Susz

Trådstartare
Om man ska odla vall till hästhage på en befintlig åker, vad för
sort ska man välja ??

/ Susz

Sv: Vall

Det beror på en saker som:
  • Ska den användas i år och i ett eller flera år?
  • Ska det vara bara för bete eller ska de slås hö/ensilgage också?
  • Var i landet det är, vilken jordmån m m
Så det enklaste är att rådfråga på det ställe du tänker köpa utsädet och tala precis vad du tänkt att göra med vallen.

Du bör nog ha en tålig gräsblandning. Finns färdiga blandningar tex på granngården. Vi har (om jag minns rätt) 5 sorter, rajgräs, ängsgröe, ängsvingel, rödsvingel, hmm, var det timotej också :confused: .

Hursomhelst, en skyddsgröda är bra att så in, så blir vallen finare.

En extensivbetesblandning utan rödklöver brukar vara bra.
Många sorter ger en jämn tillväxt över sommaren.

Jag rekommenderar Ohlssons fröer..... de är kunniga och ger bra råd. Sök på internet..... ligger nånstans neråt i landet!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka