Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2023

Vi har än så länge noll rutiner på dagarna när det gäller sömn. 🤷🏻‍♀️ Oftast sover han bara 20-30 min åt gången och är vaken mellan 1-2 timmar. Vi köpte en slyngevugga (vet inte vad det heter på svenska men är som en sovgunga) med motor för ett par dagar sen och med den har han lyckats sova 3 timmar i går förmiddag och nu.
Är mest vaken på kvällarna. Somnade för natten i går kl 22. 🙈
 
Brukar vakna vid 07 och vara vaken 1-2h innan han somnar. Sen brukar han sova till lunch förutom att han vaknar och vill äta runt 10. Eftermiddag är lite olika. När han vaknar vid 12 kan han likväl vara vaken 1-2h eller så somnar han om en sväng igen. Vid 16//17 brukar han vakna till och brukar orka hålla sig vaken tills storebror nattas vid 19 och då brukar han somna själv för natten.
Hut länge han sover beror på var han sover. Har jag han i selen kan sova i 2-3h i streck, annat blir kortare.

När han vaknar har han börjat bli mer och mer aktiv. Vill gärna stå upp och spana omkring. Sitter gärna och spanar ut genom fönster.
 
Vi har än så länge noll rutiner på dagarna när det gäller sömn. 🤷🏻‍♀️ Oftast sover han bara 20-30 min åt gången och är vaken mellan 1-2 timmar. Vi köpte en slyngevugga (vet inte vad det heter på svenska men är som en sovgunga) med motor för ett par dagar sen och med den har han lyckats sova 3 timmar i går förmiddag och nu.
Är mest vaken på kvällarna. Somnade för natten i går kl 22. 🙈
Ungefär samma här, börjar bli stressad av att många frågar om sömnrutiner och vilka tider han sover och vilken app jag använder O_o. Jag har inte märkt några mönster och vet inte hur jag skulle få honom att sova vissa tider enligt nån app 🤷🏼‍♀️😅. Det är olika från dag till dag när han sover och han somnar inte för natten förrän vi går och lägger oss vid 22-23. En enda rutin har han i alla fall, och det är att han vaknar exakt kl 05 varje dag och vägrar somna om, så då får pappan gå upp och ta honom några timmar så att jag får sova 😴. Gör ni andra i tråden något aktivt för att få till ”sömnrutiner”?
 
Ungefär samma här, börjar bli stressad av att många frågar om sömnrutiner och vilka tider han sover och vilken app jag använder O_o. Jag har inte märkt några mönster och vet inte hur jag skulle få honom att sova vissa tider enligt nån app 🤷🏼‍♀️😅. Det är olika från dag till dag när han sover och han somnar inte för natten förrän vi går och lägger oss vid 22-23. En enda rutin har han i alla fall, och det är att han vaknar exakt kl 05 varje dag och vägrar somna om, så då får pappan gå upp och ta honom några timmar så att jag får sova 😴. Gör ni andra i tråden något aktivt för att få till ”sömnrutiner”?
Min kompis barn och lillebror föddes samma dag, det är hennes första. Hon började fråga om rutiner och snacka om att de inte hade några redan när bebisarna var typ veckor. Rutiner? Näää, svarade jag 😅 nu vid snart två månader så har han ett ungefärligt schema men det är ändå olika från dag till dag.
 
Alltså hur får ni era barn att sova mer än 30 min åt gången på dagen? Läser överallt om deras stora sömnbehov men här sovs det ca 11 timmar per nat (med 3 uppvak) och sen 3x30 min per dag ca. 🤷🏻‍♀️ Verkar vara på tok för lite men vet verkligen inte vad jag ska göra? Han är pigg och glad och ler och sällan ledsen eller kinkig på dagarna. Men börjar bli stressad över att allas barn sover flera timmar i rad på dagarna?
Provat både vagn, vugga, säng, sova på mig. Alla med samma resultat.
 
Alltså hur får ni era barn att sova mer än 30 min åt gången på dagen? Läser överallt om deras stora sömnbehov men här sovs det ca 11 timmar per nat (med 3 uppvak) och sen 3x30 min per dag ca. 🤷🏻‍♀️ Verkar vara på tok för lite men vet verkligen inte vad jag ska göra? Han är pigg och glad och ler och sällan ledsen eller kinkig på dagarna. Men börjar bli stressad över att allas barn sover flera timmar i rad på dagarna?
Provat både vagn, vugga, säng, sova på mig. Alla med samma resultat.
Min blir trött och klarar max ett par timmar vaken 😅 men alla har väl olika sömnbehov.
 
Alltså hur får ni era barn att sova mer än 30 min åt gången på dagen? Läser överallt om deras stora sömnbehov men här sovs det ca 11 timmar per nat (med 3 uppvak) och sen 3x30 min per dag ca. 🤷🏻‍♀️ Verkar vara på tok för lite men vet verkligen inte vad jag ska göra? Han är pigg och glad och ler och sällan ledsen eller kinkig på dagarna. Men börjar bli stressad över att allas barn sover flera timmar i rad på dagarna?
Provat både vagn, vugga, säng, sova på mig. Alla med samma resultat.
Är han pigg och glad finns ingen anledning att lyssna på nån annan än honom 😍.

Bebisar är extremt olika. Mina flickor sov massor. Min son not so much
 
Alltså hur får ni era barn att sova mer än 30 min åt gången på dagen? Läser överallt om deras stora sömnbehov men här sovs det ca 11 timmar per nat (med 3 uppvak) och sen 3x30 min per dag ca. 🤷🏻‍♀️ Verkar vara på tok för lite men vet verkligen inte vad jag ska göra? Han är pigg och glad och ler och sällan ledsen eller kinkig på dagarna. Men börjar bli stressad över att allas barn sover flera timmar i rad på dagarna?
Provat både vagn, vugga, säng, sova på mig. Alla med samma resultat.

Om han mår bra, är nöjd och glad och växer som han ska så sover han inte för lite :)
 
Vår sover enormt mycket. Har gått ner till ett uppvak per natt vid fyra tiden där han somnar om direkt han är mätt. Jag tycker det är svårt att hinna med magtid som man ska eftersom han sover så mycket. Ändå är han tillräckligt stark och ligger på armbågar med huvud högt upp flera minuter de få stunder han är pigg. Jag har känt mig stressad över att min sover för mycket 😅 kan säga att det märks när vi gjort saker som lett till överstimulerad bäbis med för lite sömn. Då vrålar han och är otröstlig. Tror vi ska skita i vad experterna säger och lita på våra barn.

Jag tycker det är svårt med solskydd. Svårt att ha hatt på bäbis då den vrider sig och halkar ner i ögonen när han rör sig. Svårt med heltäckande när det är så varmt. Och ibland vill han bli buren när man måste ta sig från A till B i full sol. Hur gör ni?
 
Vår sover enormt mycket. Har gått ner till ett uppvak per natt vid fyra tiden där han somnar om direkt han är mätt. Jag tycker det är svårt att hinna med magtid som man ska eftersom han sover så mycket. Ändå är han tillräckligt stark och ligger på armbågar med huvud högt upp flera minuter de få stunder han är pigg. Jag har känt mig stressad över att min sover för mycket 😅 kan säga att det märks när vi gjort saker som lett till överstimulerad bäbis med för lite sömn. Då vrålar han och är otröstlig. Tror vi ska skita i vad experterna säger och lita på våra barn.

Jag tycker det är svårt med solskydd. Svårt att ha hatt på bäbis då den vrider sig och halkar ner i ögonen när han rör sig. Svårt med heltäckande när det är så varmt. Och ibland vill han bli buren när man måste ta sig från A till B i full sol. Hur gör ni?
Lite jobbigt med solen tycker jag, känner mig som en vampyr som försöker undkomma den till varje pris :laugh: Bär i sele i de fallen, bebis med kortärmad body och med solhatt eller det solskydd som finns i selen (har en ergobaby 360 omni cool air mesh) och sen en muslinfilt som jag fäster typ på axelbanden så att den täcker bebis armar och ben utan att sitta åt.
 
Ungefär samma här, börjar bli stressad av att många frågar om sömnrutiner och vilka tider han sover och vilken app jag använder O_o. Jag har inte märkt några mönster och vet inte hur jag skulle få honom att sova vissa tider enligt nån app 🤷🏼‍♀️😅. Det är olika från dag till dag när han sover och han somnar inte för natten förrän vi går och lägger oss vid 22-23. En enda rutin har han i alla fall, och det är att han vaknar exakt kl 05 varje dag och vägrar somna om, så då får pappan gå upp och ta honom några timmar så att jag får sova 😴. Gör ni andra i tråden något aktivt för att få till ”sömnrutiner”?

Nej, inga sömnrutiner ännu. Vi hade inga för dottern heller fören hon var typ 8 månader och då ingen app utan vi följde hennes behov men började försöka göra likadant varje dag. Någonstans där blev det 2 naps per dag och läggning vid kl. 19, fram tills att hon blev ungefär 15 månader då började det bli en nap om dagen.

Nu är ju sonen bara 2,5 månad men vi tänkte börja introducera honom till dotterns läggningsrutin. Mat, bad, smörja, pyjamas och läsa lite sen sova kring 19. Det är mest för att vi märkt att han ändå börjar somna för natten kring den tiden så då tar vi tillfället i akt och ger honom samma rutin. Mycket för vår skull också, det blir skönt för oss om båda sover för natten samma tid men också tryggt för honom om vi börjar tänka lite på rutiner. Sen hur han sover utöver det, dagtid och under natten det får ge med sig med tiden.
 
Nej, inga sömnrutiner ännu. Vi hade inga för dottern heller fören hon var typ 8 månader och då ingen app utan vi följde hennes behov men började försöka göra likadant varje dag. Någonstans där blev det 2 naps per dag och läggning vid kl. 19, fram tills att hon blev ungefär 15 månader då började det bli en nap om dagen.

Nu är ju sonen bara 2,5 månad men vi tänkte börja introducera honom till dotterns läggningsrutin. Mat, bad, smörja, pyjamas och läsa lite sen sova kring 19. Det är mest för att vi märkt att han ändå börjar somna för natten kring den tiden så då tar vi tillfället i akt och ger honom samma rutin. Mycket för vår skull också, det blir skönt för oss om båda sover för natten samma tid men också tryggt för honom om vi börjar tänka lite på rutiner. Sen hur han sover utöver det, dagtid och under natten det får ge med sig med tiden.
Det låter klokt. Lilleman är nu 4 månader och har om möjligt ännu mindre rutiner än innan gällande sömnen :laugh: Jag hänger bara på, men försöker byta till pyjamas etc vid samma tid varje dag för att få en liten ”skillnad” mellan dag och natt 😊 Idag dags för BVC, ska bli spännande att se hur mycket han väger nu, tycker han dragit iväg massor på längden! Satt och kollade på bilder från första dagarna igår och blev så känslosam, kan inte förstå att han var så pyttig när han kom:love: Hur går bebislivet för er andra i tråden? Har ni några sommarplaner?
 
Lillebror har med blivit så himla stor! 2 månader ganska så exakt nu och till skillnad från sin smala storebror så är denna en klump 😅 vägde in på 6,7kg vid 2 månader. Det vägde storebror vid 5 månader... så trots att längden i 56 passar så är han nu så rund om magen att vi fått byta till 62 för att inte strypa honom 🤣 62 hade liksom storebror fortfarande vid 7 månaders ålder. Men denna kommer nog inte tjocka till sig så mycket mer, han har blivit himla aktiv när han ät vaken och ska stå upp jämt och rör fötterna framåt och "går".
 
Vi har precis kommit hem efter 10 dagars semester. Har fortfarande traumaminnen från packningen. Jag mannen bäbis och mellanbror skulle bo i enklare stuga med utedass och utan dusch i en vecka. Vi badade, vandrade och gjorde utflykter till museer och skulle ha kläder för detta. Första gången jag packade för att sova borta med bäbis. Storebror skulle på kollo i en vecka. Hämtningsdagen var lite gala aktigt så alla behövde ha med sig finkläder. Efter det skulle vi åka direkt till Göteborg bo på hotell och gå på lisseberg. På morgonen efter köra de stora barnen till Landvetter så att de kunde flyga till farmor och bo i två veckor. Och just det. Vi har hund också... tur man har v70 🥲 när vi ändå var "nära" bestämde mannen att vi skulle köra till ullared efter lisseberg och storhandla. Jag grät nästan när vi parkerade. Men det var bra. Man sparar mycket när man ska handla till 3 barn. Och nu har vi redan inhandlat lite julklappar. Men fy farao vad trötta vi varit nu när vi kom hem. Packa undan allt samt tvätta och ta hand om bäbis.
 
10 veckor idag! 62cm och 6.5kg. Har börjat greppa efter saker när han leker. Kul! Stör mig enormt mycket på bäbisleksaker! Överallt man går är det tovad ull och matta blå och grå färger. Ja grälliga färger, speglar och prasslande tyger är skitfult men barn behöver ju det! Hur kan folk sätta sin estetik framför sina barns hjärnas utveckling? Hittade bra leksaker från playgrow när vi var på ullared. Han blev jätteglad och började genast greppa efter leksakerna. Har sett bra saker från dolce också i detta svenska nedstämda blågrå hav
 
10 veckor idag! 62cm och 6.5kg. Har börjat greppa efter saker när han leker. Kul! Stör mig enormt mycket på bäbisleksaker! Överallt man går är det tovad ull och matta blå och grå färger. Ja grälliga färger, speglar och prasslande tyger är skitfult men barn behöver ju det! Hur kan folk sätta sin estetik framför sina barns hjärnas utveckling? Hittade bra leksaker från playgrow när vi var på ullared. Han blev jätteglad och började genast greppa efter leksakerna. Har sett bra saker från dolce också i detta svenska nedstämda blågrå hav
När storebror var bebis var hans favoritlekal i flera veckor en chiquita banalåda 🤣 flera gånger varje dag skulle han krafsa på det blåa och gula dom var på lådan.

Men ja, håller med om de trista färgerna!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
308
· Visningar
22 674
Senast: sthu
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 13-åriga hoppryttaren Jill Spencer är den flitigaste ponnyryttaren på tävlingsbanorna under 2023. Hon har gjort nästan 300 starter...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·
Svar
29
· Visningar
2 107
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför inte planera vilka tävlingar du vill hålla koll på nästa år nu när 2023 går mot sitt slut? Här får du hjälp med en lista över...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp