Vänta lite till eller åka till klinik

Shaggy

Trådstartare
Min häst har skadat sig och jag har skrivit om det tidigare i en tråd i början på januari. För att göra en sammanfattning
30/12 Hästen ställs av på ca1 veckas vila eftersom hon tappat motivationen. Tanken är att motivationen ska komma tillbaka och eventuell liten skada ska ha chans att läka ut.
4/1 Hästen släpps i ridhuset för att få chans att springa av sig om den vill. Hon springer som en dåre och jag är livrädd för hennes skull.
5/1 Gallig kotsenskidan hf ren i vf ej halt, ej varm, ej öm.
6/1 ren i båda benen idioten rider :crazy:
7/1 samma som 5/1
Vila
17/1 Igångsättning pigg, possitiv och glad
19/1 Efter ridning varm i kotan hf ej halt.
23/1 Klinik besök. Ej halt på böjprov. Sparar hf lite lite men inte halt. Vet tror senan är överansträngd han vill inte ultraljuda eftersom han anser att det är totalt onödigt. Får metacam i 5 dagar och orudisgel att smörja 7 dagar på kotsenskidan. 14dagars vila.
6/2 Inte bra i benet vet säger avvakta lite till det kan ta tid sådant här. Börjar linda med Back on track.
2/3 Fortfarande inte bra (lindar fortfarande) dock tror jag det långsamt blivit bättre. Hon är inte lika gallig hf på morgonen längre men om jag går ut och går med henne så hör jag (om hon går på is) efter ca 500 m att hon sparar hf lite. Broddarna hugger inte lika snabbt på hf som vf utan glider lite först. Syns inte utan hörs bara. Ibland är hon mer gallig dagen efter en sådan här promenad.
8/3 VET?
Frågan är alltså ska jag avvakta längre eller ska jag åka in igen. Jag tycker på något sätt att jag är lite övernojig men samtidigt så tycker jag att det enda rätta är att åka. Jag vågar ju inte göra något med henne alls nu. Jag kan tyvärr inte diskutera med vet ännu eftersom han har semester denna vecka. Tid på klinik är bokad men frågan är ska jag avboka eller ska jag åka?

Sv: Vänta lite till eller åka till klinik

Jag skulle ha skrittat den o provtravat. tycker att man känner på en gång om det ngt fel. Om det skulle vara så hade jag åkt.
Om den inte har varit halt så skulle jag göra en vettig igångsättning

Hästen är inte halt (och har inte varit det på hela tiden) men vid minsta belastning så blir hon galligare och gallan blir hårdare.
Hon känns precis som vanligt att rida, har försökt skritta igång henne och travade då några steg också. Resultat mer gallig hf och sparar hf något i skritten.

Om den inte går ner vid ridning o dessutom hård, skulle jag åka till en annan Vet.

Sorry otydligt skrivet.
Gallan går ner vid ridning men är värre dagen efter. Jag vet egentligen inte om gallan är hård (vet inte hur en hård galla är jämfört med en vanlig) den är hårdare än den på vf.
Den vet jag åker till litar jag på och han är känd för att vara bra.

Jag skulle ha ridit lite "som vanligt" fram till kliniktiden. Förutsatt att hästen är ohalt givetvis. Slå ett par plåtar och ev ultraljuda om ni inte hittar något annat. Du känner om gallan är hård. Då är den mer suddgummiaktig. En "vanlig" mjuk galla kan du lätt trycka ihop, mer som en vattenfylld ballong.

Lycka till.

Men jag kan väl inte rida en häst som jag vet blir sämre i sitt ben av ridning :confused:. Hon blir ju tom sämre av 500-600 m promenad.
Mitt problem är alltså inte om jag ska rida eller inte utan om jag ska åka till klinik och ev ultraljuda eller om jag ska vänta på att det läker själv.

Det kan vara Kotsenskideinflammation.
Då behöver den sprutas.
Läste just om detta o dess konvalescent.
Åk till Vet. på den tiden som du har fått.
Lycka till!

Vet pratade om det före förra besöket men han trodde inte att det var det som var problemet sedan.
Kan du referara lite info om problemet?

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 070
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka