Vård av gamla hästar

Cillaramsa

Trådstartare
Jag tänkte att man kunde dela med sig av tips om hur man vårdar sin gamla häst eller ponny här! :idea:

Vi har precis skaffat ett 28-årigt russ som är jättefin! Han är lite stel i bakbenen men annars pigg och glad. Jag tänkte tömköra lite för att få honom lite mer liksidig. Vi ska rida ute i skogen och framför allt köra honom när vi skaffat en rockard! :)

Vad har ni för braiga tips på hur man förlänger livet hos en gammal gentleman? Hur sköter ni era gamlingar?

Sv: Vård av gamla hästar

Lugn, stadig och regelbunden motion håller liv i de länge. Och mycket protein och extra foder under pälsningstider. Jag har "skämt bort" mina gamlingar lite extra med extra varma täcken efter att de motionerat - då blir de inte lika stela som de annars kan bli.

Medishästen är en välbevarad dam, "grand old lady" på 25 år, säkerligen delvis tack vare gener ;). Men i hennes fall är det A och O att hon får komma ut och ridas, gamla hästar blir snabbt stela och faller ur om de inte hålls igång.

Uppvärmning är viktigt, jag brukar skritta fram och av ca 20 minuter, ofta avsuttet. Det tar ett tag för gumman innan stelheten släpper :) Brukar också stretcha lite försiktigt efter ridningen, smörja och massera mycket med liniment osv. I övrigt är hon som vilken häst som helst, hon äter med god aptit och har ännu inte - peppar peppar - fått problem med vare sig tänder eller hovar. Börjar bli lite tunn i pälsen och får lätt skav, så det får man tänka på. Blir frusen lätt, jag har redan börjat rida med det tjockare ländtäcket osv.

Att motionera lätt men regelbundet, ge en balanserad foderstat och hålla den varm. Utöver det är det viktigt att vara vaksam för sjukdomar och problem som ofta drabbar gammla hästar, ffa cushings. Men även blindhet, artros och tandproblem är vanligt. Passa på så den gammla hästen inte blir mobbad av yngre hästar i hagen!

Ja, jag har redan delat upp hästarna i två hagar då han blev rejält anfallen av den andra valacken. Jag har inte sett något liknande. En riktig hingstattack, fick rädda ponnyn ur hagen. Men nu går det fint med mitt sto.
Jag har fått ett fint vintertäcke som han få ha sen, och hade tänkt köpa proteinfoder, typ Krafft Muskel och ge. Kanske något glucosamin också i förebyggande. Jag är mer orolig för synen än tänderna som nyss besiktats av vet, och såg bra ut. Hullet är fint också.

Är det någon som fodrat med de här seniorpellets/muslin som finns? Rekommenderas? Jag har Mustangfoder nästgårds, och de har ett seniorfoder som jag tänkte köpa.

Jag har en äldre herre på 23 år, han har gått som ridskolehäst i 17 år och är frisk och kry. Tre dagar efter jag köpt honom i juli ( han var då 21 )blev han söndersparkad av ett sto och fick lymfangit. Boxvila i 14 dagar, därefter vila i en månad och så började jag rida igång honom. Nästan exakt en månad efter han blev frisk fick han panik i transporten och sparkade sönder sig, samma ben igen. Vila en månad...Så sattes han igång igen, tills jul då fick han utslag och veterinären hävdade proteinallergi...I alla blev det lite vila igen för honom till utslagen under sadeln försvann, men att ge honom extra proteinrikt foder är ju inget hit i det läget. Efter det höll han sig bra vi t o m tävlade LB dressyr, tills förra oktober. Utslagen kom tillbaka och det gick inte att rida honom på 2 månader...( troligtvis var höet boven ). Jag lät honom därefter ta det lugnt och bara gå med en 10åring på ryggen en dag i veckan hela våren. Sedan lånades han ut till en tjej som promenadhäst och då rullande han sig i hagen och fick in en 12cm pinne i låret. Inflammation och boxvila nästan en månad.. Därefter igångsättning igen. Idag är han mjuk och fin i kroppen igen och rids dagligen. Går bra att rida och är lika mjuk i kroppen som när vi tävlade och tränade...Han t o m klarar av böjprov utan problem ( han vrickade sig i hagen och för säkerhetsskull lät jag veterinärn kolla på honom och hon gjorde alltså ett böjprov på min 23 åriga häst) I december kollades tänderna på honom och de var helt ok.
Vad vill jag säga med detta, jo att man kan få igång igen en gammal häst om man tar det försiktigt.

Min äldsta är 23, hon bockar och tramsar i hagen som aldrig förr sedan hon fick börja gå på lösdrift igen... :)

Fri tillgång till hö(silage), extra protein i form av lucern och soja och så får hon även äppelcidervinäger och linfrö för magen, nyttiga vitaminer mm.
Hon är lite stel över länd/höftleder och får massage minst ett par gånger i månaden. I övrigt får hon ingen större skillnad i behandlingen mot den yngste, som är fem. Hon fäller mycket mer än de andra både vår och höst men tror inte det har med åldern att göra. Dock får hon hjälp med fällingen i form av borstning, borstning och borstning :)

Hon rids visserligen bara sporadiskt på kortare mysturer i skogen, och får lite skoj- och lektid i rundcorallen ibland.

Dock är jag noga med att hålla hennes hovar i absolut topptrim, då hon var eftersatt på den punkten när vi köpte henne och det har satt sina spår.. Jag misstänker att "stelheten" kommer från de dåliga hovarna. Trodde det var shivering ett tag, men det har blivit bättre och bättre efter träning med att lyfta och hålla uppe hovar, massage och mjukare jobb lös eller i långrep.

Ja, jag har redan delat upp hästarna i två hagar då han blev rejält anfallen av den andra valacken. Jag har inte sett något liknande. En riktig hingstattack, fick rädda ponnyn ur hagen. Men nu går det fint med mitt sto.
Jag har fått ett fint vintertäcke som han få ha sen, och hade tänkt köpa proteinfoder, typ Krafft Muskel och ge. Kanske något glucosamin också i förebyggande. Jag är mer orolig för synen än tänderna som nyss besiktats av vet, och såg bra ut. Hullet är fint också.

Är det någon som fodrat med de här seniorpellets/muslin som finns? Rekommenderas? Jag har Mustangfoder nästgårds, och de har ett seniorfoder som jag tänkte köpa.
Seniorfoder och avelsfoder brukar kunna funka bra på gamlingar. Det du ska göra är att hålla koll på tecken att han faller ur (framförallt på vintern) för då är goda råd dyra. Det går våldsamt fort nämligen och är svårt att komma till rätta med. Något du också kan tänka på är att hästens förmåga att ta upp näringsämnen i tarmen blir sämre med åldern, så även om hästen tuggar bra så kan man inte räkna med att han tar upp all näring som finns i grovfodret framför allt. Jag använde mig av betfor, vetekli och soja till min gammelman de sista fyra åren, och han höll sig fin på det fram till slutet. Det finns en bok som heter "understanding the older horse" som ger många bra råd om skötsel, träning och utfodring av den gamla hästen. finns att köpa på flera bokhandlar, men jag länkar till en av dem http://cdon.se/böcker/holland,_robert/understanding_the_older_horse-6749075

Lycka till med gamlingen :)

Som sagt, många bra och fina förslag här. Det jag har använt mig av på min grand old lady - Fatima, som idag är 27 år och under igångsättning efter, just "underhåll" och "brist på rörelse". Jag köpte henne, när hon var 17 år och hon fick oförhappandes ett föl som 18-åring och kom därför inte helt igång ridmässigt, förrän som 19-åring. Jag har haft JÄTTEKUL och flera underbara år, med träningar, kurser, klubbtävlingar och långa härliga utflykter. ända fram till 2009, då min höfter sa stopp. Då var alltså min dam 25 år och ja ja... Jag ska väl lyssna på alla mina vänner, att det är dags att trappa ner på ridning, motion och så vidare. Så det blev skritturer i skogen, lite tömkörning och promenader vid hand. Men sen orkade inte jag och mina höfter och det fanns INGEN som ville bli medryttare eller liknande, det fanns ju hästar av alla de slag, som var äldre, som var knappt inridna eller enbart reds i full fart i skogen. Välutbildad äldre ridhäst, var ingen intresserad av, när hon var över 25...

Utan hon blev mindre och mindre motionerad, muskler och hull föll ur i perioder. Sen fick jag igång henne igen i vintras, när jag flyttade till en lösdrift. Men när jag lades in för operation, var hon skrittad nån gång då och då... lite dåligt musklad, men i gott hull. Jag gav foderinstruktioner, som tyvärr inte följdes och fyra veckor senare när jag kom tillbaka till stallet, var min häst bara en skugga av sitt forna jag, skinn, ben och en pälshög som knappt kunde röra sig.

Så jag vill härmed säga. Lyssna inte för mkt på "besserwissers" i din närhet, utan lyssna till din inre röst, läs böcker, ring veterinär, equiterapeut o kiropraktor, telefonråd kostar INTE ett öre.

Hade jag gjort som jag en gång lärt mig, så hade jag sett till.

Tänder - det gör jag
Hovar - det gör jag
Avmaskning - det gör jag
Rejält med grovfoder - det gör jag (tyvärr låga värden på lösdriften)
Motion - det har jag försökt i den mån jag har orkat, men det räckte inte till och det visste jag.

En gammal häst, ska

INTE ställas av helt, som många tror. Lyssna inte på de som säger, "men din häst är ju gammal, den ska bara gå i hagen och ha det bra...". Långa underbara skritturer - promenader vid hand, är perfekt om man inte känner sig engagerad för mer. ÖVER 5 km om dagen.

ha fri tillgång eller rejält med bra grovfoder, tuggandet är ju ett sätt för hästen att hålla värmen på vintern. Om höet har dåliga värden, möter man upp det problemet med lucern, soja och olja.

få hjälp med värmen den våta/kalla årstiden. Täckas vid behov. Min dam har regntäcke vid dagsregn, fodrat regntäcke nu när temperaturen går ner och håller sig under 10 grader på nätterna, då hon går på lösdrift.

Man måste också vara medveten om, att även om hästen är i gott hull, så tar det bara "ett knäpp med fingrarna" för den att tappa hull från dag till dag, om den får en mindre skada, hovböld eller liknande.

Var uppmärksam och informera stallkamrater och andra om, hur man tar hand om en äldre häst. Att en äldre häst behöver mer tillsyn och att det är VIKTIGT att de andra hjälper er att hålla kollen, när ni är bortresta och liknande.

Nu ska jag snart till stallet och se om jag äntligen vågar sitta upp på min häst igen efter flera misslyckade försök senaste veckorna. Jag har inte suttit på min gamla tant sen i mitten på mars... Håll tummarna! :bow:

Lycka till med er gammelman.

Och som sagt, VAR UPPMÄRKSAM PÅ HULLET, "mota Olle i grind". Låt er inte luras av att hästen "ser rund ut". Det kan vara bukighet och i stället vara proteinbrist. Titta på hästen i stort, så att den är "rund hela hästen" och inte kantig här och där, med toppigt kors, markerad manke, smal över bringan och så vidare....

Och RÖR PÅ HÄSTEN. Var inte rädd, även om den kan vara lite "åldersstel". Det ledar upp sig, vid rörelse.

Mvh

IngelaH

Jag håller verkligen med om att den ska röras på!
Häromdagen turades sönerna om att rida bort till lekplatsen och väl där lekte de medan jag satt upp i 10 och provade lite galopp. Stallkompisen hade tömkört lite och stretchat, och han var väldigt stel i bakbenen, gluteus maximus, och ska få stretchas där mer och mer.
Men visst är man lite försiktig, kanske lite för mycket. Jag tänkte också ta skogspromenader för att hålla både honom och mig i bra skick (min rygg måste röras på). Måste också prova lite barbacka, bra för min rygg att träna.

Tackar för tipsen!

Även i denna tråden rekommenderar jag starkt glucosamin, det ger mycket goda resultat på både hästar, hundar och människor som har stela leder.

Min gamla gubbe på 23 år ska visserligen få somna in om 1 vecka, i huvudet är han fortfarande unghäst men kroppen är mer som att den hör till en 40-årig häst. Han har alltid haft svår att hålla i hull och han har i alla år jag haft honom fått fri tillgång på hö, uppblött lusern(på vintern) och fått ha ganska mycket täcken på sig när det varit kallt/regnat/snöat för att alltid hålla sig varm. Stela leder behöver värme och röra på sig.

Ok, Memmis, jag tänkte att seniormuslin jag ska köpa blir bra, den innehåller glucosamin. Nu blir det promenad med gammelman medan maken rider den för får livrädda pissmärren. Vi ska upp till fåren, såklart.

Bra skrivet Ingela, Vi har en gammelman på 26år. Vi håller igång han dagligen med lågintensiv träning, han får extra protein och lite extra pyssel. Håller med om att det är jätteviktigt att de får komma ut och röra på sig och att man verkligen måste hålla koll på tänder och hullet, det går snabbt nedför.

Min gamling får sitt kraftfoder (lucern, ett mash-foder från St hippolyt och ett pelleterat risfoder vid namn Equi Jewel) så uppblött att han kan dricka det, detta för att vara säker på att han verkligen får i sig allt utan problem.
Jag spolar även munnen dagligen med en sportvattenflaska (med vatten) för att rensa ur ev foderfickor. Vid infektion i foderfickor (känsn på lukten när jag spolar ur munnen) spolar jag också munnen med Corsodyl utblandat i vatten på inrådan av veterinär.

När hästen motioneras är det lugnt och försiktigt då han har en gammal skada. Det är egentligen bara det senaste året som jag märkt av att han är så gammal som han är, andra reagerar när jag säger att han är 22 år.
Problemen har uppstått i form av att han haft svårt att hålla vikten, därav fick han börja äta div foder för att komma upp i vikt igen.

Ingelah (och andra), vad tycker du om MSM-pulver? Funkar det!?
Är det ett tillskott till motion och god kost för en gamling?!
Jag funderar på att köpa det efter att ha hört så mkt om hur bra dte är för hästar som behöver muskler.

Och om det är ngt att satsa på, var kan jag köpa en burk som är anpassad för hästar (gärna pulverform så man slipper mala tabletter).

Jag har aldrig testat det, men hört positiva reaktioner på det precis som med glucosamin, så jag tror absolut att det kan vara värt att testa.

Och om du googlar MSM till häst så får du upp flera alternativ på där det säljs i pulverform :)

Bra skrivet Ingela, Vi har en gammelman på 26år. Vi håller igång han dagligen med lågintensiv träning, han får extra protein och lite extra pyssel. Håller med om att det är jätteviktigt att de får komma ut och röra på sig och att man verkligen måste hålla koll på tänder och hullet, det går snabbt nedför.

Jag hade en arabvalack i nästan 10 år som blev 27 år gammal. Han fick somna in för snart 2 år sedan på grund utav att han gick omkull i hagen och drog på sig en svår senskada. Han var annars i full kondition och reds 5-6 dagar i veckan. Han var lika pigg och fräsch vid 27 år som han var när jag köpte honom nästan 10 år tidigare.

Jag skrittade alltid fram honom i nästan en halvtimme för att det tog tid för honom att bli varm i kroppen. Han var lite stel i början nämligen men så fort han skrittat i 20-25 minuter blev han mjuk och fin i kroppen igen.

Håller med om att det är JÄTTEVIKTIGT att de får röra på sig! Ut och skritta på lång tygel, småtrava lite... jätteviktigt, verkligen. De blir så stela när de bara står i en hage. De behöver även få komma ut och göra något för att må bra själsligt. De måste få känna att de fortfarande har en "mening med livet". :laugh:

Ingelah (och andra), vad tycker du om MSM-pulver? Funkar det!?
Är det ett tillskott till motion och god kost för en gamling?!
Jag funderar på att köpa det efter att ha hört så mkt om hur bra dte är för hästar som behöver muskler.

Och om det är ngt att satsa på, var kan jag köpa en burk som är anpassad för hästar (gärna pulverform så man slipper mala tabletter).

MSM har jag ingen erfarenhet av, förutom det jag har läst här och på eventuella informationssidor när man har googlat lite.

Men jag tog ju ut equiterapeut och kiropraktor efter veterinärrådgivning. Kiropraktorn gav mig tips och råd om vad JAG skulle ge till min dam, som var totalt muskel-lös och fortfarande tunn och väldigt knackig i lederna.

Hon skulle ha

E-vitamin Jag har köpt Equipes E-vitamin muskel pulver
B-vitamin Jag har köpt Kraffts flytande B-vitamin
Magnesium Jag har köpt Equipes BioMag
Jag fick även equiterapeutens "egna häxblandning" - "invärtes arnika".

Dessutom körde jag just då med Vimitals hyaluronolja, vilket jag inte märkte någon större skillnad av - tyvärr... Men då VAR min dam rätt knackig också. Hon fick till och med en tiodagarskur butta, för att få lite hjälp att komma igång.

Och det var i den vevan vi fick order om dagliga LÅNGPROMENADER uppemot 5 km

Och efter lite besök av equiterapeuten som varit nere hos oss i stallet och lasrat Tima, så har det hänt massor och det har jag även sett själv.

Tidigare, innan jag blev slut i höfterna brukade jag och Tima dela på hennes Glukosaminsburk. Glukosamin, har vi för närvarande uppehåll med.

Så MSM, kan inte jag hjälpa dig med, då det inte är något jag själv har hunnit att prova.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 848
Senast: Ceta
·
Dressyr Hej! Jag rider ett 22-årigt engelskt fullblod (valack). Han är rätt pigg och beter sig mer som en 12 åring. Han hade en paus där han...
Svar
4
· Visningar
1 676
Senast: LionQueen
·
Hästvård Hej! Min älskade häst har fått kolik och leversvikt. Vi har gjort allt och veterinären har varit här tre gånger nu. Sista gången så fick...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 639
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 426
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut