Val av fröer

Fillifjonkan

Trådstartare
Jag är en total trädgårds okunnig människa som vill börja så mina egna blommor att ha vid farstukvisten samt fina blommor i rabatten som jag kan ha som snittblommor.

Har hittills bestämt mig för borstnejlikor samt blåklint. Har ni några förslag på vilka blommor som är lätta att odla fram både som snittblommor samt de som ska stå i krukor/amplar utanför dörren?

Sv: Val av fröer

Kom ihåg att borstnejlikor blommar ordentligt först andra året.
Snittblommor som blåklint, ringblomma, brudslöja m fl sår man direkt i landet/rabatten.
Krukblommor sår man inomhus och skolar sedan om i små krukor olika tid beroende på vilken blomma det är.
Förslag Husarknappar, Petunia, Lobelia, Tagetes.

Om du är helt trädgårdsokunnig rekommenderar jag plantor som du kan plantera ut när det blir varmt. Det kostar lite mer men resultatet blir MYCKET mer likt bilderna på fröpåsen. Pysslingkrage och andra småmargariter är fina. Tagetes är lätta och fina. Handlar det om rabatter så sätt hellre perenner, dvs fleråriga växter, som visserligen kostar lite mer i inköp men som kommer tillbaka och blir finare år efter år. Sätt lite lökar också, och planera rabatten med hänsyn till när de ska blomma, så får du blomning hela säsongen från vår till höst.

Dahlior :love: stora och vackra blommor som finns i massor av färger, former och storlekar.
Ex:
DahliaDinnerplateMixed.jpg

Dahlia.jpg

DahliaPoppers.jpg

Köp färdiga knölar på våren och plantera i näringsrik jord i stora krukor som du ställer ut när det blivit frostfritt, sen är det bara att vattna o vänta :)

Knölarna kan sparas år efter år, men måste förvaras frostfritt över vintern, därför är det väldigt smidigt att odla dahlior just i krukor...när de blommat över på hösten klipper man bara ner dem och ställer in krukorna i tex källaren.

Andra tacksamma blommor att odla är tex solrosor...dem sår du direkt på friland. Finns numera också i olika färger o storlekar.

Tack för alla era svar!!

Jo, jag vill nog så från frö själv för jag vill ha många blommor men har skral ekonomi och så är det ju lite spännande också!

Jag har en jättefin zinkbalja som jag skulle vilja så massor med lavendel i (helst flerårig). Har ni förslag på någon speciell sort av dem?

Tack för alla era förslag! Nu ska jag surfa runt och kolla in blommorna. :bow:

Jag gick med liv och lust in för fröodlandet när jag flyttade till hus för några år sen men jag måste säga att det blev mest en besvikelse.

De ettåriga sorterna som ska förodlas blev såna mängder att de blev svåra att hantera när de skulle flyttas till en lite större kruka detta berodde möjligtvis på att jag satte dem för tidigt. Och sen hade jag nån korkad idé om att jag prompt skulle sätta alla fröer i varje påse i stället för att testa några stycken, det är ju rätt sällan man behöver typ 75 plantor av en sort.

De sorter jag sådde direkt i landet som inte skulle förodlas kom i många fall inte upp och var svåra att skilja från annat ogräs när de var små. Vissa har ett fult bladverk som man inte riktigt tänker på när man väljer bland fröpåsarna bla satte jag svarta blåklint förra året och de blev bara rangliga och fula. Sen tar det ju ganska lång tid innan direktodlade fröer är fullvuxna, kanske en bra bit in i juni och det är lite tråkigt att ha tomt i rabatten så länge.

Fleråriga växter behöver allt som oftast stratifieras (de behöver en köldknäpp tex i kylskåpet) för att gro, dessa har jag aldrig lyckats med.

Det är mycket svårare än vad man kan tro med frösådd när man inte har någon erfarenhet, men testa gärna några säkra kort, ringblommor, risp, prins gustafs öga, solrosor, vallmo, luktärt tex. Lavendel är bättre att ta sticklingar av, dvs ta kvistar från en moderplanta som man sticker ner i jorden så att de blir nya plantor (googla). Sen kan man ju så klart experimentera med det man tycker ser fint ut för så dyrt är det inte med fröer men då kan man räkna med att typ 75-95% inte blir nåt av (när man ger sig på att odla klematis från frö som nybörjare tex...). Ska man fylla upp en trädgård är det nog bättre att blanda fröchansningar med plantor.

Oj det lät ju inte så roligt. Ärd et verkligen så att upp emot 95% av allt man sår inte blir något av? Då känns det ju verkligen som om man kastar pengarna i sjön iaf:(. Suck, och jag som gjort en lååång lista på allt tjusigt som jag ska så.

ja när man inte kan nåt och ger sig på perenner, dvs fleråriga växter. Men sök på "lättodlad" (tex på raravaxter.com) så blir chansen mycket större, ringblommor känns ju tex som omöjligt att misslyckas med. Jag brukar sätta en sort som heter Triangle flashback, den är roligare än de vanliga gula.

Jag kan verkligen rekkomendera Triangle Flashback :love: Vi hade den förra året och den var otroligt lättodlad, stod sig fantastiskt och är rolig att ha som snittblomma (även om den luktar hemsk just när man klipper i den :crazy: )

Min egen ettårsfavorit är nog rosenskära, plantera tätt och du har fantastiska blommor! sömntuta och flox gillar jag också men det är kanske inte så roliga i snitt.

ÅÅ så fina de är! Ska absolut så dahlior!:love:

De är underbara, både som rabatt- och snittblommor...bäst är att det finns så många varianter - höga och låga, dubbla och enkla, samt alla möjliga färger.

Och ja, det GÅR att fröså dahlior, men då bör du så tidigt i krukor inomhus (i april) för att sen plantera ut dom annars hinner de inte blomma. Mycket enklare att köpa knölar, de kan du sätta direkt i krukor eller på friland ute.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka