Val av hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sandrizs
  • Startdatum Startdatum
S

Sandrizs

Jag har funderingar på att betäcka mitt sto till sommaren men är inte så insatt i aveln, vet inte riktigt vilken hingst som vore bäst och så. Här är en bild på min häst har ni nåra tips om vilken hingst som vore bra? vill ha en dressyrhäst som ja kan tävla med vill inte att de ska bli nån super dressyrhäst utan kanske räcka till La/Msv och även lite hoppning. men viktigaste för mig är att avkomman får bra psyke! ge gärna tips på vad jag ska tänka på när ja väljer hingst, och vilken ni tycker kanske skulle passa! :)

78399_1218637638.jpg

Sv: Val av hingst

Hur är ditt sto i humöret?
Vad har hon för stam?

Vilka meriter?
Om du beskriver hennes rörelser kritiskt, vad kommer du fram till då?
Har hon haft föl tidigare? Hur blev dom?

Hon är efter Ico Sun, och vi vet inte så mkt om vad hon gjort tidigare i sitt liv och vi köpte henne för lite mer än 1 år sedan, hon är hollänsk import. Vi tror att hon har haft föl tidigare men inget vi vet, hon är utbildad La/msv och ha tävat till La innan med godkända resultat men har inga bländande gångarter. Hon är en väldigt trevlig häst som alltid vill göra sitt bästa och kan vara lite tjurig ibland men väldigt snäll, inte speciebusig och lätt att hantera inget ledarsto.

Vilken snygging,jag hade tagit Don Romantic för att han lämnat så många fina avkommor,hade ju ett fint stoföl som tyvärr dog på djursjukhuset för en månad sedan.Hon fick 9,8,8 på gången så jag tar honom igen.
Stoet är inte dräktigt i år men betäcker nog tidigt nästa med honom.
Lycka till!!!:idea:

okej, tack för tipset :) ska kolla den hingsten. va synd me din häst :( va hände?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 586
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025