Var ska en islandshästtok flytta?

Muninn

Trådstartare
Möjligen grammatiskt fel i titeln. Var/vart, befintlighet eller riktning, svårt det där... :o Sorry!

Jag leker med tanken att ge mig av till "någon annanstans". Eftersom vi har ett gäng hästar så kan tyvärr inte "någon annanstans" bli Island...
Vi bor nu utanför Lund. Här är fullt med massa stora bruna, men inte lika mycket aktivitet för islandshästar. Jag har rätt bra koll på resten av Skåne, men ni som bor i andra delar av Sverige- hur är det med islandshästaktiviteterna där?
Det är mitt första krav- mycket tävlingar, bra bana, många tränare och mycket gemenskap inom islandshästvärlden.
Sedan efter det kan jag börja leta jobb och sånt oviktigt ;)
Allra helst ska det ju vara nära kommunikationer med både flyg och tåg, gården ska vara lagom stor, lagom dyr och ha ett fint ridhus, inte för långt att pendla till jobbet, inte för kallt men inte för blött.... ja, helt omöjligt alltså.
Men, kontentan: Ni som är islandsfolk, var bor ni? Hur trivs ni? Hur är islandshästeriet där ni bor?

Hoppas den ligger rätt, jag vill ju inte ha svar av någon med annan hästinriktning :)

Grammatiken först: Var = befintlighet, där du är. Vart = riktning, dit du skall. Så ja, det är grammatiskt fel i titeln ;)

Vi bor i norra Halland och har hästarna (2 st) inhyrda på en gård inte alltför långt hemifrån. Ovalbana och paddock på gården (båda belysta), och helt OK ridvägar runtomkring. Hyfsat nära till Göteborg, vilket är bra både ur jobbsynpunkt (Sveriges andra stad borde kunna erbjuda någonting i jobbväg...?) och ur tävlingssynpunkt, då Sävebanan ligger i Göteborgs norra utkant, och där är tävlingar i stort sett varje helg under säsong. Tränare, kurser etc finns också tillräckligt för att man skall ha ett gäng att välja på...:)

Jag bor i Västerås och här finns det mycket islandshästar. Det arrangeras många tävlingar här i krokarna som inte ligger allt för långt bort och det bästa av allt så finns det även tillgång till många djurskjukhus inom rimligt avstånd om olyckan skulle vara framme.

Jag har bott i flera orter där det är oerhört islandshästtätt. :love: Bland annat strax norr om Göteborg i närheten av Säve och väster om Östersund i närheten av Wången. Gemensamt för dessa orter är med andra ord att det finns ovalbanor som det hålls SM på och därtill aktiva föreningar som ser till att utnyttja dessa anläggningar. :up:

Bor också norr om Göteborg, Lilla Edet, och har flera grannar med häst, tre stycken med islänningar. Säve-banan är fin, men det finns även flera privata banor inom bara nån mil där det hålls träningar. Kruxet är att få plats på sagda träning för det är många som vill vara med.

Sen är jag uppvuxen i Marks kommun söder om Borås och där finns det också islänningar i snart sagt varenda buske. Därifrån är det helt ok resväg till Säve, men också nära till Alingsås, Kungsbacka och Floda som har egna banor.

Jag bor som flera ovan strax utanför Göteborg, sydväst om, på gränsen där gårdarna börjar vara lite mindre dyra. Göteborgsområdet har det du beskriver att du söker -utom att gårdpriserna är hutlösa inom 5mils radie typ. Antar att du med flera hästar menade att köpa gård? Inte ha stallplats på gård med ridhus?(det blir ju lagom dyrt, ridhusstallhyror här rör sig runt 2500 o uppåt).

Vi har ju tölt on ice här första helgen i april! Passa på att åka upp då o se tävlingarna o se hur många islandshästtokar här finns :-) Här finns flera tränare, stora ställen som regelbundet ordnar träningar för andra tränare. Sävebanan är den stora banan(med fina faciliteter!!!) , men finns flera mindre ställen. Tävlingar i området i princip varje helg under säsong. Jag tycker vi har en aktiv klubb o det finns flera klubbar runtom (Vinir, Jor, Fálki t.ex.)

Vi har nära till Göteborg central (tågstation) och Landvetter flygplats. Finns bra pendeltåg och motorvägar från olika håll in mot Göteborg för att enkelt/snabbt kunna ta sig in till stan. Jag gillar att bo nära storstad, här finns liksom allt. Ändå bor jag på riktiga landet o har bara 40min/5mil in till Göteborg i bil.

Vad kul det måste vara att kunna välja o vraka lite vart i landet man vill bo? :-)

Så kul med engagemang! :)

Ja, det är faktiskt väldigt kul att kunna välja och vraka, men samtidigt så är det väl bara väldigt i sin tidiga plan, tanken på att packa ner två bostadshus, ett stall, en maskinhall och fem hästar i flyttlådor gör att jag får utslag ;) Men det är kul att ha drömmar! Jag tjänar dessutom mer pengar utanför region skåne. (Om jag håller mig undan från att skaffa jobb mitt i Göteborg eller Stockholm förstås)

Vi hade inte tänkt på Göteborgstrakten alls innan, tack! Vi har bott i mitten av Halland och trivdes inte, men att komma närmare Göteborg är ju inte fel. Säve är ju trevligt dessutom och det finns lite av allt. Jag vill mest ha nära till en stad för att kunna ha det trevligt där, jobba kan jag göra på mindre orter också (jobbar som psykolog på BUP och kommer nog fortsätta inom barn/skola i framtiden också.)

Glömde ju det där med att ha nära till ett hästsjukhus också, tack för påminnelsen! Hade det inte varit för den lilla biten (och kylan...) så hade jag kunnat flytta till Norrland om så var. Nu kör vi till Helsingborg på en timme och det är guld.
Vi tänker nu Göteborgstrakten, Strömsholmstrakten, kanske neråt Linköping/Norrköping.
Funderar över hur Kalmartrakten ser ut? Skövde/Skara? Dalarna?

Jag bor i Värmland men det är bra om någon @FengurLaugar till exempel, korrigerar de fel jag kan göra.
Jag är nämligen inte med (än) i någon av islandshästföreningarna och kanske därför har för dålig koll.
Det finns ett par ovalbanor, och i Kil finns en fin anläggning (finns en i Arvika också men den har jag dålig koll på mer än att den finns på travbanan) med belysning till kör/ridplan, ovalbana, passraka och bra parkerings- och uppstallningsmöjligheter.

Tävlingar arrangeras väl inte jättemånga varje år, och det blir gärna en del avstånd pga glesbygd.

Träningar arrangeras regelbundet på flera ställen, med olika instruktörer.

Jag bor i Värmland men det är bra om någon @FengurLaugar till exempel, korrigerar de fel jag kan göra.
Jag är nämligen inte med (än) i någon av islandshästföreningarna och kanske därför har för dålig koll.
Det finns ett par ovalbanor, och i Kil finns en fin anläggning (finns en i Arvika också men den har jag dålig koll på mer än att den finns på travbanan) med belysning till kör/ridplan, ovalbana, passraka och bra parkerings- och uppstallningsmöjligheter.

Tävlingar arrangeras väl inte jättemånga varje år, och det blir gärna en del avstånd pga glesbygd.

Träningar arrangeras regelbundet på flera ställen, med olika instruktörer.

Jag bor i västra Värmland och är med i styrelsen i klubben som har ovalbanan i Arvika. Banan ligger som sagt inne i travbanan och anläggningen är granne till ridklubben där vi rätt vad det är hyr nåt av ridhuset för träning eller tävling.
Det arrangeras inte jättemycket tävlingar i varken vår klubb eller grannklubben men det brukar bli 4-5 st om året totalt. Träningar med olika tränare arrangeras som sagt regelbundet men man får räkna med att åka lite då avstånden blir långa här på glesbygden som @kryddelydd säger.

Även andra slags träningar (dressyr, hoppning, tömkörning, AR mm) arrangeras av företag eller nån av ridklubbarna runt omkring regelbundet under åren

Jag trivs bra här och utbudet passar mig och min ridning och mitt liv som heltidsarbetande småbarnsförälder. Min tränare bor knappt 5 km från mig t.ex. Jag är ju även en av de i min klubb som är mest aktiv med att arrangera olika saker.

Så kul med engagemang! :)

Ja, det är faktiskt väldigt kul att kunna välja och vraka, men samtidigt så är det väl bara väldigt i sin tidiga plan, tanken på att packa ner två bostadshus, ett stall, en maskinhall och fem hästar i flyttlådor gör att jag får utslag ;) Men det är kul att ha drömmar! Jag tjänar dessutom mer pengar utanför region skåne. (Om jag håller mig undan från att skaffa jobb mitt i Göteborg eller Stockholm förstås)

Vi hade inte tänkt på Göteborgstrakten alls innan, tack! Vi har bott i mitten av Halland och trivdes inte, men att komma närmare Göteborg är ju inte fel. Säve är ju trevligt dessutom och det finns lite av allt. Jag vill mest ha nära till en stad för att kunna ha det trevligt där, jobba kan jag göra på mindre orter också (jobbar som psykolog på BUP och kommer nog fortsätta inom barn/skola i framtiden också.)

Glömde ju det där med att ha nära till ett hästsjukhus också, tack för påminnelsen! Hade det inte varit för den lilla biten (och kylan...) så hade jag kunnat flytta till Norrland om så var. Nu kör vi till Helsingborg på en timme och det är guld.
Vi tänker nu Göteborgstrakten, Strömsholmstrakten, kanske neråt Linköping/Norrköping.
Funderar över hur Kalmartrakten ser ut? Skövde/Skara? Dalarna?
Du ska ju flytta hit ;)

/ M

Jag bor i Norrtälje och jag skulle säga att utbudet är väldigt bra. En ovalbana alldeles i närheten, flera i Uppsala-området och flera i norra Stockholm. Orkar man åka mot södra Stockholm blir ju utbudet ännu större. Både islandshästfolk, aktiviteter och tävlingar kryllar det av, speciellt om man är beredd på 1-1,5 h resväg (räknat med släp). Flera väldigt aktiva klubbar i området, samt stora gårdar som anordnar aktiviteter.

Ska man ut på nationella tävlingar blir ju resvägarna snäppet längre, men det blir det väl oavsett var man bor om man satsar på att delta i flera. Men på 2-3 h tar man sig till både Strömsholm, Norrköping, Linköping och Romme, bl.a.

Dessutom både Ultuna och Mälarkliniken inom en timmes resväg samt flera bra distriktare eller andra veterinärer som kommer ut till gården.

Har tidigare bott i Värmland och var medlem i ena klubben där (och har vänner som fortfarande är) och det är ju ett fantastiskt engagemang! Kurser, framför allt, är många bra på att hålla i. Tävlingar blir det väl lite sämre med dock (men de som anordnas brukar hålla hög standard). Så vill man ut på mycket tävlingar där så blir det ju en del åkande, tyvärr. Det är väl i princip Örebro-trakten man når på under tre timmar (om det inte hänt nåt sen jag bodde där) av de områden som anordnar tävlingar.

Annars är väl väster om Stockholm ett hett tips, nära till det mesta och mycket islandshästaktiviteter. Söder om Stockholm är nog inte heller fel.

Jag bor i Norrtälje och jag skulle säga att utbudet är väldigt bra. En ovalbana alldeles i närheten, flera i Uppsala-området och flera i norra Stockholm. Orkar man åka mot södra Stockholm blir ju utbudet ännu större. Både islandshästfolk, aktiviteter och tävlingar kryllar det av, speciellt om man är beredd på 1-1,5 h resväg (räknat med släp). Flera väldigt aktiva klubbar i området, samt stora gårdar som anordnar aktiviteter.

Ska man ut på nationella tävlingar blir ju resvägarna snäppet längre, men det blir det väl oavsett var man bor om man satsar på att delta i flera. Men på 2-3 h tar man sig till både Strömsholm, Norrköping, Linköping och Romme, bl.a.

Dessutom både Ultuna och Mälarkliniken inom en timmes resväg samt flera bra distriktare eller andra veterinärer som kommer ut till gården.

Har tidigare bott i Värmland och var medlem i ena klubben där (och har vänner som fortfarande är) och det är ju ett fantastiskt engagemang! Kurser, framför allt, är många bra på att hålla i. Tävlingar blir det väl lite sämre med dock (men de som anordnas brukar hålla hög standard). Så vill man ut på mycket tävlingar där så blir det ju en del åkande, tyvärr. Det är väl i princip Örebro-trakten man når på under tre timmar (om det inte hänt nåt sen jag bodde där) av de områden som anordnar tävlingar.

Annars är väl väster om Stockholm ett hett tips, nära till det mesta och mycket islandshästaktiviteter. Söder om Stockholm är nog inte heller fel.
Söder om Stockholm är oslagbart, både vad gäller gårdar att bo på, ovalbanor, tävlingar, närhet till kliniker m.m

Söder om Stockholm är oslagbart, både vad gäller gårdar att bo på, ovalbanor, tävlingar, närhet till kliniker m.m
Ja, händer det här så händer det nog där! Söder-väster om sthlm...
Känns lagom långt bort!
Men det är väldigt intressant att höra hur alla har det i sina regioner! Jag trodde jag bodde i hästmeckat, men det känns inte som det är sån där jättegemenskap och aktivitet här. Då måste man nog upp mot antingen helsingborg eller Kristianstad...

Jag har bott i Linköpingstrakten, stod uppstallad på en större islandsgård, hade dock ingen islänning då utan bara min ponny så inte jättekoll på träningar och så. Verkar dock finnas mycket islandshästar, kurser, tränare, tävlingar, ovalbanor och ridhus i trakten.
Dock är gårdarna dyra i närområdet, på slätten. Bättre om man tar sig ut i skogen:)

Nu bor jag i småland,(billigare gårdar där :angel: ) har ca 1h till vaggerydsbanan och något närmre till en lokalbana. Inom ca 2h kommer jag nog till linköping, tingsryd och mönsterås. Ordnas endel kurser/uteritter/träningar i trakten och tycker det är bra sammanhållning, även för mig på egen gård utan islandshästar i närheten.

Möjligen grammatiskt fel i titeln. Var/vart, befintlighet eller riktning, svårt det där... :o Sorry!

Jag leker med tanken att ge mig av till "någon annanstans". Eftersom vi har ett gäng hästar så kan tyvärr inte "någon annanstans" bli Island...
Vi bor nu utanför Lund. Här är fullt med massa stora bruna, men inte lika mycket aktivitet för islandshästar. Jag har rätt bra koll på resten av Skåne, men ni som bor i andra delar av Sverige- hur är det med islandshästaktiviteterna där?
Det är mitt första krav- mycket tävlingar, bra bana, många tränare och mycket gemenskap inom islandshästvärlden.
Sedan efter det kan jag börja leta jobb och sånt oviktigt ;)
Allra helst ska det ju vara nära kommunikationer med både flyg och tåg, gården ska vara lagom stor, lagom dyr och ha ett fint ridhus, inte för långt att pendla till jobbet, inte för kallt men inte för blött.... ja, helt omöjligt alltså.
Men, kontentan: Ni som är islandsfolk, var bor ni? Hur trivs ni? Hur är islandshästeriet där ni bor?

Hoppas den ligger rätt, jag vill ju inte ha svar av någon med annan hästinriktning :)

Håller till ovanför Göteborgstrakten precis köpt gård i Trollhättan, har 2-3 ridhus på 10 min köravstånd.
Ovalbanor finns det gott om, de flesta tävlingar går på Säve, däribland annat 'min' förening, där även jag sitter som tävlingsansvarig mestadels har sina tävlingar för det är ett stort bra enkelt ställe att ta sig till, sen börjar banan bli ganska bra.
När tävlingssäsongen är igång är det tävlingar princip varje helg. Finns alltid gott om kurser hos olika tränare, läser nästan dagligen på fb om kurser o träningstider, min favorittränare har jag på en timmes avstånd.
Där jag bor finns flertalet islandshäst ställen och ser nästan bara islandshästar runt omkring. Så häromkring upplever jag som Islandshästvärlden som ganska stor,
Finns väl ett 10 tal olika klubbar att välja mellan där flera är aktiva med tävlingar mm.
Sen är det inte långt till Göteborg :P

Ja, händer det här så händer det nog där! Söder-väster om sthlm...
Känns lagom långt bort!
Men det är väldigt intressant att höra hur alla har det i sina regioner! Jag trodde jag bodde i hästmeckat, men det känns inte som det är sån där jättegemenskap och aktivitet här. Då måste man nog upp mot antingen helsingborg eller Kristianstad...
Den regionen dog nog lite med Naggur?

@Muninn Strömsholmstrakten är stor, Sala, Fagersta, Hallstahammar, Kolbäck, Västerås, Eskilstuna, Enköping mm ligger alla på 1 timmes bilväg från Strömsholm.

Mellan Sala och Enköping finns det bana, i Strömsholm finns det bana och sedan finns det även i Eskilstuna. På alla dessa banorna brukar det anordnas tävlingar.

Sedan är det även nära till Stockholm, från Västerås är det vara drygt 10 mil och där finns det också mycket. Norrköping är 12 mil bort, Uppsala ca 7 mil mm

Jag upplever att man har nära till det mesta från denna region! Nära till Arlanda med och i Västerås har vi även egen mindre flygplats med en del utrikesflyg.

Det som det däremot är ont om är gårdar för hyfsade priser just utanför Västerås men är man beredd på att bo lite norröver som tex i Sala området samt Skinnskatteberg, Fagersta, Surahammar mm så kan man göra kap!

@Silkisif Ja, jag var ändå inte särskilt engagerad i Naggur men jag får en känsla av att det blivit lite dött här i allmänhet. Men mycket har ju tyvärr att göra med att ingen orkar dra ihop grejer eller agera funktionärer! Jag har tagit tag i att dra hit tränare och det blev Gandur väldigt glada för :) Tänker göra slag i saken och vara funktionär så fort jag kan också. Bra sätt att träffa folk med!

@ainasoja Ja, alltså, hur mycket trevligt jag än hör om andra regioner så känns faktiskt den där stora regionen "kring strömsholm" ha det en bortskäms skåning vill ha, plus lite till. Tycker inte gårdspriserna är så hemska heller, men jag är ju van vid att man säljer en avstyckad gård med en större trädgård som hästgård för mellan 5 och 10 miljoner... Skåne är hutlöst (och sämre betalt för mig inom landstinget här, dålig kombo).

Finns det inga djursjukhus i norrland? Jag hade kunnat tänka mig att investera i en bra overall och överleva även vintrarna i Östersunds-området :P Men djursjukhus alltså.... och är där inte väldigt knottigt för islandsimporterna?

@ainasoja Ja, alltså, hur mycket trevligt jag än hör om andra regioner så känns faktiskt den där stora regionen "kring strömsholm" ha det en bortskäms skåning vill ha, plus lite till. Tycker inte gårdspriserna är så hemska heller, men jag är ju van vid att man säljer en avstyckad gård med en större trädgård som hästgård för mellan 5 och 10 miljoner... Skåne är hutlöst (och sämre betalt för mig inom landstinget här, dålig kombo).

Finns det inga djursjukhus i norrland? Jag hade kunnat tänka mig att investera i en bra overall och överleva även vintrarna i Östersunds-området :P Men djursjukhus alltså.... och är där inte väldigt knottigt för islandsimporterna?

Jo det ska finnas, Norrland är stort :angel:

Du har gått på myten om att det är mycket knott och mygg i Norrland. Vi har två sommarställen i Tornedalen och det är bara 2 mil mellan dom, ena stället klarar jag inte av att vara på pga att det är så mycket mygg medans det knappt exiterar sådana på det andra stället.

Är du öppen för Norrland så finns även Höga Kusten trakten, Umeå, Luleå, Skellefteå och Piteå. Har för mig att det finns djursjkuhus i Umeå iallafall men vet ingenting om hur det är med banor mm på dom orterna.

Jo det ska finnas, Norrland är stort :angel:

Du har gått på myten om att det är mycket knott och mygg i Norrland. Vi har två sommarställen i Tornedalen och det är bara 2 mil mellan dom, ena stället klarar jag inte av att vara på pga att det är så mycket mygg medans det knappt exiterar sådana på det andra stället.

Är du öppen för Norrland så finns även Höga Kusten trakten, Umeå, Luleå, Skellefteå och Piteå. Har för mig att det finns djursjkuhus i Umeå iallafall men vet ingenting om hur det är med banor mm på dom orterna.
Du pratar med en skåning, allt ovanför Stockholm är Norrland för mig :angel: Jag har dock fått förm ig att när det gäller islandshästeri så är det Wången-trakten som gäller... Äh, nog bäst att jag bosätter mig lite närmre civilisationen ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka