Blad tycks det vara...

VALLÖRT - Symphytum officinalis - Blad.
Verkan: Membranskyddande i hals, mage och urin organ. Slemlösande, anti-inflammatorisk.
Användning: UK´s Ministry of Agriculture har utfärdat ett direktiv att vallört ej bör ges till hästar över en lång tid för vallörtens akaloid innehåll. Vallörten befrämjar cell production och det finns dock inget bättre som på kort tid läker sår, minska utgjutningar vid slag, lenande vid problem i matsmältnings apparaten. Den skyndar på läkningstiden vid frakturer och befrämjar cirkulation. Vallört används invärtes med bladen och utvärtes som våtvarmt omslag, salva eller olja.
 
litet tillägg:
Örten sägs att vara cancerogen, det är därför den ska ges med försiktighet. Dock är inte detta BEVISAT..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
318
Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 337
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: Celinehenn
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp