Valack med med svullet skap?

fjordtokan

Trådstartare
Vad kan vara fel?

En valack med ljus hy (tigrerad) som sommartid blir svullen i skapet. Kan hända stundtals vintetid också. Producerar mycket smegma och ibland med blod i.

Distriktsvet säger mer motion. Men hästen motionerar mer på sommarn än vintern.
ATG-klinik säger mer motion och tvätta ca 1 gång i veckan.

Mer motion har inte gjort att svullnaden går ner. Någon som har en ide? Han verkar inte vara öm utan "bara" svullen.

Har man testat att smörja med solskydd? Tänker om han blir irriterad av solen?

Har man testat att tvätta? Vår ena valack kan ibland bli snuskig i skapet och då tycker jag att det mest effektiva verkar vara att (med handskar på!) "tvätta" med barnolja. Dvs inte hålla på och tvätta en massa och rubba balansen.

Tycker också att det i någon mån har hängt ihop med perioder av risig mage. Kan man tänka sig någon sorts allergi?
Vår vovve som är både foder och kvalsterallergisk har tex ökad produktion av öronskräp.

Kanske är det för lite motion ändå? Många har en uppfattning att dom motionerar mycket mera än dom egentligen gör. Är hästen överviktig? Märkte att min hästs skap blev svullet när han blev överviktig under konvalecenten, försvann dock såfort han kom igång igen.

Vad kan vara fel?

En valack med ljus hy (tigrerad) som sommartid blir svullen i skapet. Kan hända stundtals vintetid också. Producerar mycket smegma och ibland med blod i.

Distriktsvet säger mer motion. Men hästen motionerar mer på sommarn än vintern.
ATG-klinik säger mer motion och tvätta ca 1 gång i veckan.

Mer motion har inte gjort att svullnaden går ner. Någon som har en ide? Han verkar inte vara öm utan "bara" svullen.
Min IR häst var känslig mot allt o svullnade i skapet av knott, men även av övervikt. Svullnade givetvis i sina spottkörtlar om våren o tålde inga flugmedel med åren.
Hästsalva skyddar mott knotten.

@skuggi det är ett alternativ med solen, svullnaden har minskat något nu när det blev något kallare. Vi ska testa att tvätta med barnolja. Jag har själv tvättat med ljummet vatten några gånger när vi har sett blodrester men det har inte hjälpt.

Jag tror att det kan vara allergi men vet. vill inte lyssna på det örat.

@Grazing Fast det spelar ingen roll eftersom hästen motionerar betydligt mer sommar än vinter. Han är inte överviktig.

@axel Hästen är absolut inte överviktig, i perfekt hull skulle jag säga och har varit det de två senaste åren, innan dess växte han så mycket så han var nästan tunn. Har inga tendenser alls till IR, iof har rasen de problemen men denna häst har fått bra mat sen han föddes.

Men har knotten kommit så tidigt? Hästen började svullna igen för ca en månad sedan.

Min häst har redan blivit knottbiten. Inte mycket, och enbart i virvlarna under magen (där de brukar gå på först på honom), men visst har de små krypen vaknat till liv alltid. Det knottallergiska stoet i stallet är det än så länge lugnt med, dock, min verkar vara den enda i stallet som blivit tuggad på hittills i år. (Heby, mellan Uppsala och Sala.)

Vi har också knott och mygg (Skåne iof)
Det första tecknet på att det är för mycket odjur i luften är att min häst blir biten på skapet och svullnar lite.

Vi ska prova med solskydd till att börja med. Eftersom han ibland svullnar på vintern.

Sen får vi testa något skydd mot knott men jag tror ändå inte riktigt att det är det som är felet.

Ingen som har någon mer ide?

Liknande trådar

Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 475
Senast: Soffan74
·
Hästvård Kastrerade en 2,5 årig hingst i tisdags, ståendes i stallet. Han blödde mer än vanligt efteråt och fick därför stå inne över första...
Svar
8
· Visningar
3 033
Senast: Muninn
·
Hästvård Förra torsdagen kom min valack in från hagen med ett extremt svullet och varmt skap, feber runt 38.5 (normaltemp runt 37.5). Veterinär...
Svar
14
· Visningar
13 343
Senast: Soffan74
·
Hästvård För några veckor sedan kände/såg jag att min valacks skap var svullet som bara fan. Jag rådfrågade då mina vänner och bekanta som har...
Svar
0
· Visningar
968
Senast: nypet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Appar
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur