Var skickar ni för analys?

Blomskan

Trådstartare
Är nyfiken på var ni skickar grovfodret för att få det analyserat?

Jag håller på och kollar runt lite men jag har svårt att tro att det bara finns 4 ställen i Sverige dit man kan skicka.

Vad tyckte ni om labbet?
Fick ni svar snabbt?

Sv: Var skickar ni för analys?

Jag skickar till ett lab i USA, ger grymt mycket mer för pengarna. Det är dock lite bökigt med betalningen och provsvaren blir "på amerikanska".
Har inte fått svar än vilket börjar irritera mig. Labbet säger att de väntar på att betalningen ska gå igenom, banken säger att den gick igenom förra veckan. Så jag får väl vänta lite till sen börja tjata igen.

Oj det låter avanccerat. :)
Vad får du mer svar på än det du får vid analys i Sverige?
Får man vara nyfiken och fråga vad det kostar?

För 26 dollar får man
moisture, dry matter, digestible energy, crude protein, estimated lysine, acid detergent fiber, neutral detergent fiber, lignin, Ethanol Soluble Carbohydrates (ESC), Water Soluble Carbohydrates (WSC), starch, non fiber carbohydrates (NFC), fat, ash, calcium, phosphorus, magnesium, potassium, sodium, iron, zinc, copper, manganese, molybdenum.

Det tillkommer frakt och ev avgifter för banköverföring. Min analys har gått på ca 400 kr, så man får onekligen mer för pengarna ;)

För 26 dollar får man
moisture, dry matter, digestible energy, crude protein, estimated lysine, acid detergent fiber, neutral detergent fiber, lignin, Ethanol Soluble Carbohydrates (ESC), Water Soluble Carbohydrates (WSC), starch, non fiber carbohydrates (NFC), fat, ash, calcium, phosphorus, magnesium, potassium, sodium, iron, zinc, copper, manganese, molybdenum.

Det tillkommer frakt och ev avgifter för banköverföring. Min analys har gått på ca 400 kr, så man får onekligen mer för pengarna ;)

moistuere,dry matter,digestible energy, crude protein,estimated lycin, calcium , phosphorus, magnesium, magnesium,zinc, copper får man ju härhemma med?

vad använder du resten till? Nyfiken!

Jag skickade både analyserna till Agrilab. Kostade 350 kr/analys.

Fick svar dan därpå ena gången och efter tre dagar andra gången.

Tycker det gick väldigt snabbt och smidigt! :-)

Jag skickar till ett lab i USA, ger grymt mycket mer för pengarna. Det är dock lite bökigt med betalningen och provsvaren blir "på amerikanska".
Har inte fått svar än vilket börjar irritera mig.

Jag har aldrig haft några problem med Equi-analytical. Svar brukar komma 7-9 dagar efter man postat höprovet i Sverige.

Om du vill ha energi- och proteinvärdena omräknade till “svenska värden” så kan jag hjälpa dig med detta. Skicka ett personligt meddelande till mig i så fall.

moistuere,dry matter,digestible energy, crude protein,estimated lycin, calcium , phosphorus, magnesium, magnesium,zinc, copper får man ju härhemma med?

vad använder du resten till? Nyfiken!

ESC är socker, WSC – ESC är fruktan och starch är naturligtvis stärkelse. För dom som har “fånghästar” är dessa värden väldigt viktiga!

Tack, men jag kan också (faktiskt du som lärt mig här på Buke :bow:). Det är nåt svaj med min betalning, men jag borde få svaren under dagen.

mackan:
Dels är det grymt mycket billigare att ta analysen i USA och precis som SpaderÄss säger vill jag veta socker, stärkelse osv på grund av fånghäst med IR-tendenser.

Jag har aldrig haft några problem med Equi-analytical. Svar brukar komma 7-9 dagar efter man postat höprovet i Sverige.

Om du vill ha energi- och proteinvärdena omräknade till “svenska värden” så kan jag hjälpa dig med detta. Skicka ett personligt meddelande till mig i så fall.

Har du en sådan där "Hay Probe" som visas på deras hemsida?

Jag skickar till Eurofins (fd analycen). Helt enkelt för jag 'alltid' använt dem och litar på dem. Min leverantör använde Agrilab i år, och jag analyserade (inte av misstro mot Agrilab) om även MJ och protein (det enda bonden analyserar tyvärr). Värdena diffade inget på MJ och lite på protein men där är det nog provtagningen.

Har fakturan framför mig, och billiga är ju Eurofins inte, de är nog de dyraste tror jag? 769 kr för TS, MJ, protein, mineraler och socker. Silage.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025

Hästrelaterat