Sv: Var rider ni?
Lobelia skrev:
Vi har alla olika möjligheter och åsikter om var vi vill rida och för den delen kan rida. Hur har du det? Observera att det går att välja mer än ett alternativ.
Var jag rider beror på hästens utbildning, vädret och tiden. På stallbacken har egen roundpen på 15 m i diameter med belysning och där longerar jag både löst och i lina samt rider in unghästarna. Jag använder den också vid samlingsarbete på volt och tömkörning/dubbellongering och horsemanshipträning. Sedan har jag en naturlig självdrenerad och gräsbevuxen grusblandad markbit som vi gjort en "ovalbana" på. Från början tänkte vi belägga den men jag ångrade mig och istället har jag en svagt kuperad 8 m bred naturstig med fulla ovalbanemått. Den är suverän vid nästa steg i unghästinridningen.
Inuti ovalbanan ginns två stora hagar varav en är en ganska jämn paddock. Mitt emellan de stora hagarna finns en liten hage som distans mellan de stora eller som sjukhage. Längs ena långsidan och båda kortsidorna finns hagar med hästar och längs ena långsidan skogen. Det blir miljöträning att rida i ovalbanan. Ovalbanan och innerhagarna tjänar också som beteshagar. Jag har föredragit att behålla banan som en naturstig. Det gör att det sliter mindre på hästarna att rida där och de undviker det statiska belasningen som ett jämnt, slätt underlag ger.
Så fort jag kan vill jag rida ut med hästarna och då vidtar trafikvänjning på småvägarna i sällskap med minst en äldre trafiksäker häst. Det är först promenader och senare ridning. Vi måste nämligen rida 1,5 km på en mindre väg för att komma till de verkligt bra ridvägarna uppe på Ryssberget och då måste hästarna fungera i trafiken. Där kan man rida långa sträckor, klättra, träna gångarter, öppna, sluta, undertramp med mera på skogsvägar och stigar. Ryssberget är Europas största sammanhängande bokskog och det är enormt fint där. Dock ingen belysning så mina hästar får vänja sig vid pannlampa och reflexer under vinterhalvåret. Den mesta träningen gör jag vid uteritter och endast sällan tränar jag på bana eller i paddock.
Jag skulle gärna önskat ett eget stort ridhus blöta, slaskiga, kalla och hala dagar samt snöklampdagar. Tycker inte det är så roligt att ta fram transporten och fara till närmsta ridhus även om det bara är 15 min med bil och särskilt inte om det är halt. Men jag är glad över att ha Ryssberget med alla vägar att rida på och inser att jag får vara tacksam över det jag har!
Anette