Var rider ni?

Var har du möjligheter att rida normalt sett?

• Antal omröstningsdeltagare
    48
  • Omröstning stängd .

Lobelia

Trådstartare
Vi har alla olika möjligheter och åsikter om var vi vill rida och för den delen kan rida. Hur har du det? Observera att det går att välja mer än ett alternativ.

Sv: Var rider ni?

Efter flytt till ett nytt stall har jag inte längre tillgång till paddock, men jättefin ridterräng. Här finns både skog och anlagda ridvägar. Så det känns jättebra.
Paddock är bra men tråkigt tycker både jag och hästen! Vi får träna ute istället. :)

Jag tolkar det som att jag skall ha någon form av tillgång till och inte att jag använder.
Jag har tillgång till massor av ridhus i grannskapet, men jag använder dem inte.

Jag måste komma underfund med om gärden, grusvägar, skogsvägar med gräs i mitten, skogen, å-kanter hör till begreppet "hyfsad" eller "bra ridterräng" innan jag svarar...
Visst vore det skönt med ridhus och/eller paddock - men hu så t r å k i g t för både mig och häst! :crazy:

Jag har grusväg, fält och skog... Svarade bra, men "honung" har det mycket bättre så jag borde nog svarat hyfsad istället.

Kan åka till ridhus och ridbana men det blir mycket sällan. Om det blir, så blir det för själva träningen med tränare.

Varför är det nästan alltid så att om det finns ridbana/ridhus eller liknande finns det närstan aldrig bra ridvägar att trava och galoppera på? det finns så klart undantag med men oftast får man nästan välja tycker jag vilket som är viktigast...

Jag hade själv svårt att svar på den frågan, borde kanske aft ett alternativ till, mina ridvägar är säker helt okej för att vara stockholm, men jag saknar vägar som är plana. Mina är egentligen jättefina skogsvägar, mjuka grusvägar och gott om klättring. Det jag saknar är en trevlig väg utan alltför mycket nivåskillnader där man kan låtta hästen rulla på i tölt eller trav, eftersom jag vill skona hästens ben så vill jag inte rida fortare si skritt i nerförsbacke, även om det lutar måttligt. Nu spelar det inte så stor roll, hästen ska snart flytta :banana:.

MoonFlight skrev:
Varför är det nästan alltid så att om det finns ridbana/ridhus eller liknande finns det närstan aldrig bra ridvägar att trava och galoppera på? det finns så klart undantag med men oftast får man nästan välja tycker jag vilket som är viktigast...

Hej
Kanske därför ridhuset/banan byggdes. För att förbättra träningsmöjligheterna.

kotte

Lobelia skrev:
Vi har alla olika möjligheter och åsikter om var vi vill rida och för den delen kan rida. Hur har du det? Observera att det går att välja mer än ett alternativ.

Var jag rider beror på hästens utbildning, vädret och tiden. På stallbacken har egen roundpen på 15 m i diameter med belysning och där longerar jag både löst och i lina samt rider in unghästarna. Jag använder den också vid samlingsarbete på volt och tömkörning/dubbellongering och horsemanshipträning. Sedan har jag en naturlig självdrenerad och gräsbevuxen grusblandad markbit som vi gjort en "ovalbana" på. Från början tänkte vi belägga den men jag ångrade mig och istället har jag en svagt kuperad 8 m bred naturstig med fulla ovalbanemått. Den är suverän vid nästa steg i unghästinridningen.

Inuti ovalbanan ginns två stora hagar varav en är en ganska jämn paddock. Mitt emellan de stora hagarna finns en liten hage som distans mellan de stora eller som sjukhage. Längs ena långsidan och båda kortsidorna finns hagar med hästar och längs ena långsidan skogen. Det blir miljöträning att rida i ovalbanan. Ovalbanan och innerhagarna tjänar också som beteshagar. Jag har föredragit att behålla banan som en naturstig. Det gör att det sliter mindre på hästarna att rida där och de undviker det statiska belasningen som ett jämnt, slätt underlag ger.

Så fort jag kan vill jag rida ut med hästarna och då vidtar trafikvänjning på småvägarna i sällskap med minst en äldre trafiksäker häst. Det är först promenader och senare ridning. Vi måste nämligen rida 1,5 km på en mindre väg för att komma till de verkligt bra ridvägarna uppe på Ryssberget och då måste hästarna fungera i trafiken. Där kan man rida långa sträckor, klättra, träna gångarter, öppna, sluta, undertramp med mera på skogsvägar och stigar. Ryssberget är Europas största sammanhängande bokskog och det är enormt fint där. Dock ingen belysning så mina hästar får vänja sig vid pannlampa och reflexer under vinterhalvåret. Den mesta träningen gör jag vid uteritter och endast sällan tränar jag på bana eller i paddock.

Jag skulle gärna önskat ett eget stort ridhus blöta, slaskiga, kalla och hala dagar samt snöklampdagar. Tycker inte det är så roligt att ta fram transporten och fara till närmsta ridhus även om det bara är 15 min med bil och särskilt inte om det är halt. Men jag är glad över att ha Ryssberget med alla vägar att rida på och inser att jag får vara tacksam över det jag har!

Anette

Jag har svarat enligt vad vi har om någon vecka. Ridhus och ridbana byggs för fullt just nu. Tror ev ridbanan är ridbar till helgen redan...

Än så länge rider jag bara på de utmärkta ridvägarna - dessutom har vi en stor avlång belyst stallplan som är fullt tillräckligt stor att rida på! Men då får man se upp lite på höns, vovvar och katter så det kräver en hyfsat lydig häst som är någorlunda mentalt stabil (hönsen rör sig ju...). :D

Äsch, då fattade jag fel! Jag svarade vad jag använde. Vi har jättebra ridterräng här men, det tar ett tag att skritta dit (asfalt) så det blir mest lediga dagar man rider där. Närmast är ridterrängen inte lika bra. Sen har jag faktiskt tillgång till ridhus, belyst ridbana och obelyst ridbana. Fast använder inte det precis. Kunde inte rösta igen nu när jag redan röstat.

Inom några km omkrets har vi allt, men vi rider ute eller på grannens obelysta bana som är närmast. Man är ju lite slö också.... ;)

Jag har en paddock med belysning, en travbana som granngårdarna (2 travstall) tränar på som vi har fri tillgång till på kvällar och helger (utan belysning). ganska bra terräng, men har itne riktigt kommit underfund med vart man sak rida än.. skulle va kul å sticka ut i skogen med hästen på "utflykt" men det jag ahr sett hittils är alldeles för stenigt, + att jag inte riktigt litar på hästarna jag rider nu..

Kanonbra terräng "direkt utanför stallet". Dessutom har vi bara ca 15 min ridväg till perfekta sandhedar för roliga galopper.

Belyst ridvolt med en diameter på ca 20 m i anslutning till stallet.

Möjlighet till att använda kompisens belysta ridbana, ca 10 min ridväg ifrån stallet.

Som medlem i Håkmarks ridsektion Norrsken har man tillgång till ovalbana med belysning året om. Detta bara ca 10 min ridväg ifrån stallet.

Köper man anläggningskort på Hippologum kan man använda deras anläggning, ridhus tillfixade ridvägar o.dyl. Till Hippo har vi bara ca 10 min bilväg eller en ridtur genom skogshedarna om man nu föredrar det.

Kort och gott - vi är rätt så nöjda!

:bump:Helen:bump:

Jag tycker personligen att ridterrängen är viktigast :) Jag har inte egen häst just nu men när jag hade red jag mest ut i terrängen :d . Tränade backklättring, travade/galopperade långa sträckor, lullade runt i skogen osv. Jaq skulle aldrig palla att rida i ridhus/padock varje dag eller flera dagar/vecka. Jag skulle bli lika körd i huvudet som en gammal uttråkad ridskole pålle.
Jag anser att man kan träna väldigt mkt ute i terrängen, men tycker också att vissa saker kan vara svåra att träna när man rider ut så visst rider även jag i padock/ridhus men inte mer än 1- 3ggr/vecka, lite beroende på årstid,tävlingsplanering osv.

:bump:

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
222
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 572
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
886
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama