genomsnitt eller förmåga att uppnå uppsatta mål är frågan relevant, men vem skulle titta på OS i att springa 3 km på 15 min och alla som klarade det kom etta?

Den där diskussionen hade vi när jag gick i högstadiet sen växte jag upp... Men ridsporten är jämställd så det kan du titta på!

OS i Sotji drar igång på fredag. Och jag tänker mig här att detta är ett utmärkt tillfälle för Gudrun Schyman eller Sjöstedt att föreslå att vi slopar dam- och herrklasserna inom idrotten!?
För kvinnor kan ju precis lika bra som männen, eller? Kvinnor är ju minst lika bra "brandhen" som män. De anser att de klarar uppgiften lika bra och att de är fysiskt lika starka i det yrket. Inom polisen och brandkåren har de fysiska antagningskraven sänkts för kvinnor för att de ska kvala igenom testerna.
Så varför tävlar inte alla mot alla inom idrotten? Tänk er en situation där damer möter herrar i tex hockey, fotboll, boxning, rugby osv? Eftersom det inte är någon skillnad rent fysiskt på en brandman/kvinna så borde väl skillnaderna vara lika minimala inom idrotten?

Skulle vara intressant, ställa två hockeylag mot varandra där totalvikten på lagen får vara 600 kg på isen. då har väl ett normalt manligt hockeylag 6 gubbar ute. De skulle då spela mot 8 eller 9 kvinnliga spelare.;)
Tyngdlyftning skulle beräknas på hur många % av den egna vikten man lyfter,Höjdhopp på hur högt man hoppar i förhållande till sin längs etc etc. Vi skulle på det viset kunna avskaffa klassystemet i många grenar.

Senast ändrad:

Varför ? ....

Varför ? ....

Jag vet! Jag vet! :bump:
Därför då kunde vi äntligen , till slut, slå fast att det finns markanta, stora fysiska skillnader mellan män & kvinnor!!!!!!!! :bow:
I och med att alla (??) medaljer i de flesta sporter skulle gå till män. I alla fall i de där man inte tävlar i lag.

(därmed inte sagt att det finns kvinnor som är starkare än män, och män som
är starkare än andra män)

Ja, varför har vi kvalregler inom idrotten? Varför har vi divisioner? Varför har vi viktgränser? Ja varför har vi könsgränser? Varför har vi dopingregler?

Svaret är egaltietsprincipen.

Förklara egalitetsprincipen för alla oss som rider shetlandsponnyera- du där uppe på ditt halvlod? ;)

Ja jag är absolut för att jämställa vissa sporter, skytte till exempel (som hade samma klass tills damerna började vinna om jag minns rätt). Extremsporter (som iofs inte finns i OS) med långa distanser tex också.

Men jag tror att vissa grenar får vara delade. Män är helt enkelt större och har större muskelmassa, speciellt i överkroppen.

Hmm iofs har folk rätt i att om man hade maxvikt på fotbollslag eller andra likriktande kriterier kunde det fungera där.

Jag tycker absolut att man kan skippa mycket pojk/flick-klasser i sporter upp till 14-15 års ålder i alla fall.

Senast ändrad:

Ja jag är absolut för att jämställa vissa sporter, skytte till exempel (som hade samma klass tills damerna började vinna om jag minns rätt). Extremsporter (som iofs inte finns i OS) med långa distanser tex också.
Håller med, i vissa sporter kan man inte riktigt motivera en könsuppdelning.

Det skedde förresten något liknande skyttet inom motorsporten (kommer inte ihåg vilken gren för jag är totalt ointresserad av motorsport) när en kvinna gick och vann ett stort mästerskap. Då skyndade man sig att dela upp.

Skulle vara intressant, ställa två hockeylag mot varandra där totalvikten på lagen får vara 600 kg på isen. då har väl ett normalt manligt hockeylag 6 gubbar ute. De skulle då spela mot 8 eller 9 kvinnliga spelare.;)
Tyngdlyftning skulle beräknas på hur många % av den egna vikten man lyfter,Höjdhopp på hur högt man hoppar i förhållande till sin längs etc etc. Vi skulle på det viset kunna avskaffa klassystemet i många grenar.
Det vore lite kul att se faktiskt.

Så varför tävlar inte alla mot alla inom idrotten?
Jag antar att du undrar varför det finns viktklasser i boxning också? Känns inte som att du tänkt igenom frågan riktigt utan mest vill få ur dig lite bitterhet över "brandhen" och kvinnliga poliser.

Och jag som trodde tvärtom, att jag skulle bli tvungen att förklara extra för de som red stora hästar, varför de inte får tävla i klasser mot mindre hästar.

oahahahahaha :p

Allvarligt. Vad är egaltiesprincipen (stavar som du) och hur kommer den in i sportens värld?

Utan nedslagsfel då, egalitetsprincip, att vi ska tävla på lika villkor. Det är ju egentligen en bärande tanke inom sportens värld.

Risk att jag gör bort mig nu men ska inte sporten - i synnerhet OS- vara politiskt obundet? Jag tror (!!) att jag rättade stavfelet och tada: http://www.ne.se/egalitetsprincipen

men begreppet kanske är mångfacetterat?

(Jag hoppas du inte tror att jag försöker dra benet på dig, jag är uppriktigt intresserad och vill lära mig)

Jag har sett det användas inom forskning om idrottshistoria, det är därifrån jag fått det. Tänkte faktiskt inte alls på det som står i NE.

Googla istället egalitetsprincipen idrott så hittar du det här: "Gemensamt drag hos dessa fyra aspekter av idrottsamatörismen är egalitetsprincipen, dvs tävlingsidrottens rättvisekrav och strävan att åstadkomma så lika förutsättningar för alla deltagare som möjligt" här.

Åh då finns det kanske flera. Jag är otroligt dåligt insatt i sport.
Thx! :-*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka