Van vid stödet...

O

overtyre

Är inte helt säker på att tråden platsar in här.
Nåväl. Det jag undrar över är vad som händer om hästen vänjer sig vid stödet av lindor. D.v.s, lindar man så hör man 'alltid' att hästen kan vänja vid stödet om man lindar för ofta. Men vad händer då? Snubblar den, vrickar den lättare benen? :confused:
Borde det inte vara samma sak med benskydd? Och hur kan hästen vänja sig vid stödet?

Tacksam om någon skulle vilja ta sig tid att svara på någon eller några av alla min förvirrade frågor!

Sv: Van vid stödet...

Va?! :eek: :o
Så det stämmer alltså inte. Det har jag t.o.m 'lärt' mig på ridskolan! :smirk: :mad:

Jag tror faktiskt att hästar kan vänja sig vid stödet. En klämma om näsan är väl kanske inte riktigt samma sak...
Jag menar, om man lindar sig själv så vänjer man sig vid stödet, iaf så länge man har det. Om man alltid har det stödet när man tränar så blir man ju lite förvirrad när man inte har det.
Samma sak tror jag det är med hästar, de är vana att anstränga sig på ett visst sätt och ha ett visst stöd och utan det kanske hästen tar ut stegen/rör sig på samma sätt, men då kanske den lättare vrickar sig.
Nu menar jag om hästen alltid lindas när man rider den, inte sporadiskt. Även heltäckande benskydd som går ned över kotorna borde ha samma funktion, men jag är inte säker.

Detta är dock mina egna reflektioner, men varför lindar man då om inte för att få mer stöd och stabilitet? (Finns även andra orsaker, såklart)

Det har jag också lärt, men jag är väldigt tveksam.. Nu lindar inte jag min häst varje gång jag rider, utan då vi vill vara extra fina på t.ex. träning. Men OM jag nu lindade varje gång jag rider så är det ju 1 timme av dygnets 24 och hästen går då utan lindor i 23 timmar om dygnet. Den lilla timmen med lindor borde ju knappast kunna göra någon skillnad.. Eller? :confused:

Nu vill jag bara dela med mig av mina kunskaper... När jag har sagt detta tidigare i olika sammanhang här på Buke så får jag en utskällning varje gång...
Men.. Stallbandage kan hjälpa till som stöd vid skada men det är framför allt värmen från padden som gör jobbet till stor del.
På travare har man gjort test på rullband hur stor belastning det är på ett ben i ett steg under snabbjobbstempo.. Belastning var nästan 2 ton. Att en linda ska kunna ge stöd för det trycket är obefintligt. Hästarnas senor, djupa och ytliga ligger i varandra och är hårt spända där de inte sitter ihop. Där x-bandet håller allt på plats genom kotsenskidan sitter allt berghårt.
Jag lindar själv för fåfängans skull och för att jag tydligen inte har något annat för mig än att tvätta skitiga lindor.. :smirk:

Vill ni ej ifrågasätta/lyssna på vad jag dela med mig, var då snälla och fäll inga tråkiga kommentarer eller spydigheter, jag är en av de få som gör sånt jämte andra. :smirk:

Mvh från Mig!

Chili skrev:
J
Detta är dock mina egna reflektioner, men varför lindar man då om inte för att få mer stöd och stabilitet? (Finns även andra orsaker, såklart)

dels för att lindorna skyddar mot slag/strykningar

men mest för att folk är fåfänga. :smirk:

Trevligt bemötande! Det finns hopp om Buke!! :banana:

Det som Peach säger,,, det är ju ganska självklart egentligen,, de går ju ute i hagen och lallar och då kan ju vad som helst hända så om de är lindade 1 av 24 timmar så gör det nog varken till eller från egentligen.. Varför tänker jag aldrig så logiskt?? Tänker bara fakta... :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej!😊 Jag hade viljat köpa en sådan här gjord som finns på bilden jag har lagt till. Men jag undrar vilken storlek som jag borde välja…...
Svar
14
· Visningar
1 161
Senast: VincentM
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 299
Senast: Praefatio
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar