Var ska jag börja?

Gabriol

Trådstartare
Skulle vilja börja träna western med min lilla pålle.
Men var ska jag börja?

Hästen är en 7 årig arabvalack, bara utbildad tom LB dressyr innan.

Om jag travar, galopperar på långa tyglar så går det ofta för fort.
Vad ska jag göra för att han ska förstå att bara för att det inte är nåt motstånd i munnen får man springa fortare än vanligt..?

Hur ska man lära honom neckreining?
Lyssnar bra på det i bland, i bland bara skiter han i det :crazy:

Vad kan man göra själv, dvs utan tränare...?

/ Zofia

Det där med långa tyglar, du behöver ju liksom inte släppa tyglarna helt direkt, utan vänja både dig och hästen.

Min häst kan också tuffa iväg på långa tyglar, men då är det bara att
ta upp
lugna ner
släppa
springer den iväg, så
ta upp
lugna ner
släpp igen.

Bara vara konsekvent. Efter ett tag förstår de att tempot inte behöver rulla på.
Och var noga noga noga med att ta små steg nu i början.
Bara en sån sak som långa tyglar kan vara jobbigt när hästen inte är van det, man tar ju faktiskt bort stödet.

Lycka till..!

Kul att du vill prova på western med din arabhäst!
Mitt tips är att prova göra samma saker som i engelsk ridning egentligen fast mindre och mindre hjälp av tyglr och mer och mer med hjälp av tryck med skänklar och sätet.
Börja inte att släppa tyglarna till helt långa om det bara blir svårt och krångligt. Öka längden successivt med tiden ni båda lär er att lite mindre till tygelhjälperna.

Prova tex att göra halt med din häst genom att lägga fram en bom i mitten av ridbanan och vända upp mot den och göra halt endast genom att slappna av i hela kroppen oh skänklarna och sjunk ner med sätet i sadeln. Ta i tyglarna om inte hästen förstår men börja alltid med så små hjälper som möjligt. Belöna genast då hästen visar tendens till att göra vad du vill. Belöning sker genom att du låter hästen vara; släpper på tyglar eller släpper tryck.

Prova även att få hästen att backa genom att baraanvända din kropp, och lite lite tygel, släpp genast tyglarna när hästen gör rätt och upprepa. Det räcker att hästen börjar "luta sig bakåt" i början om det är svårt.

Prova även att rida serpentiner runt konor och använd händerna så lite som möjligt. Man ska senare kunna rida på en hand, med tryck med tygeln på halsen.

Prova att styra din hästs tempo i trav tex genom att slappna av mer och visa med din kropp att det ska gå saktare, eller öka på samma sätt. Använd bara tyglarna för att visa hästen då den inte förstår.

Lek lite med hästen på banan och prova samma saker som du brukar göra men med western sättet att rida. Lär känna hur du själv sitter och vad du ger för hjälper och lär känna din häst och hur han reagerar och hur du kan få honom att reagera på ännu mindre hjälper.

Hoppas mina tips gav dig något, och lycka till med valacken! Berätta gärna hur det går!

Mvh Elisabeth

www.masboulanger.com

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 449
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 705
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar