Valack som blivit mer hingstig på senare år?

mackan

Trådstartare
Undrar om någon har erfarenhet av det?
Jag har en valack som jag köpte som nyss fyllda 4 åring, nu fyller han 9 till vintern så jag har alltså haft honom i snart 5 år. Har aldrig upplevt honom som hingstig. Dock har han alltid varit väldigt väldigt pratig av sig, samt mycket ranghög. Alltid varit den som bestämt vilken flock han än gått i, och aldrig blivit ifrågasatt av de andra hästarna, så det har aldrig ens varit konflikt om att han ska bestämma utan allt har gått väldigt väldigt lugnt till. Pratig har han som sagt alltid varit, - han pratar med ALLA hästar i stallet, även de han inte går med i hagen, och inte känner ordentligt. När man tar in och ut hälsar han på ALLA hästarna och pratar med dem. Vill gärna ha uppsikt över alla också även om han är hur snäll som helst att hantera ensam.

Nu sista halvåret så märker jag att han verkar ha blivit mer hingstig. Vi flyttade till ett stall där det finns en annan väldigt hingstig och ranghög valack, och dessa två funkade inte när vi släppte ihop i hagen, trots att de verkat helt ok mot varann tidigare, då de gått i hagarna brevid varann i månader osv. De rök ihop rejält och slogs, och vi fick sära dem. Som tur var blev det inga allvarliga skador så vi hade änglavakt. Men min häst blev rejält rädd, och var den som hade fått ge sig om vi låtit det hela fortsätta. Han var rätt traumatiserad ett par dar efter händelsen, rädd för den andra i hagen brevid, sen gick det över och nu är allt som vanligt igen de går i hagarna brevid varandra och det funkar lika bra som tidigare.
Men han har blivit så hingstig. Han pratar lika som alltid, men nu har han dessutom börjat mullra i närheten av ston, fäller ut prakten, och blåser upp sig. Samt skriker och slår med frambenet åt de andra valackerna om dessa vill nosa.

Jag har inte varit med om tidigare att valacker ”helt plötsligt” i äldre år blir mera hingstiga på det här sättet.
Kan det bero på att han fick sin position hotad av den andra valacken och har ett större behov att hävda sitt ego/visa det? Det borde fortfarande inte förklara att han blivit som han nu beter sig mot stona helt plötsligt? Eller är det bara att jag aldrig märkt det här tidigare helt enkelt? Han har aldrig gått med ston så länge jag haft honom, bara i valack flockar och det gör han alltså även i dagsläget.

skulle vara toppen om ni vill dela med er av erfarenheter ang. detta.
:bow:

Senast ändrad:
Sv: Valack som blivit mer hingstig på senare år?

Min valack har också visat sådana tendenser ett par gånger och det verkar vara (i mitt fall) en speciell individ som framkallar det beteendet. Min häst är i vanliga fall inte hingstig, utan en väldigt "fredlig" valack som gått ihop med såväl valacker som ston + valacker utan problem. För ett par somrar sedan skulle han gå på bete hos en vän som har 2 ston och en valack. Min häst skulle gå med det ena stoet och de 2 andra i en egen hage. Min valack och den andra valacken höll på att ha ihjäl varandra genom staketet (tyvärr enkelstaket..). Min häst uppvisade riktiga hingstbeteenden med gnäggningar och stamp i marken, bajsade och stampade ut osv. Detsamma gjorde den andra valacken.
Som tur var fanns flera hagar, så vi kunde sära dem med en hage emellan och vi kunde inte ha dem i stallet samtidigt (litet stall).
Detsamma upprepades sommaren därpå, när jag åter flyttade min häst till min väns bete. Vet inte varför just hennes häst väckte ett sådant beteende hos min - han har inte betett sig så varken förr eller senare.

Tack,
intressant. då verkar det vara lite det jag var inne på, att det helt klart har ngt att göra med en individ som lockat fram detta. Trodde dock inte att det låg sådär under ytan och gick att plocka fram men tydligen är det så. Jag antar att det är ytterligare en påminnelse till oss att djuren är djur i själ och botten även om vi manipulerat med dem.....

fler ?

Ja, det är häftigt.

Var för något år sedan på en föreläsning för M. Rundgren (etolog på SLU) som berättade att vissa valacker mår pyton av att ha hingstar i närheten eller t.o.m i samma stall. Detta för att hingstarna har mer hormonproduktion och förmodligen luktar därefter - å de stackars valackerna kan inte undkomma. Vissa individer kanske framkallar en motsatt reaktion - så att även en valack hingstar till sig & vill slåss...

har själv en hingstig valack och i vårt fall är det ston som är boven i dramat,ihop med valackar är han lugn och fin...ps det räcker med att damerna går i hagen brevid..

Verkligen intressant!

dock verkar vi vara rätt ensamma om förseelsen, bara ni 2 som svarat : )

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar