Valp som gott kan lägga på sig lite, Vad rekomenderar ni?

sommarvind

Trådstartare
Har en taxvalp på 12 veckor som gott kan lägga på sig en del i hull. Hon äter i dagsläget Royal Canin Mini Junior och jag tycker att hon är i tunnaste laget och skulle gott kunna lägga på sig ytterligare. Hon väger 4,7 kg och äter 3 dl om dagen uppdelat på 4 måltider.

Vad skall jag öka med? Mer torrfoder eller skall jag tillsätta nåt annat? Kolhydrater?

Minns att jag tillsatte kokt potatis till min rottishanekorsning när han behövde lägga på sig lite, det fungerade bra men det var några år sedan så nu kanske de finns nåt som rekomenderas bättre?


Sedan vet ja inte ur potatis är mot en valpmage?

Har gått i tankarna på majsvälling med men som sagt har ni några tips så ös gärna in med dom;)

Vi har bara haft henne i snart 2 veckor och uppfödaren hade inte avmaskat henne en enda gång:( så hon är avmaskad en gång hittils (förra onsdagen) Så ja vet inte om hon kanske fortfarande kanske har mask som ligger och stör. Hon skall avmaskas igen en vecka efter sin nästa vacc.

Jag har använt Banminth
 
Sv: Valp som gott kan lägga på sig lite, Vad rekomenderar ni?

Börja med att öka torrfodermängden! 1dl per mål kan vara en bra början, dvs 4 dl om dagen.

Om man ska tillsätta någonting utifrån är inte kolhydrater att föredra, då ska man välja animaliskt fett och protein. Ister, vom etc.

Tänk på att valpar ska hållas slanka, och inte vara tjockare än att man kan känna revbenen om man för handen över dom :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Har en taxvalp på 13 veckor som inte gått upp något alls i vikt under två veckor. Är det vanligt? Hon är pigg och glad , äter...
Svar
5
· Visningar
1 148
Senast: eldkyss
·
Hundhälsa Vår 11 veckorsvalp har vi haft i en vecka nu. Hon började i torsdags att ha diarré och bajsar färre gånger än vanligt...
Svar
6
· Visningar
7 872
Senast: eldkyss
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 968
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp