Sv: Val av fröer
Jag gick med liv och lust in för fröodlandet när jag flyttade till hus för några år sen men jag måste säga att det blev mest en besvikelse.
De ettåriga sorterna som ska förodlas blev såna mängder att de blev svåra att hantera när de skulle flyttas till en lite större kruka detta berodde möjligtvis på att jag satte dem för tidigt. Och sen hade jag nån korkad idé om att jag prompt skulle sätta alla fröer i varje påse i stället för att testa några stycken, det är ju rätt sällan man behöver typ 75 plantor av en sort.
De sorter jag sådde direkt i landet som inte skulle förodlas kom i många fall inte upp och var svåra att skilja från annat ogräs när de var små. Vissa har ett fult bladverk som man inte riktigt tänker på när man väljer bland fröpåsarna bla satte jag svarta blåklint förra året och de blev bara rangliga och fula. Sen tar det ju ganska lång tid innan direktodlade fröer är fullvuxna, kanske en bra bit in i juni och det är lite tråkigt att ha tomt i rabatten så länge.
Fleråriga växter behöver allt som oftast stratifieras (de behöver en köldknäpp tex i kylskåpet) för att gro, dessa har jag aldrig lyckats med.
Det är mycket svårare än vad man kan tro med frösådd när man inte har någon erfarenhet, men testa gärna några säkra kort, ringblommor, risp, prins gustafs öga, solrosor, vallmo, luktärt tex. Lavendel är bättre att ta sticklingar av, dvs ta kvistar från en moderplanta som man sticker ner i jorden så att de blir nya plantor (googla). Sen kan man ju så klart experimentera med det man tycker ser fint ut för så dyrt är det inte med fröer men då kan man räkna med att typ 75-95% inte blir nåt av (när man ger sig på att odla klematis från frö som nybörjare tex...). Ska man fylla upp en trädgård är det nog bättre att blanda fröchansningar med plantor.