Sv: Vård av gamla hästar
Som sagt, många bra och fina förslag här. Det jag har använt mig av på min grand old lady - Fatima, som idag är 27 år och under igångsättning efter, just "underhåll" och "brist på rörelse". Jag köpte henne, när hon var 17 år och hon fick oförhappandes ett föl som 18-åring och kom därför inte helt igång ridmässigt, förrän som 19-åring. Jag har haft JÄTTEKUL och flera underbara år, med träningar, kurser, klubbtävlingar och långa härliga utflykter. ända fram till 2009, då min höfter sa stopp. Då var alltså min dam 25 år och ja ja... Jag ska väl lyssna på alla mina vänner, att det är dags att trappa ner på ridning, motion och så vidare. Så det blev skritturer i skogen, lite tömkörning och promenader vid hand. Men sen orkade inte jag och mina höfter och det fanns INGEN som ville bli medryttare eller liknande, det fanns ju hästar av alla de slag, som var äldre, som var knappt inridna eller enbart reds i full fart i skogen. Välutbildad äldre ridhäst, var ingen intresserad av, när hon var över 25...
Utan hon blev mindre och mindre motionerad, muskler och hull föll ur i perioder. Sen fick jag igång henne igen i vintras, när jag flyttade till en lösdrift. Men när jag lades in för operation, var hon skrittad nån gång då och då... lite dåligt musklad, men i gott hull. Jag gav foderinstruktioner, som tyvärr inte följdes och fyra veckor senare när jag kom tillbaka till stallet, var min häst bara en skugga av sitt forna jag, skinn, ben och en pälshög som knappt kunde röra sig.
Så jag vill härmed säga. Lyssna inte för mkt på "besserwissers" i din närhet, utan lyssna till din inre röst, läs böcker, ring veterinär, equiterapeut o kiropraktor, telefonråd kostar INTE ett öre.
Hade jag gjort som jag en gång lärt mig, så hade jag sett till.
Tänder - det gör jag
Hovar - det gör jag
Avmaskning - det gör jag
Rejält med grovfoder - det gör jag (tyvärr låga värden på lösdriften)
Motion - det har jag försökt i den mån jag har orkat, men det räckte inte till och det visste jag.
En gammal häst, ska
INTE ställas av helt, som många tror. Lyssna inte på de som säger, "men din häst är ju gammal, den ska bara gå i hagen och ha det bra...". Långa underbara skritturer - promenader vid hand, är perfekt om man inte känner sig engagerad för mer. ÖVER 5 km om dagen.
ha fri tillgång eller rejält med bra grovfoder, tuggandet är ju ett sätt för hästen att hålla värmen på vintern. Om höet har dåliga värden, möter man upp det problemet med lucern, soja och olja.
få hjälp med värmen den våta/kalla årstiden. Täckas vid behov. Min dam har regntäcke vid dagsregn, fodrat regntäcke nu när temperaturen går ner och håller sig under 10 grader på nätterna, då hon går på lösdrift.
Man måste också vara medveten om, att även om hästen är i gott hull, så tar det bara "ett knäpp med fingrarna" för den att tappa hull från dag till dag, om den får en mindre skada, hovböld eller liknande.
Var uppmärksam och informera stallkamrater och andra om, hur man tar hand om en äldre häst. Att en äldre häst behöver mer tillsyn och att det är VIKTIGT att de andra hjälper er att hålla kollen, när ni är bortresta och liknande.
Nu ska jag snart till stallet och se om jag äntligen vågar sitta upp på min häst igen efter flera misslyckade försök senaste veckorna. Jag har inte suttit på min gamla tant sen i mitten på mars... Håll tummarna!
Lycka till med er gammelman.
Och som sagt, VAR UPPMÄRKSAM PÅ HULLET, "mota Olle i grind". Låt er inte luras av att hästen "ser rund ut". Det kan vara bukighet och i stället vara proteinbrist. Titta på hästen i stort, så att den är "rund hela hästen" och inte kantig här och där, med toppigt kors, markerad manke, smal över bringan och så vidare....
Och RÖR PÅ HÄSTEN. Var inte rädd, även om den kan vara lite "åldersstel". Det ledar upp sig, vid rörelse.
Mvh
IngelaH