Välja stigbyglar - säkerhet?!

katja

Trådstartare
Jag ska köpa nya stigbyglar då jag ska börja rida en ny häst. Har tidigare haft säkerhetsstigbyglar med gummibandmodellen samt vanliga fast stigbyglar.

Det har ju kommet en uppsjö med nya varianter av stigbyglar de senaste åren, från billiga till svindyra. Min budget tillåter inte att köpa de dyraste, men jag vill självklart satsa på säkerheten.

Vilken stigbygel anser ni är säkrast och bekvämast just nu på marknaden?

Sprenger bow balance är ju säkra, vet inte hur dom ligger i pris dock. Free jump känns ju också rätt säkra då do inte är helt stängda. Gummibands stigbygeln är ju också bra. Jag som rider dressyr tycker mest om sprengers då det är lite mer tyngd i den.

@svea Jag förstår inte säkerheten i tåkappa? Är det inte väldigt lätt att fastna med foten då? Har aldrig ridit med det så vet inte! Men känns ju som att det är mindre säkert:p

Sprenger bow balance är ju säkra, vet inte hur dom ligger i pris dock. Free jump känns ju också rätt säkra då do inte är helt stängda. Gummibands stigbygeln är ju också bra. Jag som rider dressyr tycker mest om sprengers då det är lite mer tyngd i den.

@svea Jag förstår inte säkerheten i tåkappa? Är det inte väldigt lätt att fastna med foten då? Har aldrig ridit med det så vet inte! Men känns ju som att det är mindre säkert:p

Hur skulle du fastna tänkte du? Kappan hindrar foten från att åka igenom stigbygeln.

Det viktigaste för säkerheten är inte coola detaljer utan att stigbygeln är tillräckligt stor, plus en cm på var sida om skon.

Jag har sprenger Bow balance som jag älskar. Tror aldrig att jag råkat tappa dem och lederna myser men jag har en kompis som fastnade i sina sprenger, förvisso vanliga system4.

Jag har också Mountain horse scs3. Som gummisnoddstigbygel fast snyggare och bättre kvalitet. De är inte i närheten av lika älskade som mina sprenger men ändå bra stigbyglar och det faktum att de öppnar sig är bra.

Annars är jag väldigt sugen på att testa safestyle och smartrider.

Om man vill ha/behöver ledade stigbyglar finns tyvärr inga som är säkerhetsstigbyglar i meningen att de löser ut om foten åker igenom, eller att man inte kan gå igenom foten.

Därför har jag hättor.

Jag trivs numera bäst med de med gummiband. Hade tidigare ledade men de är ju inte speciellt säkra. Men man kan ju fastna i gummibanden också så helt säker är man ju aldrig. Sen finns det ju ett clips som man kan fästa mellan stigbygeln och stiglädret. De verkar, iaf i teorin, som en bra idé.

Jag har haft safestyle men sålde dom, dom är säkra men kändes inte bra för foten. Nu har jag mountainhorse med gummi på sidan samt Tech. Techen är ju väldigt säkra, dom åker upp helt på sidan lätt. Däremot ser jag ingen säkerhet med freejump. Dom är väldigt hårda för att lösa ut på sidan.

Lånad bild på Tech
185143.png

Jag trivs numera bäst med de med gummiband. Hade tidigare ledade men de är ju inte speciellt säkra. Men man kan ju fastna i gummibanden också så helt säker är man ju aldrig. Sen finns det ju ett clips som man kan fästa mellan stigbygeln och stiglädret. De verkar, iaf i teorin, som en bra idé.

Jag har haft clipsen. Dom sitter ganska hårt och löser inte ut plättlätt.

Bow Balance ligger över tuselappen i alla fall, dock inte så dyra som Free Jumps.

Quick out har jag på dressyrsadeln. Där öppnar sig hela ytterligare tillsammans med själva plattan. Har haft dem i över 10 år, aldrig fastnat med dem. Dock fått en reva i skon en gång ;). Har även klistrat på vanliga stigbygelgummin (modifierade) på plattan.
Har Mountain Horse scs3 på hoppsadlarna, den med gummi på sidan. Den känns som en rejäl och säker stigbygel. Vet inte om jag trillat av med dem, så kan inte uttala mig om hur bra de funkar.
Annars är gummibandsstigbygeln ett säkert och billigt alternativ enligt mig.

Har alltid haft gummisnoddvarianten men har nu skaffat qwickout till min dressyrsadel då dom är lite snyggare, känns ännu lite säkrare och har lite bättre tyngd :) dock var det jättedåligt fäste i dom(något filtmaterial) men gubben har haft på något gummiaktigt ovanpå så nu är det superfäste :laugh:

Jag tyckte att Quickout var väldigt obekväma. Och kompisens dotter fastnade i dem när hon trillade av.

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 284
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Frågat med glimten i ögat, men detta tycker jag är lite filosofiskt intressant. Vem är det som ska vara tacksam i en hundaffär...
Svar
12
· Visningar
1 473
Senast: Hyacinth
·
Utrustning Hallå! Efter att ha sett en tjej fastna i en vanlig stigbygel och blivit släpad efter sin häst känns det som om det är dags att kosta...
2
Svar
21
· Visningar
7 505
Senast: Blyger
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka