Valp med trög mage

chiara

Trådstartare
Älsa verkar trög i magen :( Hon bajsade i natt små hårda korvar, svarta som var torra. Likadant i morse. Hon sover mest och vill inte vara ute, gäspar hela tiden. Lunchmålet kl 11 åt hon bara lite lite av och sedan fortsatte hon sova. Om hon inte hade denna tröga avföring skulle jag gissa på överstimulerad med alla nya intryck och allt springande ut och in. Men eftersom jag inte kan gå långa promenader är det ju svårt att få igång magen på det sättet. Katrinplommonpure? Har ju bara haft henne i 2 dygn så jag blir lite ställd..:(

Sv: Valp med trög mage

Alltså nu gissar jag bara men kan hon vara uttorkad? Har hon druckit ordentligt? Jag uppfattar att det är en liten valp. Jag hade nog ringt närmaste djursjukhus och frågat om råd. Det är bra att ta tempen innan man ringer. En liten valp som är allmänpåverkad hade jag inte chansat med. Det kan vara alla nya intryck men det kan ju även vara något annat.

Alltså nu gissar jag bara men kan hon vara uttorkad? Har hon druckit ordentligt?

Jag är nog inne på samma bana som dig. Min egna hund (4-månaders valp) får lätt trög avföring om hon får för torrt foder. Så VÄL uppblött foder är det som gäller. Men misstänker man att valpen är ordentligt uttorkad så bör man nog ringa och checka med veterinären.

Tack för era svar!! Guld värda. Ringde dock vetrinärjouren innan ni skrivit och hon sa samma sak men att jag skulle vara ute länge länge för att verkligen se om hon kunde komma igång och bajsa så nu har hon fått ur sig en hel del och efter detta åt hon em-målet med god aptit! Så skönt. Hon har busat och lekt så nu är jag inte så orolig längre :) I mitt matschema jag fick med från uppfödaren står det att varje mål ska blötas upp med fil men inte hur mkt så risken är ju att jag trots alla goda intentioner råkat få det lite torrt :(

Förutom fil i maten ska valpen ha tillgång till vatten,se till så hon vet var vattnet är.

Kul att valpis mår bättre! Om du tycker att hon dricker dåligt kan jag tipsa om att blanda lite tonfisk och tonfiskspad (alltså tonfisk i vatten, inte i olja) i vattnet i en särskild vattenskål. Det brukar de flesta hundar slurpa i sig med förtjusning. Jag brukar bara hälla upp lite vatten och lägga ner några pyttesmå tonfiskbitar och några droppar spad i.

Och jag kan tipsa om att det finns ett sätt att se om de är uttorkade eller på väg att bli det. Man lyfter lite i nackskinnet (inte hårt så att det gör ont). Om allt är OK så går nackskinnet tillbaks snabbt igen. Om det går sakta tillbaks behöver de mer vätska. Och om det inte alls går tillbaks är det dags att ringa vetten, då är de uttorkade och kan behöva ha en spruta med vätska.

Man kan ge lite matolja om de är tröga i magen. Liten ras och liten valp räcker det med ett par droppar, större valpar/hundar lite mer. Upp till en tesked om det är stor hund kan man ge.

Om de är sjuka och inte vill dricka så kan man ge vatten med en plastspruta (utan nål givetvis) i mungipan.

Och jag kan tipsa om att det finns ett sätt att se om de är uttorkade eller på väg att bli det. Man lyfter lite i nackskinnet (inte hårt så att det gör ont). Om allt är OK så går nackskinnet tillbaks snabbt igen. Om det går sakta tillbaks behöver de mer vätska. Och om det inte alls går tillbaks är det dags att ringa vetten, då är de uttorkade och kan behöva ha en spruta med vätska.

Man kan ge lite matolja om de är tröga i magen. Liten ras och liten valp räcker det med ett par droppar, större valpar/hundar lite mer. Upp till en tesked om det är stor hund kan man ge.

Om de är sjuka och inte vill dricka så kan man ge vatten med en plastspruta (utan nål givetvis) i mungipan.

Kan man blanda matoljan direkt i maten eller är det bättre direkt i munnen? Ursäkta en ngt dum fråga men jag har inte haft hund på 8 år nu så det känns som jag har glömt det mesta :)

Kul att valpis mår bättre! Om du tycker att hon dricker dåligt kan jag tipsa om att blanda lite tonfisk och tonfiskspad (alltså tonfisk i vatten, inte i olja) i vattnet i en särskild vattenskål. Det brukar de flesta hundar slurpa i sig med förtjusning. Jag brukar bara hälla upp lite vatten och lägga ner några pyttesmå tonfiskbitar och några droppar spad i.

Perfekt! Ska testa det och se.

Men hon har druckit mer nu sedan igår kväll. Så skönt. Mailade uppfödaren också och kollade av hur mycket fil de gett valparna varje mål så jag har fått svar. Bajsat har hon också gjort både igår kväll, när vi var ute vid 5-tiden samt vid 7-tiden. Så det känns bra!

Fodret ska du blöta rejält. Jag hällde på vatten på morgonen, och ställde maten i kylen med lock. Då det var fodringsdags var maten som en gröt.

Tack! Ska göra så nu. Hon mår mycket bättre idag så det blir nog ordning på detta också :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 267
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 068
Hundhälsa Hej! Vill gärna ha lite input från erfarna hundmänniskor! Vi har en Beaglevalp som kom till oss när han var 11 veckor. Åt då 4ggr/dag...
Svar
7
· Visningar
7 344
Senast: Jennnnka
·
Kropp & Själ Jag har redan kontakt med läkare och har gjort flertalet prover de senaste månaderna utan något precist svar på vad som kan vara fel...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka