valp foder?

Sv: valp foder?

Jag gav Royal canine puppy till min som valp och idag ger jag honom Specific. Som någon skrev så låter jag inte priser avgöra utan kvaliten. Det får sen kosta vad det vill. Jag skulle aldrig ge ica eller coop foder till min då jag inte är nöjd med innehållet i dem.

20 :-/kg är väl inte det billigaste som finns??

Det har jag ingen aning om huruvida det är eller inte. Däremot står det i ursprungsinlägget att "det var det billigaste hon kunde hitta."

I min värld är det skillnad på meningen; "Jag har provat många foder, och ett av de billigare fungerade bäst..."

och

"Det var det billigaste jag kunde hitta."

Iofs, me faktum kvarstår att 20:-/ kg inte är det billigaste som finns oavsett ts sätt att formulera sig på.

Billigaste påsen är inte alltid billigast! Självklart ska hunden ha ett bra foder, men i den mån plånboken också styr så jämför hur mycket foder hunden ska ha i förhållande till säckens pris. Billiga sorters säckar kräver ofta att man ger hunden mer foder, då innehållet är mer luft, bôs och utfyllnad. Dyrare säckar kan vara mycket, mycket drygare och därför bli billigare i längden.
Dessutom får man mer "output" om man tvingas stoppa i hunden stora volymer foder. Mao skiter hunden mer av ett foder som innehåller mycket "bôs" i förhållande till vad den gör med ett mer innehållsrikt foder.

Iofs, me faktum kvarstår att 20:-/ kg inte är det billigaste som finns oavsett ts sätt att formulera sig på.

Nej, så är det säkert, Älgrens och potatis från landet tex är billigare. Oavsett vilket så har jag aldrig diskuterat huruvida det är det absolut billigaste som finns, eller bara billigt i allmänhet.
TS sätt att formulera sig är inte "oavsett" för mig eftersom min fråga var en direkt följd av TS påstående.

*delvis kl*

Precis!

Det är viktigt att inte glömma att tänka på energitätheten i foder för att sedan jämföra priset.

Alla foder på marknaden är kontrollerade och fyller vissa gtrundläggande krav. Det finns inga foder i Sverige som är riktigt dåliga ur näringsynpunkt, däremot vissa som är snäppet bättre än andra.

En intressant artikel:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=615740

Ganska intressant diskution. När dom hade ett test på tv ang hundmat så kom dom fram till att ICAs foder var den klart bästa. Både vad det gäller prismässigt och innehållsmässigt. Vad det gäller dom importerade fodrena så stämmde inte alls innhållsförteckningen efter diversse analyser. Sjläv köper jag bara svensk tillverkat foder. Vet att många utländska häver i levande hönor i kvaren till hundmat. Nej tack till det för våran del. Det kanske inte är så mycket bättre med det svenska fodret men mina hundar verkligen älskar sin friskis och blir fina i pälsen av det.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 100
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
696
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 070
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur