Vår shettis är snorig och har hosta

T

T_P

Hej! Till att börja med vill jag säg hej till alla eftersom jag är ny här samt tillägga att jag inte är speciellt erfaren när det gäller hästar, vi är inne på vårt första år som hästägare :)
Hur som helst. Vi har ett shettissto på 13 år och igår märkte jag att hon har börjat få lite snor rinnande ur ena näsborren (heter det så på hästar?), lite vitt/gult och ganska tjockt. Idag hörde jag också att hon hostade ett par gånger, inte mycket men ändå. Jag har inte kollat tempen på henne. Hon är dock pigg som vanligt, äter och dricker bra och hennes avföring ser ut och luktar som vanligt.

Någon som har någon idé om vad det kan vara? Har ni några tips om vad jag ska göra för henne?
Hon går tillsammans med 3 andra hästar (inga symptom på dom), dom går på lösdrift med fri tillgång på hö och vatten och har gjort så hela vintern. Något speciellt jag ska kolla efter? Ska jag ringa vetrinär direkt eller vänta några dagar för att se hur det utvecklar sig?

Tack på förhand!

T_P

Sv: Vår shettis är snorig och har hosta

Jag tror att det är en vanlig förkylning. Men ta tempen varje dag vid samma tidpunkt för säkerhets skull. Har hon normal temp är det nog ingen fara, jag menar alla kan väl bli förkylda? :) Men får hon feber och har det i mer än ca 2 dagar så tycker jag att du ska ringa vet!

Sv: Vår shettis är snorig och har hosta

Det låter som om er shettis fått en "vanlig" förkylning. Precis som hos oss människor brukar det starta med en virusinfektion och eventuellt övergå i en bakteriell infektion. Virus brukar man förknippa med rinnande, klart snor medan bakterier ger purulent näsflöde, dvs tjockare, gulare, grönare.

På din beskrivning låter det lite grann som bakterier, men "snor-diagnostiken" är förstås inte så exakt.

Vissa saker i din berättelse skulle kunna tolkas som om er lilla häst drabbats av något allvarligare. Dels är ingen annan häst i stallet drabbad - förkylningar brukar vara smittsamma, dels rinner det tydligen bara ur den ena näsborren? Enkelsidigt näsflöde kan tyda på en infektiös process i den sidans näshåla (näshålan är ju delad i två en ganska lång bit i hästnosen innan de båda halvorna förenas i en håla strax före svalget). Skulle så vara fallet kan det handla om en sk "främmande kropp" - t ex agn, en svampinfektion, problem med en tand i överkäken (infektion med böldbildning i en tandrot (rotspetsabscess) kan bryta igenom gomtaket och dräneras via nosen) och i ovanliga fall tumör. I de sistnämnda fallen brukar näsflödet även vara blodtillblandat och tillstånden brukar inte vara förknippade med hosta.

Eftersom hästen mår bra och - vad jag kan förstå - äter som den ska tycker jag att du kan avvakta. Ta tempen och var uppmärksam på allmäntillståndet. Prata med de andra hästägarna i stallet - kanske är de oroliga för att det ska vara något smittsamt (kvarka diskuteras ju ofta så fort en droppe snor kan anas) och vill att du kontaktar veterinär direkt (vilket ju iofs inte hjälper om det ändå är någon av de mer smittsamma luftvägsinfektionerna - då har alla hästar i stallet redan exponerats för smitta).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 256
Senast: Nikan
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 415
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama