valack som vaktar ston

Ireland

Trådstartare
Min valack (6 år) är väldigt jobbig bland ston. Nu har han gått med en alack i hagen och en valack har gått i hagen bredvid, och allt har funkat jättebra, han har blivit bästa polare med hagkompisen. Sen fick jag hem ett sto i helgen och direkt skulle det vara "hans". Ingen får titta på henne och allra minst röra henne. Han skulle hela tiden gå emelan och jagade till sist den andra stackars valacken runt hagen. Även inne i stallet blir han sur när någon tittat på henne. Han får ingen ro.
har hört nånstans om något man kan ge till sådana här valacker, men kommer inte ihåg vad. Han har alltid varit sånhär, och vi börjar undra om allt gick rätt till vid kastreringen?
Vi fick tillslut ta bort den andra valacken från hagen så min valack fick gå med stoet själv. han har nu försökt hoppa på henne, så antagligen får han ju med bort därifrån, men det är så synd att de inte kan gå alla tillsammans.
Det är ju jobbigt för hans del med att alltid behöva vakta, är ju alltid trött och hon brunstar dessutom rätt ofta o länge.

Tips?

Sv: valack som vaktar ston

DELA på hästarna! han ska INTE hoppa upp på henne!

det kan sluta med att han skadar henne samt ger henne infektioner om han försöker betäcks henne!

kan han inte sköta sig får han gå med valacken igen och stoet får helt enkelt byta hage.

ha koll på dom och skulle han hoppa upp igen så måste du dela dom!

det är många valacker som vaktar sina ston,förmodligen är din valack högre i rang än den andra och just därför är stoet hans. något mer kan jag inte komma på men det finns säkert fler som kan ge tips.

men håll koll på dom! *tjatar, jag vet* :angel:

men dela på dom om han försöker något igen!

Det du söker heter munkpeppar.De som prövat det har inte varit missnöjda.Jag har en kompis vars häst är en så kallad klapphäst där ene kulan inte riktigt hade fallit ner ordentligt när han skulle kasteras så han fick göra det på en klinik.Fast än han är kastrerad har det aldrig fungerat att släppa honom till ett sto utan att ge munkpeppar.Då blir han så som du beskriver din valack men med munkpeppar beter han sig som en getleman!:idea:

Vi har en sådan "jobbig tre åring" härhemma.
Han rider inte på sina ston, är helt "avsexualiserad" -med gott resultat.
Däremot jagar och hugger han vilt om vi släpper in nya hästar i flocken.
Vårt lilla ponnysto "hatar" han, och jagar henne tills hon far igenom, så numera får han gå med två gamla fölmärrar:smirk:

Till vintern ska han få bli lekfarbror åt småhingstarna, så får vi se hur det kommer att fungera...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 442
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: Görel
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama