Valp som ej vill komma (långt).

Q

Quadrophenia

Hej!
Lite tips och råd uppskattas i hur jag ska få min 15veckors tik att komma till mig.
Vi bor på en hästgård och har nyligen skaffat oss en valp. Tiken är nu 15 veckor och vi har haft henne lös på gården sen dag 1 när hon kom hem till oss, vilket gör att hon är väldigt trygg på gården.
I Memea Mohlins bok "Inkallning" står det att om valpen inte kommer när du kallar på den, spring fram och nyp den i nacken så att den förstår att den gör fel, byt sen tonfall, bli glad och kvittrig och spring i från valpen så att den tycker att du är rolig igen.
Detta provade jag på min valp men se det funkade inte alls. Efter att ha provat detta så går/springer hon undan för mig. Går jag fram emot henne så skuttar hon undan (och jag hinner inte ifatt hon är snabb!!) och vägrar komma intill mig.
Tiken har inte heller varit speciellt intresserad av mat/godis så det har inte heller funkat så bra. Nu har jag dock hittat ett godis som hon verkligen gillar. Och hon har fungerat jättebra sista dagarna. Självklart varierar jag mig med bus/lek osv.

Men nu ikväll hade jag en kompis på besök och skulle visa henne stallet. Då var de andra som bor på gården där också och de har en rottistik på 1 år, deras hund och min hund älskar varandra och leker jättebra. Dock är min hund väldigt förtjust i hennes husse och hon kommer alltid till honom och han har inga problem att ta henne eller få henne intill sig. När de skulle gå hem från stallet smet min hund med och vägrade komma, hon lyssnade inte på mig alls, satte sig demonstrativt med ryggen emot. Tills han kallade och då kommer hon skuttande fram till honom.
Detta tycker jag är jättejobbigt, känns inte så kul att min hund hellre är med honom än med mig.
Vad ska jag göra? Undvika att gå ner till stallet när de är där och se till att befästa min position som ledare (på vilket sätt)?
Kan tillägga att när vi inte är på gården utan går upp i skogen bakom huset så är hon jätteduktig och följer mig hela tiden.
Har dock inte varit med om störningar där så där vet jag inte hur hon skulle bete sig.

Som jag skrev i början, alla tips/råd mottages tacksamt!

/Q
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valp som ej vill komma (långt).

Bli ledare!!
Jag rekommenderar att titta på "Mannen som pratar med hundar" på TV4+ på måndagskvällar för att lära sej hur man blir ledare för sin hund.
Men några enkla saker är att alltid vara den som går först ut genom dörren, eller in genom dörren igen, att hunden inte får gå före dej när ni är ute och går, att du bestämmer över hur hunden ska bete sej osv.
Att hunden lyder grannen bättre är inte för att hon älskar honom så mycket mer än vad hon älskar dej, utan han är ledaren av er människor och ropar han är det hans lag som gäller. Hon tror nog bara att du är en i flocken, men inte flockledare.

Alltid godis i fickan med valpar säger jag! Alltid!! Vissa säger att det är mutning, men jag säger att det är postitivt inlärande. De vet att när jag ropar på dem och de kommer får de godis. Jag hade aldrig bestraffat en hund för att den inte kommer och jag hade heller aldrig jagat den tills den kommer (trots att Ceasar Millian gör så). När hunden kommer får den belöning!
Jag har mången gång gått in i huset, satt mej framför TV:n och tillslut kommer hunden och gnäller utanför ytterdörren. Hunden lär sej snabbt att man kommer så fort matte ropar annars blir man lämnad utanför.
Jag gör samma sak med hästarna och jag har aldrig problem att dem kommer heller när det är intagning. Är man ny på gården så får man ett par chanser på sej, men inte annars. Nykomlingarna blir lockade med lite foder (det kan fölen också bli i början när de nyss blivit avvanda), kommer de inte då blir de lämnade ute under natten. Jag gör ett nytt försök på morgonen och då brukar 999 av 1000 hästar komma travande fram till grinden.
Det funkar ypperligt på hundarna också....och som tur är kunde jag träna sådant medans jag bodde på landet. ;)
 
Sv: Valp som ej vill komma (långt).

Nu är jag tråkig och påpekar att det är koppeltvång från 1 mars till augusti ( 20:e ? ) så du får nog träna din valp i långlina eller koppel ett tag... För att hunden ska få gå lös behöver du ha samma kontroll på den som om den vore kopplad och det har man ju inte med en liten valp som ska läras inkallning.
Min valp upptäckte småfåglar i trädgården när han var en 14-15 veckor och blev totalt okontaktbar, så risken finns ju alltid, det behöver inte vara rådjur de springer efter...

Mitt bästa tips är annars att göra ett högt ljud ( jag brukar smälla till vår soptunna om jag är i närheten :angel: ) och ropa på valpen en gång till. Sen vänder jag ryggen till och går iväg med bestämda steg. För oss funkar det varje gång.

Ett annat tips - när de får vara lösa - är att promenera på ett fält eller dylikt och låta hunden gå fritt omkring dig. Så fort hunden inte har koll på dig byter du håll, typ 90 grader, och går vidare i den riktningen tills hunden ser att du är på väg bort och självmant kommer till dig. Då blir det godis eller pusskalas.Ev kan du behöva säga valpens namn första gångerna. Sen knallar ni vidare och du byter håll varje gång hunden tittar bort. Din vovve kommer att inse att den har en väldigt förvirrad matte som måste ses efter så hon inte villar bort sig! :D ( Lätt förmänskligat förstås ;) ) Det blir en jätterolig lek som hunden förhoppningsvis uppskattar och vill leka mer av.

Sen är det ju samma princip som med klickerträning, godiset tränas bort vartefter, byts till att du är belöningen i stället. Nu har jag sällan godis med mig ut till min 6-månaders. Bara ibland så att han inte riktigt ska veta - man kan ju få gott om man kommer...
 
Sv: Valp som ej vill komma (långt).

jag hade då inte heller velat komma till någon som helt plötsligt började nypa mig... :(. vad är det för ras på jycken?
 
Sv: Valp som ej vill komma (långt).

Jag fick också "nyp" instruktioner på en kurs.
Dock inte vid inkallning utan jag skulle nypa henne i rumpan när hon gick iväg i kopplet och inte fokuserade på mej.

Kan säja att det resulterade i att hon ville ännu längre bort från mej så att jag inte skulle nå att nypa (hundar är inte dumma)!

Kan tillägga att vi har inte stretproblemet längre , jag löste det på mitt sätt.
 
Sv: Valp som ej vill komma (långt).

Hade lite samma problem med min valp för många år sedan... hon kom bara när hon inte kände till omgivningen, dvs var hon "hemma kring" stannade hon glatt kvar medan hon på okända ställen lärde sig att snabbt hålla koll på matte eftersom hon plötsligt försvann och man blev alldeles ensam...
Fick tips om att jag skulle göra det "obehagligt"/ptäckt för henne när hon var själv (typ kasta en boll på henne när hon inte såg, skrämma med ljud etc...) Tyvärr funkade det inget bra i omgivningen men jag fick ändå ordning på hunden med tiden och nu kan hon vara lös för det mesta...
 
Sv: Valp som ej vill komma (långt).

Jag fick också "nyp" instruktioner på en kurs.
Dock inte vid inkallning utan jag skulle nypa henne i rumpan när hon gick iväg i kopplet och inte fokuserade på mej.
Det är annorlunda tycker jag. Då kallar du på upmärksamhet och att hunden ska fokusera på dej och ingenting annat.
Det är inte samma sak som att den ska nypas när den inte kommer på inkallning.
 
Sv: Valp som ej vill komma (långt).

Vad är det för ras? Det kan ha stor betydelse för hur man ska träna nämligen...

//E
 
Sv: Valp som ej vill komma (långt).

Funkade inte på min... däremot på andra hundar på kursen.
Uppmärksamheten kan man få på många sätt.

Det är därför det är viktigt med individanpassad träning!
 
Sv: Valp som ej vill komma (långt).

Men jag skrev ju faktiskt vidare att för att hunden ska få gå lös krävs.... ;)
Och, uppenbarligen har TS inte den kontrollen på hunden. Däremot vill hon ju jobba för att få den.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
917
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 509
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 069
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp