Väldigt bukig häst

Exit

Trådstartare
Jag har under sommaren haft en 17-årig varmblodsvalack (varmblodig travhäst då för de som vill;)) på foder som sällskap åt mitt halvblodssto. Han har i princip inte ridits de senaste åren och är väldigt muskelfattig och tunn i allmänhet. Tunn överlinje, benig bog, svankig osv. Dock har han en enorm mage!

Magen är alltså väldigt bukig men där finns inget fettlager att prata om, snarare för lite.

Vad beror detta på? Att han har dålig kondis och tappat muskler under de år som han bara gått i hage förstår jag nog men varför så bukig? Brist på något? Vad i så fall? Protein?

Han har tidigare fått hö (inte analyserat, inte vägt) 0,5 l havre, mineraler och linfröolja.

Jag har själv inte fått analyssvar på mitt eget hö ännu så kan inte säga hur det ser ut i dagens läge.

Vad borde jag tänka på med utfodringen med denna pålle?

Ida

Sv: Väldigt bukig häst

Antagligen är det proteinbrist och dåliga magmuskler.
Åtgärdas med en bra, balanserad foderstat och motion. Eller bara en bra foderstat, det blir inte samma effekt som en kombination men det är mycket bra start.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 705
Senast: Dornes
·
Hästvård Har min häst ute på foder,han åkte dit i början på Juni och var tunn då efter att ha varit på utbildning Mars och April där han i...
2
Svar
21
· Visningar
3 969
Senast: Centaur
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama